Time : 11:56:48 AM
Date : Wednesday, September 08, 2004
Sender Name: Rodin Foundation
De ongefilterde waarheid onder de loep
Van 26 april tot en met 6 juni liep de anti tabakscampagne
de ongefilterde waarheid op alle grote Belgische
zenders. Deze campagne, in oorsprong ontwikkeld door de Australische
overheid en aangepast door onze stichting voor vertoon op de
Belgische televisie, zorgde met haar schokerend karakter voor een
controverse. De meningen
betreffende het gebruik van deze materialen binnen het kader van
preventie waren uiteenlopend, hoewel de efficiëntie al aangetoond
werd in het buitenland.
Aangezien het de eerste maal was dat er een campagne van deze omvang
en met deze aanpak gelanceerd werd op de buis in België, drong een
evaluatieonderzoek zich op. De Rodin Foundation heeft dit onderzoek
toevertrouwd aan een externe organisatie, m.n. het OIVO (onderzoek
en informatiecentrum voor de verbruikersorganisaties) Onder
andere bekendheid, herkenning, aanvaarding en impact van de campagne
werden gemeten bij jongeren tussen 13 en 15 jaar.
De campagne werd opgemerkt door 2/3 van de jongeren en liet niemand
onberoerd. Het provocerende en shockerende karakter werd door de
jongeren bevestigd. 4 op de 5 jongeren apprecieert sterk de spots. De
interesse voor de vertoonde materialen schrijven de ondervraagde
jongeren voornamelijk toe aan het overtuigende en storende karakter
van deze campagne.
Slechts 1 op 5 van de jongeren aanvaard de materialen niet.
Aangehaalde redenen zijn vooral afkeer en het niet begrijpen van de
slogan.
De afkeer brengt eerder een verwerping van de sigaret dan een
afwijzing van de boodschap teweeg.
De slogan de ongefilterde waarheid sloeg maar beperkt
aan, ofwel omdat de interpretatie het terrein van de communicatie te
buiten ging, ofwel omdat hij niet begrepen werd of omdat de jongere
zich de slogan niet herinnerde. De slogan dient te worden herwerkt.
Het zien van de spots zorgt voor wijzigingen in de kennis aangaande
de risico s die aan tabak verbonden zijn, onder andere dat het
alle rokers kan overkomen en dat de sigaret kan leiden tot de dood.
Tevens tonen de resultaten een tendens dat door het zien van de
campagne de consumptie van tabak op korte termijn bij sommige
jongeren verminderde of zelfs leidde tot het stoppen met roken.
Het tonen van reële risico s van tabakgebruik slaat duidelijk
aan bij de jongeren.
De Rodin Stichting concludeert dat campagnes gericht op de gevaren
van tabakconsumptie moeten blijven gekaderd worden binnen een grotere
aanpak.
Zo dient naast het tonen van reële risico s extra aandacht
besteed te worden aan het verslavende aspect van de sigaret.
Contact:
Wim Oscé
Tel.: +32 2 738.10.50
www.rodin-foundation.org