Time : 3:48:02 PM
Date : Wednesday, September 08, 2004
Sender Name: EXKi
EXKi-koffie met het Max Havelaar-keurlabel - een primeur in defastfoodsector
EXKi is een Belgische onderneming die sinds drie jaar in de sector
van de kwaliteitsfastfood actief is en ook in Italië vestigingen
heeft. In de 7 restaurants zijn 80 personeelsleden tewerkgesteld.
EXKi is pijlsnel gegroeid (zie tekst hieronder) en zet nu in het
gezelschap van Max Havelaar en Café Liégeois een zeer belangrijke
stap: de lancering van de EXKi-koffie, vrucht van het werk van echte
koffieliefhebbers.
Goede koffie is in de horeca een essentieel element als het om
klanttevredenheid gaat. De drank draagt bij tot de gezelligheid in
het restaurant, maar ook tot de rentabiliteit ervan.
Meer nog dan de producten, de diensten, de commerciële
bedrijfsvoering en de financiële doelstellingen, zijn de waarden die
door EXKi worden uitgedragen, de verklaring voor het stijgende succes
bij de klanten en geven ze het personeel van EXKi een gevoel van
saamhorigheid.
We willen, nu meer dan ooit, deze waarden met concrete acties
ondersteunen: gezondheid, onthaal, maar ook milieuvriendelijkheid en
duurzame ontwikkeling.
Gezondheid
Behalve door de algemeen erkende pluspunten van de fastfoodsector -
snelheid, transparantie en betaalbare prijzen - wil EXKi zich
onderscheiden door een benaderingswijze die bij zijn identiteit
aansluit: "EXKi, Natural, Fresh and Ready". Deze 4 trefwoorden
illustreren de dagelijkse inzet van EXKi voor het genot en de
gezondheid van onze klanten (zie tekst hieronder: de identiteit van
EXKi.
Onthaal
De klant moet bij ons een aangenaam moment doorbrengen, ook al duurt
dat moment dan maar even. Elk personeelslid kent DE regel: "Iedereen
bij EXKi bedient de klant zoals hij zelf bediend zou willen worden."
Deze regel lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar wie hem wil
toepassen, moet heel de kunst van het "goed ontvangen", waarin EXKi
een expert wil zijn, onder de knie hebben.
Milieuvriendelijkheid en duurzame ontwikkeling.
Ons milieu beschermen houdt in dat we in onze restaurants bestek
gebruiken dat 100% biologisch afbreekbaar is en composteerbaar is tot
hernieuwbaar materiaal; het houdt in dat we verpakkingen sorteren en
recycleren (test in twee restaurants) en dat we ecologische
onderhoudsproducten gebruiken (ISO 14001) die door de CEP (Council of
Economic Priorities) erkend zijn (test in vier restaurants). Verder
houdt het in dat we toenadering zoeken tot £ de biologische landbouw
(zie omkaderde tekst; de Identiteit van EXKi).De koffieproblematiek
is een nog belangrijkere kwestie van
duurzame ontwikkeling, omdat hierbij wereldwijd 20 miljoen
landbouwgezinnen rechtstreeks betrokken zijn. De koffiehandel is
onrechtvaardig, want de economische voorwaarden (onevenwichtige
concurrentie, asymmetrische informatie,...) voor een "doeltreffende
markt" zijn niet vervuld. De gevolgen zijn onder meer de grote
wispelturigheid van de prijzen. Bijvoorbeeld: de prijs van
arabica-koffie (voor een zak van 100 pond) bedroeg 52 USD in augustus
1992, 257 USD in mei 1997, 77 USD in september 1999, 48 USD in
februari 2002 en ongeveer 70 USD nu.
Deze grote prijsschommelingen hebben miljoenen producenten en hun
gezinnen tot de armoede gedreven.
De actie die door het Max Havelaar-keurmerk wordt gevoerd, biedt een
doeltreffende oplossing voor iedereen die wil handelen.
