De Unie
UWV - Sociaal plan en overleg belastingdienst
8 september 2004 - Met dit schrijven wil De Unie u op de hoogte
brengen van de laatste ontwikkelingen rondom het toepassen van het
sociaal plan en het overleg met de belastingdienst.
1. SUB: Overleg belastingdienst 27 augustus 2004
Na het technische overleg op 14 juli 2004 ontvingen wij een aantal
overzichten van salarisvergelijkingen.
Na bestudering van de stukken hebben wij na intensief vooroverleg een
aantal kern probleempunten op tafel gelegd: arbeidsduur/diensttijd,
salarisvergelijkingen, dienstautos, vakantie uren,
eindejaarsuitkering/13e maand, FPU, pensioenverhaal en de afdeling
I&I.
Deze punten werden vrij snel door de Belastingdienst eveneens als
probleempunten gezien.
Ze gaan nu een en ander uitwerken om te kijken hoever we uit elkaar
liggen.
Kortom, in tegenstelling tot eerdere overleggen, blijkt er toch meer
mogelijk dan gedacht.
Er blijven nog wel een aantal probleempunten liggen.
* Het pensioendossier (overdracht van UWV naar ABP) zal door
deskundigen van werkgevers en vakbonden worden onderzocht.
* De huidige dienstauto van veel UWVers zullen niet kunnen meegaan.
Hiervoor moeten we nog kijken wat voor oplossing hiervoor mogelijk
is.
Los van deze technische zaken blijft voor ons het genoemde
(definitieve) budget van 16 miljoen euro nog een probleem. Wij willen
eerst weten wat de verschillen zoals hierboven genoemd gaan opleveren.
Dan kunnen we pas kijken wat dat budget betekend. Als er meer nodig
mocht blijken te zijn zullen we zeker in de richting van de
verantwoordelijk ministers (SZW en Financiën) actie ondernemen. Ook de
ongelijke behandeling van het UWV personeel in vergelijking met de
regels van de in Nederland gebruikelijke regels van de wet overgang
van onderneming blijft ons steken. Ook over dit onderwerp blijven we
attent en zullen we indien mogelijk nog van ons laten horen.
2. Open overleg van 30 augustus 2004
We hebben kennisgemaakt met de nieuwe voorzitter van de Raad van
Bestuur de heer Linthorst.
* POAA
Steeds duidelijker zien we dat er toch hele zware ingrepen zullen
gaan plaatsvinden. De verwachting is dat er door POAA tegen de
3000 banen op het spel staan. Er zullen dus, in tegenstelling tot
het verleden, heel veel mensen echt gaan uitstromen. Intern zal er
echt slechts incidenteel kunnen worden geplaatst.
Onbegrijpelijk is het dat het UWV problemen heeft met
vacatures.Het komt regelmatig voor dat men personeel van buiten
moet halen, simpelweg omdat er niet van intern gesolliciteerd
wordt!! Grijp je kansals er een functie is waarop je kan
solliciteren, doe het dan.
* Uitbesteding
De volgende groepen zullen met uitbesteding te maken kunnen
krijgen:
* Huisdrukkerij,
* beveiliging,
* catering,
* schoonmaak,
* post en transport,
* receptie/telefonie,
* grafimedia,
* centrale tolk en vertaaldiensten
* onderhoud/verhuizen.
Hoe de uitwerking en de plannen uit zullen vallen, is nog niet
bekend. Wel is het voor die groepen van belang om lid te zijn van
een vakbond. Als je wil meepraten over de voorwaarden van overgang
zal je lid moeten zijn. De vakbonden spreken over de voorwaarden
met de achterban (de leden dus..)
Vakbonden spreken in principe met de werkgever over de belangen van
die leden. Maak daarom je collega ook lid van de vakbond.
