Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Brandbrief aan minister vanwege vele storingen
ROVER: Prorail is blok aan been spoorsector
Reizigersvereniging ROVER luidt vandaag in een brief aan minister
Peijs de noodklok over de voortdurende grootschalige storingen aan de
spoorinfrastructuur. Door problemen met de bediening van seinen en
wissels worden treinreizigers aan de lopende band geconfronteerd met
uitvallen van treindiensten, waarbij grote gebieden langdurig
onbereikbaar zijn. Ook uitgelopen werkzaamheden leiden tot veel
ongemak. ROVER wil dat Verkeer en Waterstaat infrabeheerder ProRail
krachtiger aanstuurt op prestatieverbetering.
De laatste weken zijn er opnieuw veel ernstige storingen aan het
spoorwegnet. Met name reizigers in de omgeving van Rotterdam, Brabant
en Zeeland ondervonden hier grote hinder van. Vanmorgen maakte een
storing de zuidelijke Randstad grotendeels onbereikbaar voor
tienduizenden treinreizigers. Maar ook op andere plaatsen in het land
gaat het regelmatig mis. Daarnaast zorgen uitgelopen werkzaamheden
voor veel overlast. Zo reden afgelopen maandag in de ochtendspits geen
treinen tussen Den Haag en Gouda.
Bestuurslid Rikus Spithorst van ROVER constateert: "We zien dat de NS
een kwaliteitsverbetering bewerkstelligt, maar dat daaraan meteen weer
afbreuk wordt gedaan doordat ProRail te weinig resultaat boekt bij het
terugdringen van de 'megastoringen'. Dat is wrang. ProRail heeft de
spoorinfrastructuur niet goed in de greep. Dat remt het broodnodige
kwaliteitsherstel van het treinvervoer. Dat zo veel mensen kiezen voor
de trein draagt er in belangrijke mate aan bij dat het verkeer in
Nederland nog niet volledig is vastgelopen. De overheid zou de
bijdrage die treinreizigers leveren aan het mobiel houden van
Nederland moeten waarderen door te zorgen voor grotere betrouwbaarheid
van het spoorsysteem."
In de brief aan de minister schrijft ROVER onder meer: "Iedere
'megastoring' dupeert niet alleen velen, maar voedt ook de twijfel bij
een groep reizigers aan hun keuze voor de trein als vervoermiddel. Op
deze manier kan het niet doorgaan. ProRail bereikt te weinig resultaat
bij het terugdringen van 'megastoringen' en wordt op dat punt
onvoldoende door Verkeer en Waterstaat gecontroleerd en aangestuurd.
De gevolgen achten wij funest voor het vertrouwen van de reizigers en
ondermijnend voor een geloofwaardig mobiliteitsbeleid. Wat ons betreft
is de maat meer dan vol."
Amersfoort, 7 september 2004
---