Hoe meer consumenten deze actie ondersteunen, hoe groter de
hoeveelheden zijn die de koffiebranders met het Max Havelaar-keurmerk
voor een vaste prijs (minstens 126 USD) kopen, waardoor de
productiefilières van koffie kunnen worden gestabiliseerd en duurzaam
kunnen worden ontwikkeld.
Om dit project concreet vorm te geven, heeft EXKi samengewerkt met de
directie en personeelsleden van Café Liégeois, echte
koffieliefhebbers die sinds 1955 alle fases voor de creatie van
uitzonderlijke koffie beheersen.
Nu willen Max Havelaar, Café Liégeois en EXKi u de kans geven om deze
koffie te leren kennen.
DE WEG DIE EXKI HEEFT AFGELEGD:
Eerste opening in Brussel in januari 2001 aan de Naamsepoort, met een
jaar later de opening van een tweede restaurant, in de Nieuwstraat.
In 2003 opende EXKi nog twee verkooppunten: één in Antwerpen (op De
Keyserlei) en nog één in Brussel (in de Tongerenstraat).
Voor 2004 zijn 6 restaurants gepland. Drie openden reeds hun deuren:
centrum van Torino (Italië), Brussel Zuidstation en Stefaniaplein.
Tegen het einde van de zomer gaan de drie andere open: Torino
Lingotto, Woluwe Shopping Center en Brussel Agora (nabij de Grote
Markt).
In 2002, toen EXKi nog maar net uit de startblokken was gekomen, maar
toch al een "award" (MAPIC / Cannes) in de wacht had gesleept, zette
EXKi een belangrijke stap. De GIB Groep, de financiële partner van de
3 oprichters (Arnaud de Meeûs, Frédéric Rouvez en Nicolas Steisel)
besloot immers om zich uit het EXKi-avontuur terug te trekken. Een
privé-investeringsfonds vormt dan samen met de oprichters het
kapitaal.
In 2003 werd door middel van een master-franchisecontract een
partnership afgesloten, met de bedoeling om de ontwikkeling van de
keten in Italië te bevorderen.
In 2004 zal EXKi het begrotingsjaar afsluiten met een positieve
EBITDA.
Onze onderneming krijgt tevens de steun van de banken Triodos en
Dexia.
Vanaf 2005 wil EXKi zich ook in andere belangrijke Europese steden
vestigen, met behulp van eigen middelen, maar ook door
master-franchise.
De identiteit van EXKi:
"EXKi"
Een naam die naar het zingenot verwijst. Frank Fol, De "Groentechef®"
werkt exclusieve en diëtisch verantwoorde recepten uit, exclusief
voor EXKi. In onze bereidingen zit geen mayonaise, maar worden wel
groentetapenades gebruikt.
"Natural"
Wij vermijden het gebruik van kunstmatige stoffen. De precieze en
volledige samenstelling van elke bereiding wordt meegedeeld. Indien
mogelijk gebruiken wij gecertificeerde biologische producten, zoals
brood, melk, yoghurt, kwark, eieren, thee, enz.
"Fresh"
Elke dag maken we alle aangeboden producten klaar (broodjes,
slaatjes, bereide gerechten, groentetaarten, fruittaarten,
vruchtensappen, fruitslaatjes,...). Al sinds de opening van ons eerste
restaurant kan het Leger des Heils dankzij een overeenkomst, gratis
de onverkochte gerechten komen afhalen. We maken geen gebruik van
bewaarmiddelen. Versheid is onze beste garantie om de smaak te
behouden en gezond eten te serveren. Proef het verschil!
"Ready"
Alles wordt zorgvuldig verpakt en is verkrijgbaar in grote
toegankelijke koelkasten.
Alles is duidelijk, netjes en eenvoudig. De informatie is volledig,
de klant kan zich niet vergissen.
n.v EXKi
CHAUSELSENESTEENWEG 12
1050 BRUSSEL
02 502 10 15
www.exki.be