Wettelijke regels financiële producten en diensten noodzakelijk
6 september 2004
Honderden consumenten steunen eisen Consumentenbond Wfd
Eenmalige provisie moet worden afgeschaft, er moet een
deskundigheidsregister voor financieel adviseurs komen en één
geschilleninstantie financiële diensten. Dat blijkt uit een enquête
van de Consumentenbond onder ruim zeshonderd consumenten die gevraagd
zijn wat hun verwachtingen zijn van het wetsvoorstel Wet financiële
dienstverlening. Deze resultaten bevestigen het idee van de
Consumentenbond: het wetsvoorstel is niet consumentvriendelijk genoeg.
De bond verzamelt vandaag ook nog handtekeningen om zijn eisen kracht
bij te zetten. Morgen overhandigt de bond de enquêteresultaten en de
handtekeningen aan de vaste kamercommissie Financiën.
De Consumentenbond vindt het wetsvoorstel voor de Wet financiële
dienstverlening (Wfd) nog niet volledig. De bond mist duidelijke
regels over de manier waarop financiële aanbieders worden betaald
(provisie), de deskundigheid op persoonsniveau en een
geschillenregeling. Om te onderzoeken wat consumenten verwachten van
de nieuwe wet heeft de bond 614 consumenten ondervraagd over de drie
onderdelen waar de bond kanttekeningen bij zet.
Op de vraag "Van wie denkt u betere service te krijgen: de financieel
adviseur die zijn beloning in een keer krijgt en daarna niets meer of
die dat periodiek tijdens de looptijd van bijvoorbeeld een verzekering
ontvangt?", antwoordt een kleine 90% dat laatste. Dat sluit aan bij de
wens van de Consumentenbond om de eenmalige betaling aan het begin van
de looptijd van een product (eenmalige provisie) te veranderen in
periodieke betalingen. Op die manier wordt een adviseur gedwongen
betere serviceverlening te bieden aan consumenten. Bovendien voorkomt
het provisiejacht van tussenpersonen die snel geld willen verdienen en
daarna niet meer naar de klant omkijken.
79% van de ondervraagden wil zelf kunnen controleren of een financieel
adviseur deskundig is op het terrein waarin hij adviseert. De
Consumentenbond vindt dat in het wetsvoorstel onvoldoende wordt
ingegaan op het deskundigheidsniveau van individuele adviseurs. Alleen
feitelijk leidinggevenden hoeven aantoonbaar over vakbekwaamheid te
beschikken.
Verder zegt 78% van de geënquêteerden het belangrijk te vinden dat er
één klachteninstantie voor financiële diensten komt. 24% Vindt dat
niet per se nodig, als er maar per product een geschilleninstelling
is. Op dit moment zijn er nog niet voor alle verzekerings-, spaar- en
beleggingsproducten klachteninstanties.
De Consumentenbond overhandigt dinsdag 7 september de resultaten van
de enquête aan de vaste kamercommissie Financiën. Woensdag is in de
Tweede Kamer een hoorzitting over de Wfd waar de bond zijn eisen ook
nog kenbaar maakt.
Media kunnen voor meer informatie mailen naar pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond