De Unie


UWV - Sociaal plan en overleg belastingdienst

8 september 2004 - Met dit schrijven wil De Unie u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen rondom het toepassen van het sociaal plan en het overleg met de belastingdienst.


1. SUB: Overleg belastingdienst 27 augustus 2004

Na het technische overleg op 14 juli 2004 ontvingen wij een aantal overzichten van salarisvergelijkingen.
Na bestudering van de stukken hebben wij na intensief vooroverleg een aantal kern probleempunten op tafel gelegd: arbeidsduur/diensttijd, salarisvergelijkingen, dienstautos, vakantie uren, eindejaarsuitkering/13e maand, FPU, pensioenverhaal en de afdeling I&I.

Deze punten werden vrij snel door de Belastingdienst eveneens als probleempunten gezien.
Ze gaan nu een en ander uitwerken om te kijken hoever we uit elkaar liggen.
Kortom, in tegenstelling tot eerdere overleggen, blijkt er toch meer mogelijk dan gedacht.
Er blijven nog wel een aantal probleempunten liggen.
* Het pensioendossier (overdracht van UWV naar ABP) zal door deskundigen van werkgevers en vakbonden worden onderzocht.
* De huidige dienstauto van veel UWVers zullen niet kunnen meegaan. Hiervoor moeten we nog kijken wat voor oplossing hiervoor mogelijk is.

Los van deze technische zaken blijft voor ons het genoemde (definitieve) budget van 16 miljoen euro nog een probleem. Wij willen eerst weten wat de verschillen zoals hierboven genoemd gaan opleveren. Dan kunnen we pas kijken wat dat budget betekend. Als er meer nodig mocht blijken te zijn zullen we zeker in de richting van de verantwoordelijk ministers (SZW en Financiën) actie ondernemen. Ook de ongelijke behandeling van het UWV personeel in vergelijking met de regels van de in Nederland gebruikelijke regels van de wet overgang van onderneming blijft ons steken. Ook over dit onderwerp blijven we attent en zullen we indien mogelijk nog van ons laten horen.


2. Open overleg van 30 augustus 2004
We hebben kennisgemaakt met de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur de heer Linthorst.

* POAA
Steeds duidelijker zien we dat er toch hele zware ingrepen zullen gaan plaatsvinden. De verwachting is dat er door POAA tegen de 3000 banen op het spel staan. Er zullen dus, in tegenstelling tot het verleden, heel veel mensen echt gaan uitstromen. Intern zal er echt slechts incidenteel kunnen worden geplaatst. Onbegrijpelijk is het dat het UWV problemen heeft met vacatures.Het komt regelmatig voor dat men personeel van buiten moet halen, simpelweg omdat er niet van intern gesolliciteerd wordt!! Grijp je kansals er een functie is waarop je kan solliciteren, doe het dan.

* Uitbesteding
De volgende groepen zullen met uitbesteding te maken kunnen krijgen:


* Huisdrukkerij,

* beveiliging,

* catering,

* schoonmaak,

* post en transport,

* receptie/telefonie,

* grafimedia,

* centrale tolk en vertaaldiensten

* onderhoud/verhuizen.

Hoe de uitwerking en de plannen uit zullen vallen, is nog niet bekend. Wel is het voor die groepen van belang om lid te zijn van een vakbond. Als je wil meepraten over de voorwaarden van overgang zal je lid moeten zijn. De vakbonden spreken over de voorwaarden met de achterban (de leden dus..)
Vakbonden spreken in principe met de werkgever over de belangen van die leden. Maak daarom je collega ook lid van de vakbond.


* Ouderenregeling
Het UWV is nu stevig aan het onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor de in de CAO gemaakte afspraak. Het is inmiddels duidelijk dat er niet voldoende financiën zijn voor een echte integrale ouderenregeling. Het UWV is nog bezig om tot naar verwacht eind september 2004 helderheid te hebben over een ouderenregeling. Meer is ook bij ons nog niet bekend. Duidelijk mag zijn dat er zeker geen nieuwe NAR-regeling komt.
* Toepassing van het sociaal plan en regels daaromtrent (plaatsingsbeleid).
Vanuit eerdere overleggen, waarin wij als vakbonden hebben aangegeven ontevreden te zijn over de toepassing van de plaatsingsystematiek van het UWV, werd besloten dat we hierover zouden gaan praten. De vakbonden hebben op 24 augustus met een delegatie van UWV onze gezichtspunten met betrekkeing tot dit onderwerp uitgewisseld.

Tijdens het open overleg met de Raad van Bestuur hebben we gesproken over de juiste toepassing van de cohortenmethodiek, de leeftijd maal diensttijd (wat volgens CWI binnen het cohort onjuist is, moet zijn: diensttijd), was-wordt lijst van functies in IM-plannen (zware rol OR ivm beoordelen van functies in oude en nieuwe situatie) en de A-(B?)-C-D functies. Door vakbonden en OR is na veelvuldig overleg de lijn ingezet dat de toepassing van B-functies (licht gewijzigde functies) eigenlijk niet aan de orde zou moeten zijn.
Met name de selectiegesprekken(B-toets) door managers kunnen eigenlijk niet via het sociaal plan worden verklaard.

