Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 7 september 2004
Markt voor online consumentenbestedingen blijft verder groeien
Absolute omzet 1e helft 2004 stijgt met 35% naar 775 miljoen euro
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in de eerste 6 maanden van 2004 verder gestegen naar een totale omzet van ¬ 775 miljoen, een stijging van 35% ten opzichte van een jaar geleden (1e helft 2003). Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2004-1 , het onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de circa 180 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. De verschuiving van fysieke consumentenbestedingen naar het via internet bestellen van producten en diensten zet door; de groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet in dezelfde periode was negatief en bedroeg volgens het CBS in de eerste helft van 2004 3%.
Nog steeds stijgt het aantal online kopers: 3,4 mln Nederlanders hebben het afgelopen half jaar iets via internet gekocht. Een jaar geleden waren dit nog 2,8 miljoen kopers, een stijging van 21%. Ook het aantal mensen dat voor het eerst een online bestelling doet stijgt van 300.000 in de eerste helft van 2003 naar 700.000 in de eerste helft van 2004. Online shoppen is hiermee nog steeds een groeimarkt, met een forse aanwas van first-timers. Gemiddeld heeft men in de eerste helft van dit jaar ¬ 227,- per online koper uitgegeven, een stijging van 11% vergeleken met een jaar geleden. Consumenten geven op internet nog steeds meer uit aan reizen en consumentenelektronica, daarnaast vindt bij de traditionele thuiswinkeliers nog steeds een forse verschuiving plaats van de traditionele bestellingen via de catalogus naar het bestellen via de website.
De markt voor online consumentenbestedingen blijft dus stevig doorgroeien, volgens Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research; online consumenten kopen steeds meer en vaker via internet, gemotiveerd door het gemak, het toenemende aanbod en het goed kunnen vergelijken van producten en diensten. Ook de elektronische marktplaatsen zoals Marktplaats.nl en Ebay.nl zijn sterk in opkomst en stimuleren het online thuiswinkelen; zij trekken nieuwkomers aan die anders geen online aankoop gedaan zouden hebben.
Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org, is aangenaam verrast door de groeicijfers. Eind augustus voorspelde hij in het NRC Handelsblad nog een groeipercentage van 25%. De voorspelling van 25% groei is gebaseerd op het gehele jaar 2004. Dat de groei in de eerste helft van 2004 zelfs op 35% uitkomt is uiteraard zeer verheugend en lijkt toch vooral te komen door het toenemende consumentenvertrouwen. De toegenomen bekendheid van het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg draagt daar, zo leert recent onderzoek, ook stevig aan bij. Winkelen via internet wordt steeds gewoner en sluipt langzaam maar zeker in het gedragspatroon van de Nederlandse consument. En laat dat nu net ook de campagne doelstelling zijn van de eerste Thuiswinkel 10-Daagse die de branchevereniging vanaf 10 oktober dit jaar organiseert , aldus Jongen.
-EINDE PERSBERICHT-
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Thuiswinkelen via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de 180 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2004-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, en consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader. De vereniging telt inmiddels meer dan 180 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¬ 9 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op http://www.blauw.com/ .
Achtergrondinformatie (