september 2004
B en W willen meer aandacht voor voetgangers (7 september)
Vandaag heeft het college van B&W de zebranota vastgesteld. Centraal
in de nota staat de aanleg van meer zebrapaden. De nota is opgesteld
door de werkgroep Verkeersveiligheid Den Haag die bestaat uit de
gemeente, Politie en HTM. De nota is ook besproken met 3VO.
De nota legt het tot nu toe ongeschreven beleid over zebrapaden vast
en wordt gebruikt om nieuwe plannen voor voetgangers en verzoeken voor
de aanleg van zebra's te toetsen. Verantwoordelijk verkeerswethouder
Bruno Bruins vindt het "belangrijk dat de aanleg en verbetering
van oversteekvoorzieningen voor deze kwetsbare groep
verkeersdeelnemers nu meer prioriteit krijgt. Gelukkig kent Den Haag
de laatste jaren steeds minder verkeersslachtoffers, maar ieder
verkeersslachtoffer is er een teveel."
Schijnveiligheid
De gemeente legt alleen zebra's aan waar ze geen 'schijnveiligheid'
opleveren.
Met schijnveiligheid wordt bedoeld dat de indruk wordt gewekt dat het
zebrapad een veilige oversteekplek is terwijl dat niet zo is omdat
automobilisten niet kunnen of willen stoppen. Onderzoek waarbij een
vergelijking is gemaakt tussen Haagse straten met en zonder zebra's en
een vergelijking met Rotterdam waar veel zebra's liggen, geeft echter
aanleiding minder terughoudend te zijn in de aanleg zebra's. Dit mede
vanuit de gedachte dat meer zebra's tot een rijgedrag leiden waarbij
meer met zebra's rekening wordt gehouden.
Ander straatbeeld
Uit de nota blijkt ook dat de oversteekpunten die zijn gemarkeerd door
onderbroken streeplijnen uit het straatbeeld verdwijnen. Deze
streeplijnen liggen nu nog op plekken waar voetgangers vaak
oversteken, maar zullen vooral bij verkeerslichten vervangen worden
door zebra's. Daarnaast is te verwachten dat er ook in 30 km-gebieden
een aantal zebrapaden komen omdat de landelijke regel die zebra's
uitsluit in 30 km-gebieden is opgeheven.
Ongewenste zebra's
In de nota wordt ook duidelijk aangegeven waar zebrapaden ongewenst
zijn. Dit zijn plekken vlak achter een bocht, binnen 75 meter van een
andere zebra op een kruising, in een wegvak over de tramrails en op
een wegvak over meer rijstroken per richting zonder verkeerslichten.
Gemeente Den Haag