STICHTING HET REKENSCHAP
Burgers moeten zelf kiezen hoe zij met de overheid contact willen
Stichting Rekenschap heeft vandaag een reactie gegeven op de brief Op
weg naar de elektronische overheid aan de Kamer. Uit de notitie ademt
een sfeer van elektronische dienstverlening die vooral ontworpen is
vanuit de ogen van de overheid zelf. Stichting Rekenschap vraagt de
Tweede Kamer: waar is de burger?
De notitie mist de invalshoek van de eenling versus de overheid (en
versus bedrijfsleven). Dat kan bij verdergaand gebruik van technologie
een groot probleem voor individuele klanten worden. Het gebruik van
nieuwe technologie draagt immers altijd het gevaar in zich van een
instrument dat wel ten dienste kan staan van veel individuen, maar
waarbij individuele greep verloren wordt. Zo is een systeem waarbij de
beller via een menu kan kiezen uit verschillende opties aardig, maar
lastig voor degene wiens optie er niet bij staat. Het is om die reden
dat mensen soms snakken naar een persoon aan de lijn. Geef hen dan die
keuze! Deze keuze ontbreekt in de notitie Op weg naar een
elektronische overheid
Een elektronische overheid functioneert pas echt goed als kritische
burgers de mogelijkheid hebben om iets te doen als de kwaliteit
onvoldoende is. Daarom vraagt de stichting Rekenschap aan het
programma een domein Regie bij de burger toe te voegen.
Op een aantal punten doet Rekenschap suggesties:
- de burger kiest zelf op welke manier hij met de overheid
communiceert!
- de burger moet kunnen weten wat de overheid van hem weet
- de burger moet inzicht krijgen in zijn individuele rechten
door middel van een burgerpolis
- burgers kunnen vragen om pro-actieve dienstverlening of vragen
daarvan gespeend te blijven
- de burger heeft recht op statusinformatie voor langere
vergunningstrajecten of correspondentietrajecten
- getroffen burgers hebben recht op compensatie bij fouten in
overheidsregistraties
- burgers krijgen recht om toestemming te geven voor
informatieuitwisseling
- burgers hebben recht op toegankelijke informatie over
prestaties van overheidsorganisaties
De stichting Rekenschap heeft de Tweede Kamer gevraagd de minister
onder druk te zetten om meer aandacht te geven aan de mogelijkheden
van burgers om zelf invloed te hebben op de wijze en het medium
waarmee zij contact hebben met de overheid. De tekst van de reactie is
te vinden op de website van stichting Rekenschap.
Stichting Rekenschap, Mail: mail@rekenschap.nl, Telefoon: 020 777
1052 Mobiel: 06 263 207 60
H.D. Albeda
De stichting Rekenschap wil bevorderen dat de overheid betere
verantwoording geeft over resultaten. Deze stichting is opgericht door
particulieren. De Consumentenbond en de FNV zijn supporter van
Rekenschap.
07 sep 04 09:00