AutoRai

8-9-2004

Nieuwe Astra GTC met panoramische voorruit

De nieuwe Opel Astra GTC met panoramische voorruit geeft een nieuw ruimtegevoel en een verbeterd zicht. Deze innovatieve voorruit wordt voor het eerst op een productiemodel aangeboden en zal op de Autosalon van Parijs worden voorgesteld tijdens de wereldpremière van de GTC.

Hij biedt de bestuurder en de voorpassagier een haast onbeperkt gezichtsveld, vergelijkbaar met het uitzicht vanuit een vliegtuigcockpit. De panoramische voorruit strekt zich naadloos uit van de motorkap tot de B-stijl. Op de Autosalon van Genève, in de lente van 2003, presenteerde Opel al een vergelijkbare voorruit op het studiemodel 'GTC Genève'.

"Alleen vliegen is nog beter - u ervaart uw omgeving zoals in een vliegtuigcockpit, omdat de voorruit tot buiten het gezichtsveld doorloopt", verklaart Matthias Hallik, verantwoordelijk voor nieuwe chassisconcepten bij Opel en bedenker van de panoramische voorruit. "Dit maakt het rijden in bijvoorbeeld de bergen of een fel verlichte stad tot een unieke belevenis ". De inzittenden van de GTC kunnen van die panorama's genieten dankzij een 1,50 meter lang en gemiddeld 1,16 meter breed gezichtsveld door het Solar-Protect glas, dat oververhitting van het interieur voorkomt. De panoramische voorruit valt ook op vanaf de buitenzijde, omdat hij naadloos overgaat in het stalen dak, wat een visueel geïntegreerd oppervlak oplevert.

Talrijke ongevalsimulaties en praktijktests tonen aan dat de panoramische voorruit op geen enkele manier afbreuk doet aan de veiligheid of de stabiliteit van de auto. Alle resultaten bevestigen dat er geen noemenswaardige verschillen zijn ten opzichte van het driedeurs model met stalen dak, dankzij de zeer stijve A- en B-stijlen van de GTC, een bijkomende versteviging in het midden van het dak en het robuuste onderstel. Ook de tests met betrekking tot de chassisstijfheid leidden tot uitstekende resultaten.

De stabiele constructie van de veiligheidskooi en de hoge stabiliteit van het panoramische glas dragen het meest bij aan die goede resultaten. Deze versie weegt slechts 10 kilogram meer dan de Astra GTC met een standaard voorruit. De boogvormige panoramische voorruit, gemaakt uit zes millimeter dik, gelaagd veiligheidsglas, wordt gevormd door middel van een buigproces dat gebruik maakt van de zwaartekracht. Geselecteerde punten van het glaspaneel worden in een speciale oven dermate verhit dat ze door de zwaartekracht in een vooraf bepaalde vorm worden gebogen een zeer complex proces met glas van deze sterkte en grootte (ongeveer 1,8 m²).

De inzittenden van de panoramische GTC worden tegen fel zonlicht beschermd door het Solar-Protect glas en een ingenieus zonabsorptie-systeem. Dit traploos verstelbare systeem is zeer eenvoudig te bedienen en omvat ook twee uitklapbare zonneschermen.

De Opel Astra GTC het derde model van de nieuwe Astra-generatie na de vijfdeurs variant en de stationwagon - zal vanaf volgend jaar geproduceerd worden in Antwerpen. Vanaf april 2005 zal de innovatieve gepatenteerde panoramische voorruit daar ook op de auto's gemonteerd worden.