Campagne straatgeweld slaat aan
8 september 2004
De publiekscampagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat,
een initiatief van de ministeries van Justitie en BZK, evenals de
Stichting Meld Geweld, slaat goed aan. Dit blijkt uit de tussentijdse
evaluatie door de Rijksvoorlichtingsdienst naar de campagne, die op 1
juli van start ging. Niet alleen is de anti-geweldscampagne erg bekend
bij het publiek (tussen de 80 en 90 procent blijkt hem te kennen), ook
waarderen volwassenen én jongeren de campagne met een hoog
rapportcijfer. Het gemiddelde van 7,5 is zelfs beduidend hoger dan bij
andere overheidscampagnes. Belangrijker echter nog is het effect dat
het initiatief op burgers lijkt te hebben. In vergelijking met de
nulmeting aan het begin van de campagne, geven nu veel meer burgers
aan te weten wat ze moeten doen als ze zelf getuige zijn van geweld op
straat. Ruim één derde (36 procent) van de volwassenen en bijna de
helft (49 procent) van de jongeren noemt spontaan de campagnetip
mobiliseer omstanders, op de vraag wat ze denken te doen als het
straatgeweld voor hun ogen plaatsvindt. Aan het begin van de campagne
lagen deze scores nog op respectievelijk 7 procent (volwassenen) en 33
procent (jongeren). Bijna twee op de drie volwassenen en jongeren
geeft aan de tip ook daadwerkelijk in praktijk te willen brengen, als
ze getuige zijn van geweld. Aan het begin van de campagne dacht
slechts (iets meer dan) de helft van de jongeren en volwassenen er zo
over.
Ministerie van Justitie