* Ouderenregeling
Het UWV is nu stevig aan het onderzoeken welke mogelijkheden er
zijn voor de in de CAO gemaakte afspraak. Het is inmiddels
duidelijk dat er niet voldoende financiën zijn voor een echte
integrale ouderenregeling. Het UWV is nog bezig om tot naar
verwacht eind september 2004 helderheid te hebben over een
ouderenregeling. Meer is ook bij ons nog niet bekend. Duidelijk
mag zijn dat er zeker geen nieuwe NAR-regeling komt.
* Toepassing van het sociaal plan en regels daaromtrent
(plaatsingsbeleid).
Vanuit eerdere overleggen, waarin wij als vakbonden hebben
aangegeven ontevreden te zijn over de toepassing van de
plaatsingsystematiek van het UWV, werd besloten dat we hierover
zouden gaan praten. De vakbonden hebben op 24 augustus met een
delegatie van UWV onze gezichtspunten met betrekkeing tot dit
onderwerp uitgewisseld.
Tijdens het open overleg met de Raad van Bestuur hebben we
gesproken over de juiste toepassing van de cohortenmethodiek, de
leeftijd maal diensttijd (wat volgens CWI binnen het cohort
onjuist is, moet zijn: diensttijd), was-wordt lijst van functies
in IM-plannen (zware rol OR ivm beoordelen van functies in oude en
nieuwe situatie) en de A-(B?)-C-D functies.
Door vakbonden en OR is na veelvuldig overleg de lijn ingezet dat
de toepassing van B-functies (licht gewijzigde functies) eigenlijk
niet aan de orde zou moeten zijn.
Met name de selectiegesprekken(B-toets) door managers kunnen
eigenlijk niet via het sociaal plan worden verklaard.
Plaatsing zou eigenlijk via de A en de C lijn moeten plaatsvinden.
De Raad van Bestuur gaf aan ons te hebben gehoord en zal een
besluit nemen.. Hierover zal het laatste woord nog niet gevallen
zijn.Ons advies: Heb je het idee dat regels niet juist worden
toegepast. Check het even na bij arbeidszaken, P&O of de vakbond.
* Leaseautos
In het overleg werd door de vakbonden het standpunt herhaald dat
de lease-auto voor de (meeste) gebruikers een arbeidsvoorwaarde is
geworden.Aangezien een arbeidsvoorwaarde slechts eenzijdig
gewijzigd mag worden indien daar gewichtige redenen voor zijn,
hebben wij nog eens aangegeven deze redenen niet te kennen.Het UWV
handelt daardoor, volgens ons, in strijd met de regels van het
Burgerlijk Wetboek. Daarom is het voor ons ook een paar stappen
te ver om hierover te onderhandelen.
Als het UWV besluit door te gaan met het innemen van de autos
zullen wij daartegen optreden.
Inmiddels hebben wij een 5 bondenbrief met onze zienswijze naar
het gestuurd.
* FPO
We hebben als vakbonden begrepen dat er inmiddels een 80-tal
bezwaarschriften bij de geschillencommissie zijn beland. Dit geeft
wel aan hoe het plaatsingsproces is ervaren.
De Unie wil graag haar leden ondersteunen. Als wij nog geen
informatie van u hebben gekregen, schroom niet. Wij willen u graag
helpen.
* Worden er mensen benaderd voor vrijwillige uitstroom?
Antwoord Raad van Bestuur: Niet aan de orde.
3. Overige onderwerpen
* Afbouw van ter beschikking gestelde auto aan medewerkers UWV.
Het simpelweg wijzigen van het toekenningsbeleid door de Raad van
Bestuur is volgens ons niet voldoende om het innemen van
lease-autos (zoals het binnen het UWV gebeurd of nog gaat
gebeuren) te legitimeren. Er zijn een aantal groepen te
onderscheiden:
* Groep artsen en arbeidsdeskundigen en managers (laatste voorstel
van UWV)
Inmiddels zijn er wat ontwikkelingen. Tijdens het laatste open
overleg hebben wij kort aan het UWV uitgelegd hoe wij naar het
voorstel van de Raad van Bestuur kijken. Zie ook hierboven.
