AutoRai

8-9-2004

De nieuwe Porsche Boxster en Boxster S

Eind van dit jaar zal Porsche de nieuwe Boxster en Boxster S introduceren. De 2,7-liter zescilindermotor levert dan 176 kW (240 pk) en daarmee 8 kW (12 pk) meer dan voorheen. Ook bij de Boxster S, die tegelijkertijd wordt geïntroduceerd, neemt het vermogen toe.

De ongewijzigde 3,2-liter motor levert voortaan 206 kW (280 pk) in plaats van 191 kW (260 pk). Daarmee sprint de Boxster in 6,2 seconden van 0-100 km/h; de Boxster S heeft voor deze exercitie 5,5 seconden nodig. Het basismodel heeft een topsnelheid van 256 km/h en verbruikt gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer. De topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het verbruik bedraagt hier 10,4 l/100 km.

De Porsche Boxster wil zijn toppositie in het roadster-segment uitbouwen met een verder toegenomen rijplezier in combinatie met nog meer actieve en passieve veiligheid. Grotere velgen en een grotere spoorbreedte drukken een duidelijk stempel op de verder ontwikkelde carrosserievorm. Tegelijkertijd symboliseren ze de vermogenstoename van beide modellen. Het nieuwe front toont een duidelijke verwantschap met de Porsche 911, maar is toch duidelijk een specifiek Boxster-gezicht. Ook het nieuwe lichtconcept oogt karakteristiek. Dit omvat koplampen voor de hoofdverlichting in combinatie met boeglampen met geïntegreerde mistlampen.

In het zijaanzicht vallen direct de grotere luchtinlaten vóór de achteras, de krachtige dorpels, het grotere raamoppervlak bij de overgang van de B-stijl naar het dak, en de nieuwe, grotere velgen op. De Boxster met 2,7-liter motor heeft voortaan standaard 17-inch velgen; de Boxster S heeft af fabriek 18-inch velgen. In de nieuwe Boxster wordt het motorvermogen via een gemodificeerde vijfversnellingsbak aan de achterwielen overgebracht; de Boxster S heeft een nieuwe versnellingsbak met zes versnellingen. De bediening is bij beide transmissies zo aangepast, dat de schakelwegen aanzienlijk korter zijn geworden. Als optie zijn beide modellen verkrijgbaar met een vijftraps Tiptronic S. Als eerste roadster ter wereld beschermt de Boxster zijn inzittenden met een hoofdairbag tegen de gevolgen van een aanrijding tegen de flank. Deze airbag, die in de bovenzijde van het portierpaneel is geïntegreerd, werkt in combinatie met een zij-airbag in de rugleuning van de stoel. Het resultaat is een zeer goede bescherming van het hoofd.

De Nederlandse basisprijs van de Boxster is nog niet bekend.