Vraaggestuurd openbaar vervoer gaat reiziger centraal stellen
Provincie presenteert visie op gebiedsdekkend OV voor de eerste
decennia van de 21e eeuw
Door een andere opzet gaat de Provincie in de komende jaren het
openbaar vervoer (OV) in Limburg drastisch verbeteren. Het nieuwe
openbaar vervoer wordt één geïntegreerd vervoersysteem waarbij de
organisatie van het vervoer bij één partij ligt. Nu is dat nog meer
gespreid, waardoor een optimale afstemming niet gehaald wordt. In de
nieuwe opzet is het aanbod van OV-netwerken en frequenties maatwerk en
kan naargelang het gebruik worden uitgebreid. Openbaar vervoer wordt
daarmee een meer vraaggestuurd systeem dat inspeelt op de vraag van
reizigers. Gedeputeerde Mat Vestjens (mobiliteit) gaat de nieuwe visie
hanteren als uitgangspunt bij het aanbesteden van nieuwe concessies
voor het openbaar vervoer.
De Provincie vindt het haar verantwoordelijkheid om het voortouw te
nemen om samen met gemeenten en andere maatschappelijke partijen vorm
te geven aan openbaar vervoer dat betaalbaar is en van goede
kwaliteit. Limburgers hebben recht op verplaatsingen. Ook mensen die
niet met auto of fiets kunnen of willen reizen. Het openbaar vervoer
is dan de enige of de meest ideale vorm van mobiliteit, aldus Mat
Vestjens. Daarom moet er een OV zijn dat betaalbaar is, voorziet in de
behoeften van de huidige reizigers, maar ook erop gericht is om nieuwe
klanten te werven door meer en meer een alternatief te worden voor het
individuele autogebruik.
Ruggengraten en knooppunten
De nieuwe inrichting van het OV gaat uit van treinvervoer tussen
grotere nationale én inter¬nationale knooppunten. Deze assen zijn de
ruggengraat van het totale OV-netwerk binnen Limburg. Waar geen
treinverbindingen kunnen worden geboden maar vanuit het totale netwerk
bezien toch een ruggengraat nodig is, zullen snelbusdiensten de
ruggengraat vormen. Het overige openbaar busvervoer krijgt een functie
waarbij veel meer dan nu het geval is, verbindingen zullen worden
geboden van kernen naar knooppunten. Op deze knooppunten zal het
openbaar busvervoer via een overstap voeden op de vervoersystemen die
het vervoer via de ruggengraten verzorgen. Als aanvulling op het
reguliere vervoer wordt ook oproepafhankelijk OV geboden, dat ook
gericht is op het aansluiten op vervoersystemen van een hogere orde.
Internationaal
Het OV voorziet nu in verbindingen met aanliggende Nederlandse
provincies en met de Randstad. Dat geldt veel minder voor het
aangrenzende Europa.
De huidige grensoverschrijdende verbindingen zijn voor trein en in
mindere mate de openbare bus slecht verzorgd. Dit heeft mede te maken
met het ontbreken van enige formele status van de grensoverschrijdende
verbindingen, waarvoor het Rijk ook geen exploitatievergoeding geeft.
In de komende jaren wil de Provincie betere en modernere
ontsluitingen, niet alleen naar de aanliggende Belgische provincies en
Duitse Länder maar naar Europa. Anders dan Limburg hebben de steden
Aken en Luik aansluitingen op verschillende sneltreinen (Thalys en/of
IC-E). Goede verbindingen vanuit Limburg naar deze steden zorgen voor
goede ontsluitingen naar en door Europa.
In één hand
In Limburg is nu een aantal vervoerders actief die verschillende
vervoersmodaliteiten trein, bus en collectief vraagafhankelijk vervoer
(CVV) aanbieden. De exploitanten van de drie verschillende
vervoersmodaliteiten stemmen voorzover mogelijk of zakelijk gewenst
hun dienstregelingen op elkaar af. Het resultaat is echter niet
optimaal. Zo is bijvoorbeeld het collectief vraagafhankelijk vervoer
nog niet gebiedsdekkend. Door de organisatie van het vervoer bij één
partij neer te leggen wil de Provincie een meer geïntegreerd systeem
bevorderen. De Provincie hanteert hiervoor als motto Van drie naar
één.
Treindiensten
De huidige Intercitylijnen in Limburg blijven onderdeel van de
NS-concessie. Daarmee blijven ze als hoofdas een belangrijk startpunt
voor het provinciedekkend OV-netwerk. De Provincie wil ook de nu
verliesgevende treindiensten Kerkrade Maastricht en Roermond Nijmegen
behouden. De Provincie heeft een verkenning uitgevoerd naar de
mogelijkheden voor exploitatie van deze treindiensten. Door een
verregaande integratie van verschillende vervoersystemen zijn redelijk
gunstige exploitatieresultaten te behalen, waarmee een overname van de
contractsectorlijnen door de Provincie verantwoord lijkt. Voor de
spoorlijn Nijmegen - Roermond overlegt de Provincie Limburg daarbij
met Noord-Brabant en het Kadergebied Arnhem-Nijmegen (KAN).
Maximaal twee concessies
De aanbesteding van het openbaar vervoer zal plaatsvinden voor
maximaal twee concessie¬gebieden, te weten Noord- en Midden-Limburg en
Zuid-Limburg. De bestaande concessies Heuvelland en Maastricht worden
opgenomen in de nieuwe concessie Zuid-Limburg. Dit omdat de huidige
concessie Heuvelland vervoerstechnisch en financieel een te kleine
omvang heeft en vanwege de voorgestane integratie van de verschillende
vervoersmodaliteiten en verdere optimalisatie van het OV. Gedeputeerde
Mat Vestjens sluit een verdere combinatie tot één concessie niet uit,
maar beschouwt die vanuit het oogpunt van concurrentie en financiële
omvang als wellicht niet gewenst.
6-9-2004 15:26
Provincie Limburg