Plaatsing zou eigenlijk via de A en de C lijn moeten plaatsvinden. De Raad van Bestuur gaf aan ons te hebben gehoord en zal een besluit nemen.. Hierover zal het laatste woord nog niet gevallen zijn.Ons advies: Heb je het idee dat regels niet juist worden toegepast. Check het even na bij arbeidszaken, P&O of de vakbond.
* Leaseautos
In het overleg werd door de vakbonden het standpunt herhaald dat de lease-auto voor de (meeste) gebruikers een arbeidsvoorwaarde is geworden.Aangezien een arbeidsvoorwaarde slechts eenzijdig gewijzigd mag worden indien daar gewichtige redenen voor zijn, hebben wij nog eens aangegeven deze redenen niet te kennen.Het UWV handelt daardoor, volgens ons, in strijd met de regels van het Burgerlijk Wetboek. Daarom is het voor ons ook een paar stappen te ver om hierover te onderhandelen.
Als het UWV besluit door te gaan met het innemen van de autos zullen wij daartegen optreden.
Inmiddels hebben wij een 5 bondenbrief met onze zienswijze naar het gestuurd.

* FPO
We hebben als vakbonden begrepen dat er inmiddels een 80-tal bezwaarschriften bij de geschillencommissie zijn beland. Dit geeft wel aan hoe het plaatsingsproces is ervaren. De Unie wil graag haar leden ondersteunen. Als wij nog geen informatie van u hebben gekregen, schroom niet. Wij willen u graag helpen.

* Worden er mensen benaderd voor vrijwillige uitstroom? Antwoord Raad van Bestuur: Niet aan de orde.


3. Overige onderwerpen

* Afbouw van ter beschikking gestelde auto aan medewerkers UWV. Het simpelweg wijzigen van het toekenningsbeleid door de Raad van Bestuur is volgens ons niet voldoende om het innemen van lease-autos (zoals het binnen het UWV gebeurd of nog gaat gebeuren) te legitimeren. Er zijn een aantal groepen te onderscheiden:


* Groep artsen en arbeidsdeskundigen en managers (laatste voorstel van UWV)
Inmiddels zijn er wat ontwikkelingen. Tijdens het laatste open overleg hebben wij kort aan het UWV uitgelegd hoe wij naar het voorstel van de Raad van Bestuur kijken. Zie ook hierboven. Afgewacht zal moeten worden wat het UWV gaat doen. We hebben al signalen van medewerkers ontvangen, dat zij geen nieuwe auto kunnen bestellen. Er zijn gelukkig nog geen mensen die hun auto al kwijt zijn (indien dat wel zo is, graag even laten weten!). De Unie heeft inmiddels contact met LAD, UWVA en de nieuwe UW-AD groep opgenomen en besloten tot samenwerking. Door eigen en externe juristen hebben wij nu een goed beeld van de situatie en de mogelijkheden. Ook de andere vakbonden overwegen aan te sluiten.
In de week van 13 september zullen wij de voortgang met die partijen gaan bespreken. Waarschijnlijk zullen we een achterban raadpleging gaan organiseren. U wordt op de hoogte gehouden.
* Anderen (medewerkers die al eerder onder de wijziging van het toekenningsbeleid dienstautos vielen)
Los van de hierboven genoemde ontwikkeling is De Unie (zoals al eerder gemeld) ook bezig met andere groepen die de dienstauto inmiddels kwijt zijn of binnenkort dreigen kwijt te raken. Met name de groep districtsmanagers die geen regiomanagers zijn geworden zouden erg goed kunnen worden vergeleken met de bovenstaande groep. We zijn in een individueel geval inmiddels gestart met een externe jurist om een zaak voor te bereiden. Andere leden in deze groep hebben zich al gemeld (of zouden zich nog kunnen melden). Wellicht zijn er meer medewerkers waarbij er absoluut geen functionaliteit bij de lease-auto zat en het alleen een arbeidsvoorwaarde was. Laat dit aan ons weten. Uit jurisprudentie blijkt dat ook bij een functionele dienstauto het privé gebruik als arbeidsvoorwaarde gezien kan worden. Steeds duidelijker lijkt het dat de overgangsregels voor deze groepen niet erg gelijkwaardig zijn. Wij vragen iedereen die in de positie zit dat zijn auto nu of later door een beslissing van de Raad van Bestuur zal worden ingenomen, zich te melden bij De Unie via e-mail (brv-h@unie.nl).
Van belang is dat u even een overzichtje bijvoegd met info zoals: Personalia, adresgegevens, functie, afdeling, schaalniveau, auto sinds?, welke achtergrond, verdere (volgens jou) relevante informatie.

* Personeel betrokken bij de overgang van UWV naar de Belastingdienst.
Voor jullie onderzoeken wij de mogelijkheden van een compensatie voor het verliezen van de dienstauto. Het is inmiddels duidelijk dat de Belastingdienst absoluut niet van plan is de dienstauto in de nieuwe functie te laten behouden. Dit zou teveel problemen intern geven.
Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Bij driegende boventalligheid nietw achten maar solliciteren! Het is ongelooflijk maar waar.er verschijnen binnen het UWV vacatures die niet kunnen worden vervuld omdat er niemand solliciteert????!!!!! Ik adviseer iedereen die het vermoeden heeft dat hij boventallig gaat worden te solliciteren. Hou er rekening mee dat er binnenkort wellicht duizenden functies gaan vervallen.
Ik hou er rekening mee dat niet iedereen intern herplaatst kan worden. Ook zullen er mensen zijn die veel moeite zullen hebben extern een functie te vinden op hetzelfde salarisniveau.
Indien je in de WW komt is het vooruitzicht nog veel minder. Om nog maar te zwijgen van de situatie na afloop van de WW: de bijstand. Hierbij is zelf sprake van het opeten van je huis.. Dus pak je kansen, maar zorg ervoor dat je niets overhaast doet. Het sociaal plan blijft de leidende regel.

Roel Zijlstra
Bestuurder

woensdag, 8 september 2004