Ingezonden persbericht


Indien u deze e-mail niet goed ontvangt, klik dan hier voor de webversie.

PERSBERICHT

PERSBERICHT

Meetbare effectiviteit van promoties via e-mail

Zaltbommel, 6 september 2004 - Promotie via e-mail zorgt voor meer offline verkopen. Opmerkelijk is de verhouding tussen online en offline verkoop. Dat blijkt uit het onderzoek van Yourzine in samenwerking met de Universiteit van Tilburg naar de meetbare effectiviteit van promoties via e-mail. Yourzine faciliteert organisaties op het gebied van e-mailmarketing, sms-marketing en online onderzoek.

Door het opzetten van een experiment waarin e-mail als unieke drager van één aanbieding werd gebruikt, is het verkoopeffect van een promotie via e-mail geanalyseerd. Op basis van verschillende factoren is er een bepalend vermogen geanalyseerd waarop een klant overgaat tot de aanschaf van een product.

Attractie (A) en conversie (C) zijn binnen dit onderzoek in zowel het online- als het offline- verkoopkanaal geregistreerd. Ook de consumentenvoorkeur voor een overwegend visueel ontwerp (OVO) versus een overwegend tekstueel ontwerp (OTO) is hierbij onderzocht. De medewerking van drie toonaangevende retailers in consumentenelektronica in Nederland maakt de resultaten branchespecifiek.

In totaal opende 51,2% van de 143.000 geselecteerde nieuwsbrief abonnees de e-mail aanbieding. Op basis van deze ruim 73.000 geopende nieuwsbrieven, zijn de volgende elementen inzichtelijk gemaakt:


1. Het attractie- (A) en conversie- (C) effect in het online en offline verkoopkanaal Het online kanaal lijkt niet dominant, in tegenstelling tot eerdere bevindingen in de (internationale) literatuur. Uit het expiriment blijkt dat de e-mail promotie met name een positief effect heeft op verkopen in het offline kanaal.


2. De invloed van de opmaak van de e-mail uiting op attractie (A) en conversie (C) Met opmaak is attractie te beïnvloeden: tot zelfs 97,2% toename in het winkelbezoek, met een consumentenvoorkeur voor visuele aspecten. Een zelfde effect op conversie kon in dit onderzoek niet worden vastgesteld.

Het (positieve) effect van opmaak lijkt niet te worden meegedragen in het gehele aankoopproces, maar beperkt zich tot de e-mail omgeving. Opmaak beïnvloedt met name het informatieverwerkingsproces, conversie is (meer) afhankelijk van andere (winkel)factoren, zo lijkt het.


3. De aanwezigheid van kanaalkannibalisatie-effecten Er wordt geen kanaalkannibalisatie geregistreerd. Online verkopen worden niet nadelig beïnvloed door de aanwezigheid van een offline kanaal en vice versa. Bezoekersaantallen in het online kanaal nemen toe bij de expliciete aanwezigheid van het offline kanaal.

Het communiceren van beide verkoopkanalen (online/offline) geeft hiermee een optimale invulling aan de e-mail promotie.


4. De mate waarin de effectiviteit van de uiting op voorhand kan worden voorspeld In beperkte mate is het mogelijk om online conversie (en daarmee promotie-effectiviteit) te voorspellen. Attractie, versie, kanaalkeuze en winkelformule hebben een effect op conversie. Daarnaast zijn er nog meer factoren van invloed, welke in dit onderzoek niet zijn meegenomen.

Het toevoegen van informatie op persoonsniveau draagt overduidelijk bij aan de voorspellende waarde van de effectiviteit van e-mail promoties. Een database met uitgebreide persoonsprofielen (geslacht, leeftijd, aantal ontvangen e-mail, opening- en klikgedrag) van de ontvangstgroep voorspelt significant beter dan een model met enkel geaggregeerde data. Op basis van dit gegeven kan de efficiency van een mailing worden verhoogd wanneer deze data voorhanden is.

Vrijdag 27 september zijn de resultaten en conclusies van het onderzoek gepresenteerd. Voor verder informatie met een presentatie en een overzicht van de conclusies kunt u contact opnemen met Michiel van Riemsdijk van Yourzine.

Over Yourzine
Sinds 2001 faciliteert Yourzine organisaties op het gebied van e-mail marketing, sms-marketing en online enquêtes. De kern van Yourzine is de uiterst gebruiksvriendelijke applicatie, waarmee organisaties zelfstandig uiteenlopende doelgroepen kunnen benaderen. Daarnaast adviseren wij graag om een succesvolle en effectieve invulling te geven bij de inzet van de nieuwe communicatie en marketing mogelijkheden.

Yourzine is actief in zowel de profit als non-profit sector en wordt ingezet door onder meer: de Bijenkorf, Martinair, Praxis, CZ Actief in Gezondheid, IKEA, Unique Uitzendbureau, Kijkshop.nl, Hogeschool van Utrecht, Renault, Gemeente Den Haag, BelCompany, Univé Verzekeringen, LeadsPR, Schouten & Nelissen, Nissan, OAD en Livera.

Verdere informatie (