KPMG
Nieuwe prijzenslag onder supermarkten leidt tot slachtoffers
6 september 2004
Nederlandse supermarkten verwachten dat een nieuwe prijzenslag grote
gevolgen zal hebben voor de branche.
Als het tot een nieuwe prijzenoorlog komt, zal 80% van de supermarkten
meegaan. De helft van de bedrijven verwacht echter dat andere
supermarkten onvoldoende financiële armslag hebben om een nieuwe
prijzenslag te volgen. Dit geldt vooral voor de kleinere, zelfstandige
supermarkten en de softdiscounters. De bedrijven verwachten dat een
nieuwe prijzenoorlog vooral de versproducten zal raken, zoals groenten
en fruit. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse
supermarkten.
De helft van de supermarkten beschouwt de huidige situatie vooral als
een zaak van overleven. De overige bedrijven geven aan op dit moment
nog steeds winst te maken. Eén op de vijf supermarkten verwacht bij
een nieuwe prijzenslag de helft van de prijsverlaging te kunnen
doorschuiven naar de producent. Van de onderzochte supermarkten
verwacht 40% overigens geen omzetverandering als gevolg van een nieuwe
prijzenoorlog. De belangrijkste reden hiervoor is dat de bedrijven
verwachten dat de consument door de lagere prijzen geneigd is meer te
kopen. Eén op de vijf bedrijven verwacht een omzetdaling van 1% en nog
eens 20% een omzetdaling van 2%.
Ook als niet meegedaan wordt aan een nieuwe prijzenslag verwacht 35%
van de bedrijven geen omzetverandering. Eén op de vijf supermarkten
verwacht een omzetdaling van minder dan 5%. Het zal duidelijk zijn dat
alleen de bedrijven met een financiële buffer de aanstaande
prijzenslag zullen overleven, constateert Marc van der Plas van KPMG.
En dat zijn in het algemeen de bedrijven die een financieel sterke
moeder hebben of de grotere ketens die in familiehanden zijn en in het
verleden een goede buffer hebben opgebouwd. De kans dat kleinere
ketens met minder inkoopkracht en financieel uithoudingsvermogen om
gaan vallen zal de laatste drie maanden van dit jaar sterk toenemen.
Overigens ontstaat door de prijzenslag een duidelijke verschuiving van
de consumentenvoorkeur van private labels naar de A-labels. De prijs
van het A-label is in korte tijd dusdanig gedaald dat de verschillen
met de private labels kleiner zijn geworden. Consumenten kiezen daarom
in toenemende mate voor de A-merken.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de bedrijven de
alternatieven voor een prijsverlaging met name zoeken in de
verbetering van de service aan de klant en de zorg voor vakbekwaam
personeel. Van der Plas: De behoefte om zich ook weer op andere
elementen te onderscheiden dan prijs neemt toe. Niet zo vreemd
overigens, aangezien alle supermarkten zich het laatste jaar hebben
gericht op het prijswapen. En als alle supermarkten zich op prijs
storten verandert er niet veel in de onderlinge positionering. De
grote vraag is of de consument al aandacht heeft voor het
service-element of zich nog steeds laat leiden door prijsacties.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 6567039