september 2004
Plannen herinrichting bosdeel Laan van Nieuw Oost-Indië goedgekeurd (7
september)
Het college van Burgemeester en Wethouders van Den Haag is akkoord
gegaan met de voorstellen van wethouder Stolte voor de herinrichting
van het bosdeel van de Laan van Nieuw Oost-Indië (Laan van NOI). Het
'bosdeel' is het gebied ter hoogte van het Haagse Bos tussen de
Benoordenhoutse- en de Bezuidenhoutseweg. De werkzaamheden beginnen in
oktober 2004. Tijdens de inspraakperiode van het Voorlopig Ontwerp
(VO) zijn positieve reacties ontvangen.
Uitwerking ontwerp
Oorspronkelijk was aan het plan voor het bosdeel ook een plan voor de
herinrichting van het stedelijk deel, tussen de Bezuidenhoutseweg en
het spoorviaduct, gekoppeld. De plannen voor het bosdeel en het
stedelijk deel worden nu losgekoppeld. Er is namelijk, naar aanleiding
van de inspraakreacties, nader onderzoek noodzakelijk naar de
parkeervoorzieningen, de verplaatsing van de halte Stuyvesantstraat in
de richting van het spoorviaduct en het aanleggen van vrijliggende
fietspaden in plaats van fietsstroken tussen de Juliana van
Stolberglaan en de Schenkkade.
Plan voor het bosdeel
In de ontwikkelingsvisie "De ontdekking van het Haagse Bos" is onder
andere het belang aangegeven van goede verbindingen tussen de delen
van het Haagse Bos aan weerszijden van de Laan van Nieuw Oost-Indië.
Het gaat daarbij niet alleen om voetgangers en fietsers. Ook voor
kleine zoogdieren wordt het straks mogelijk om via de kruinen van de
bomen het andere deel van het bos te bereiken. Op dit moment zijn deze
verbindingen er nauwelijks. Om dit te verbeteren is een plan voor de
herinrichting van het bosdeel van de Laan van Nieuw Oost-Indië
opgesteld.
Het VO voor het bosdeel is inmiddels verder uitgewerkt. In het bosdeel
wordt een bijna zes meter brede middenberm met bomen aangelegd. De
bestaande bosranden worden hierbij ontzien. Per rijrichting blijven de
twee rijstroken bestaan. Aan beide zijden van de weg komen
vrijliggende fietspaden. Aan de Centrumzijde komt, tegen de bosrand
aan, een halfverhard voetpad. Dit voetpad komt zoveel mogelijk tegen
het fietspad aan te liggen. Op een paar plekken zal het voetpad echter
achter een boom langs worden geleid. Dit is nodig omdat er soms
onvoldoende ruimte is tussen het fietspad en de boom om daar het
voetpad aan te leggen. Op deze manier hoeven in totaal nog maar vier
bomen gekapt te worden in plaats van ongeveer 60 bomen.
De dwarsverbindingen voor fietsers en voetgangers komen ter hoogte van
de Leidse Straatweg en het Kerkepad. Er worden eveneens twee
belangrijke ecologische verbindingen gerealiseerd. De eerste
ecologische verbinding is een droge duiker (buis) op de scheiding van
het hogere en lagere deel van het Haagse Bos (nabij Kerkepad). De
tweede verbinding is een dubbele brug bij de Grote Vijver die als een
'natte' verbinding geldt. Deze brug komt in de plaats van de huidige
duiker.
Planning
Vanwege de subsidievoorwaarden is besloten om eerst het gedeelte
tussen de Benoordenhoutseweg tot aan de toekomstige dubbele brug bij
de Grote Vijver uit te voeren. Daarna zal de dubbele brug en het
resterende deel tussen de brug en de Bezuidenhoutseweg aangelegd
worden. Voor de brug is een bouwvergunning nodig, die verleend kan
worden nadat het voorontwerp bestemmingsplan Haagse Bos, Koekamp,
Malieveld ter inzage is gelegd.
Als het onderzoek voor het stedelijk deel van de Laan van NOI en het
overleg met de betrokken partijen aanleiding geeft tot aanpassing van
het plan voor het stedelijk deel, zullen bewoners en andere
belanghebbenden hierover tijdig geïnformeerd worden.
Gemeente Den Haag