Afgewacht zal moeten worden wat het UWV gaat doen. We hebben al
signalen van medewerkers ontvangen, dat zij geen nieuwe auto
kunnen bestellen. Er zijn gelukkig nog geen mensen die hun auto al
kwijt zijn (indien dat wel zo is, graag even laten weten!).
De Unie heeft inmiddels contact met LAD, UWVA en de nieuwe UW-AD
groep opgenomen en besloten tot samenwerking.
Door eigen en externe juristen hebben wij nu een goed beeld van de
situatie en de mogelijkheden. Ook de andere vakbonden overwegen
aan te sluiten.
In de week van 13 september zullen wij de voortgang met die
partijen gaan bespreken. Waarschijnlijk zullen we een achterban
raadpleging gaan organiseren. U wordt op de hoogte gehouden.
* Anderen (medewerkers die al eerder onder de wijziging van het
toekenningsbeleid dienstautos vielen)
Los van de hierboven genoemde ontwikkeling is De Unie (zoals al
eerder gemeld) ook bezig met andere groepen die de dienstauto
inmiddels kwijt zijn of binnenkort dreigen kwijt te raken.
Met name de groep districtsmanagers die geen regiomanagers zijn
geworden zouden erg goed kunnen worden vergeleken met de
bovenstaande groep. We zijn in een individueel geval inmiddels
gestart met een externe jurist om een zaak voor te bereiden.
Andere leden in deze groep hebben zich al gemeld (of zouden zich
nog kunnen melden). Wellicht zijn er meer medewerkers waarbij er
absoluut geen functionaliteit bij de lease-auto zat en het alleen
een arbeidsvoorwaarde was. Laat dit aan ons weten.
Uit jurisprudentie blijkt dat ook bij een functionele dienstauto
het privé gebruik als arbeidsvoorwaarde gezien kan worden.
Steeds duidelijker lijkt het dat de overgangsregels voor deze
groepen niet erg gelijkwaardig zijn. Wij vragen iedereen die in de
positie zit dat zijn auto nu of later door een beslissing van de
Raad van Bestuur zal worden ingenomen, zich te melden bij De Unie
via e-mail (brv-h@unie.nl).
Van belang is dat u even een overzichtje bijvoegd met info zoals:
Personalia, adresgegevens, functie, afdeling, schaalniveau, auto
sinds?, welke achtergrond, verdere (volgens jou) relevante
informatie.
* Personeel betrokken bij de overgang van UWV naar de
Belastingdienst.
Voor jullie onderzoeken wij de mogelijkheden van een compensatie
voor het verliezen van de dienstauto. Het is inmiddels duidelijk
dat de Belastingdienst absoluut niet van plan is de dienstauto in
de nieuwe functie te laten behouden. Dit zou teveel problemen
intern geven.
Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Bij driegende boventalligheid nietw achten maar solliciteren!
Het is ongelooflijk maar waar.er verschijnen binnen het UWV vacatures
die niet kunnen worden vervuld omdat er niemand solliciteert????!!!!!
Ik adviseer iedereen die het vermoeden heeft dat hij boventallig gaat
worden te solliciteren. Hou er rekening mee dat er binnenkort wellicht
duizenden functies gaan vervallen.
Ik hou er rekening mee dat niet iedereen intern herplaatst kan worden.
Ook zullen er mensen zijn die veel moeite zullen hebben extern een
functie te vinden op hetzelfde salarisniveau.
Indien je in de WW komt is het vooruitzicht nog veel minder. Om nog
maar te zwijgen van de situatie na afloop van de WW: de bijstand.
Hierbij is zelf sprake van het opeten van je huis..
Dus pak je kansen, maar zorg ervoor dat je niets overhaast doet. Het
sociaal plan blijft de leidende regel.
Roel Zijlstra
Bestuurder
woensdag, 8 september 2004