8-9-2004
De nieuwe Porsche Boxster en Boxster S
Eind van dit jaar zal Porsche de nieuwe Boxster en Boxster S
introduceren. De 2,7-liter zescilindermotor levert dan 176 kW (240 pk)
en daarmee 8 kW (12 pk) meer dan voorheen. Ook bij de Boxster S, die
tegelijkertijd wordt geïntroduceerd, neemt het vermogen toe.
De ongewijzigde 3,2-liter motor levert voortaan 206 kW (280 pk) in
plaats van 191 kW (260 pk). Daarmee sprint de Boxster in 6,2 seconden
van 0-100 km/h; de Boxster S heeft voor deze exercitie 5,5 seconden
nodig. Het basismodel heeft een topsnelheid van 256 km/h en verbruikt
gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer. De
topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het verbruik bedraagt
hier 10,4 l/100 km.
De Porsche Boxster wil zijn toppositie in het roadster-segment
uitbouwen met een verder toegenomen rijplezier in combinatie met nog
meer actieve en passieve veiligheid. Grotere velgen en een grotere
spoorbreedte drukken een duidelijk stempel op de verder ontwikkelde
carrosserievorm. Tegelijkertijd symboliseren ze de vermogenstoename
van beide modellen. Het nieuwe front toont een duidelijke verwantschap
met de Porsche 911, maar is toch duidelijk een specifiek
Boxster-gezicht. Ook het nieuwe lichtconcept oogt karakteristiek. Dit
omvat koplampen voor de hoofdverlichting in combinatie met boeglampen
met geïntegreerde mistlampen.
In het zijaanzicht vallen direct de grotere luchtinlaten vóór de
achteras, de krachtige dorpels, het grotere raamoppervlak bij de
overgang van de B-stijl naar het dak, en de nieuwe, grotere velgen op.
De Boxster met 2,7-liter motor heeft voortaan standaard 17-inch
velgen; de Boxster S heeft af fabriek 18-inch velgen. In de nieuwe
Boxster wordt het motorvermogen via een gemodificeerde
vijfversnellingsbak aan de achterwielen overgebracht; de Boxster S
heeft een nieuwe versnellingsbak met zes versnellingen. De bediening
is bij beide transmissies zo aangepast, dat de schakelwegen
aanzienlijk korter zijn geworden. Als optie zijn beide modellen
verkrijgbaar met een vijftraps Tiptronic S. Als eerste roadster ter
wereld beschermt de Boxster zijn inzittenden met een hoofdairbag tegen
de gevolgen van een aanrijding tegen de flank. Deze airbag, die in de
bovenzijde van het portierpaneel is geïntegreerd, werkt in combinatie
met een zij-airbag in de rugleuning van de stoel. Het resultaat is een
zeer goede bescherming van het hoofd.
De Nederlandse basisprijs van de Boxster is nog niet bekend.
AutoRai