8-9-2004
Nieuwe Astra GTC met panoramische voorruit
De nieuwe Opel Astra GTC met panoramische voorruit geeft een nieuw
ruimtegevoel en een verbeterd zicht. Deze innovatieve voorruit wordt
voor het eerst op een productiemodel aangeboden en zal op de Autosalon
van Parijs worden voorgesteld tijdens de wereldpremière van de GTC.
Hij biedt de bestuurder en de voorpassagier een haast onbeperkt
gezichtsveld, vergelijkbaar met het uitzicht vanuit een
vliegtuigcockpit. De panoramische voorruit strekt zich naadloos uit
van de motorkap tot de B-stijl. Op de Autosalon van Genève, in de
lente van 2003, presenteerde Opel al een vergelijkbare voorruit op het
studiemodel 'GTC Genève'.
"Alleen vliegen is nog beter - u ervaart uw omgeving zoals in een
vliegtuigcockpit, omdat de voorruit tot buiten het gezichtsveld
doorloopt", verklaart Matthias Hallik, verantwoordelijk voor nieuwe
chassisconcepten bij Opel en bedenker van de panoramische voorruit.
"Dit maakt het rijden in bijvoorbeeld de bergen of een fel verlichte
stad tot een unieke belevenis ". De inzittenden van de GTC kunnen van
die panorama's genieten dankzij een 1,50 meter lang en gemiddeld 1,16
meter breed gezichtsveld door het Solar-Protect glas, dat
oververhitting van het interieur voorkomt. De panoramische voorruit
valt ook op vanaf de buitenzijde, omdat hij naadloos overgaat in het
stalen dak, wat een visueel geïntegreerd oppervlak oplevert.
Talrijke ongevalsimulaties en praktijktests tonen aan dat de
panoramische voorruit op geen enkele manier afbreuk doet aan de
veiligheid of de stabiliteit van de auto. Alle resultaten bevestigen
dat er geen noemenswaardige verschillen zijn ten opzichte van het
driedeurs model met stalen dak, dankzij de zeer stijve A- en B-stijlen
van de GTC, een bijkomende versteviging in het midden van het dak en
het robuuste onderstel. Ook de tests met betrekking tot de
chassisstijfheid leidden tot uitstekende resultaten.
De stabiele constructie van de veiligheidskooi en de hoge stabiliteit
van het panoramische glas dragen het meest bij aan die goede
resultaten. Deze versie weegt slechts 10 kilogram meer dan de Astra
GTC met een standaard voorruit. De boogvormige panoramische voorruit,
gemaakt uit zes millimeter dik, gelaagd veiligheidsglas, wordt gevormd
door middel van een buigproces dat gebruik maakt van de zwaartekracht.
Geselecteerde punten van het glaspaneel worden in een speciale oven
dermate verhit dat ze door de zwaartekracht in een vooraf bepaalde
vorm worden gebogen een zeer complex proces met glas van deze sterkte
en grootte (ongeveer 1,8 m²).
De inzittenden van de panoramische GTC worden tegen fel zonlicht
beschermd door het Solar-Protect glas en een ingenieus
zonabsorptie-systeem. Dit traploos verstelbare systeem is zeer
eenvoudig te bedienen en omvat ook twee uitklapbare zonneschermen.
De Opel Astra GTC het derde model van de nieuwe Astra-generatie na de
vijfdeurs variant en de stationwagon - zal vanaf volgend jaar
geproduceerd worden in Antwerpen. Vanaf april 2005 zal de innovatieve
gepatenteerde panoramische voorruit daar ook op de auto's gemonteerd
worden.
AutoRai