7-9-2004
Peugeots finishen toch in top zes in Japan
Na Mexico in maart was Japan de tweede nieuwe toevoeging aan de
rallywereldkaart. De Rally van Japan werd geen onverdeeld succes voor
het Peugeot team. Marcus Grönholm en Harri Rovanperä hadden beiden te
kampen met technische problemen, waardoor zij niet voor de topposities
konden vechten.
In dit late stadium van het wereldkampioenschap rallys (WRC)
beschouwde Peugeot de vierde en de zesde plaats in het nieuwe
evenement als ronduit teleurstellend. De Noor Petter Solberg (Subaru)
won, terwijl Sébastien Loeb (Citroën) met de tweede plaats weer
dichter bij de wereldtitel geraakte.
De Rally van Japan was voorheen bekend als de Hokkaido Rally, genoemd
naar het noordelijkste Japanse eiland, waarop dit evenement
plaatsheeft. Na meer dan vijftien jaar planning lukte het de Japanners
dus eindelijk om een eigen WRC-rally op de kalender te krijgen. Met de
stad Obihiro als hoofdkwartier en een geaccidenteerd landschap vol
gravelwegen, waarop binnen de totale wedstrijdafstand van 1.677
kilometer 387,5 km aan (27) klassementsproeven was uitgezet. De
onverharde wegen bleken smal te zijn, met veel snelle bochten, zo nu
en dan een scherpe hoek en enkele technische passages.
Sponzig
Het was warm en droog en dat zou zo blijven gedurende de drie etappes.
Aanvankelijk zag het er de eerste dag goed uit voor Marcus Grönholm,
totdat het rempedaal van zijn 307 WRC sponzig werd en de Fin door
tijdverlies zijn tweede positie moest opgeven. Harri Rovanperä verloor
al na de eerste proefkilometers de vierde versnelling Het gat tussen
drie en vijf is wel erg groot. , een probleem dat s middags na de
service opnieuw de kop op stak. Als nummers drie en acht gingen de
beide Finnen de tweede dag in en ditmaal kreeg Grönholm met
transmissieproblemen te maken, waarna een verkeerde bandenkeuze hem
nog meer tijd kostte. Rovanperäs Peugeot 307 liep nu uitstekend, maar
de equipe had de pech om als eerste over de proeven te moeten en
fungeerde zodoende als gravelbezem voor de nakomenden. Als nummers
vijf en acht sloten de Peugeots de etappe af.
Dag drie werd probleemloos voor Grönholm, die met Carlos Sainz de
strijd aanbond om de vierde plaats en deze in de eindfase ook
veroverde. De 307-rijder zette daarbij snelste tijden op de laatste
drie KPs. Collega Rovanperä werd andermaal als eerste op pad gestuurd
over het losse gravel en klaagde in de eindfase over de remwerking van
zijn auto. Meer dan de zesde plaats zat er voor hem niet in. Net als
Finland en Japan is ook de twaalfde wedstrijd van het WRC onverhard.
De Wales Rally GB, met permanence in Cardiff, is van zijn traditionele
novemberplek op de kalender naar voren geschoven, wat wellicht een
reuzenverschil maakt qua weersomstandigheden.
Nieuwe regels
Inmiddels hebben de teamchefs instemming betuigd met de
reglementsplannen van de WRC-commissie. Het heetste hangijzer was het
opnieuw toelaten van uitgevallen autos en de mogelijkheid om op elk
van de drie dagen punten te scoren. Peugeot Sport-directeur Corrado
Provera zei hierover: Het idee om na elke etappe WK-punten toe te
kennen, was niet goed. Dat wordt te ingewikkeld voor het grote
publiek. Iedereen is het erover eens dat degene die drie dagen lang in
de wedstrijd is geweest en na de laatste proef aan de leiding staat,
ook winnaar van de rally is. Als je voortaan een proef niet uitrijdt,
krijg je vijf minuten tijdstraf. Dat is veel, maar je kunt dan,
vooropgesteld dat één en ander aan je auto kan worden gerepareerd, ten
minste weer terugkeren in de rally en eventueel punten scoren voor het
constructeurskampioenschap. Op deze manier houd je één algemeen
winnaar en het karakter van de wedstrijd verandert niet. Dat is zelfs
voor een leek nog te begrijpen. En het voordeel voor de toeschouwers
is dat zij ook op de laatste dag nog veel autos zien langskomen.
AutoRai