6-9-2004
Loeb en Cirtroën verstevigen positie
Met een podiumplaats voor Sébastien Loeb (tweede) en een vijfde
positie voor Carlos Sainz doen zowel Loeb als Citroën goede zaken in
Japan.
De leiding in beide klassementen wordt verstevigd; Loeb heeft nu
dertig punten voorsprong op regerend wereldkampioen Petter Solberg,
die de tweede plaats heeft overgenomen van Märtin. Citroën heeft met
nog vijf rallies te gaan, een marge van vijfendertig punten op Ford.
Hokkaido, het noordelijkste eiland van Japan was dit jaar voor het
eerst het decor van een rally die deel uitmaakt van het World Rally
Championship. Voor alle deelnemers dus onbekend terrein. Sébastien Seb
Loeb krijgt het daarbij extra lastig: hij dient als eerste van start
te gaan en moet dus het smalle en bijzonder bochtrijke parcours
verkennen. Een moeilijke rally, deze Japanse première. In de woorden
van teambaas Guy Fréquelin: Uiterst riskant.
Samoeraistrijder
Sébastien Loeb hanteert in deze rally twee strategieën om zijn
voorsprong in het rijderklassement te consolideren. Op vrijdag start
hij als een waar Samoeraistrijder. In hoog tempo werkt hij de
klassementsproeven af, waarbij hij telkens het spits moet afbijten.
Hij mijdt de risicos niet en wint vier van de negen proeven, evenveel
als de leider op vrijdagavond, Petter Solberg. Op zaterdag schakelt
Seb over naar een andere strategie: hoewel slechts twaalf seconden hem
scheiden van Solberg gaat hij zaterdag beheerst en bovenal berekenend
van start. Deze tactiek brengt hem het beoogde resultaat. Loebs koele
doeltreffendheid en de betrouwbaarheid van de Citroën Xsara WRC geven
de doorslag: hij houdt voortdurend zicht op Solberg en weet zijn
achtervolgers op afstand te houden. Seb: Dit is de derde keer dat ik
tweede word en dat biedt perspectief voor de komende rallies. Het was
niet eenvoudig, met die smalle wegen. Vooral de overgang van de vrij
trage verkenningsproeven naar uiterst snelle proeven in de wedstrijd
waren moeilijk.
Luttele seconden
Teammaat Carlos Sainz beleeft een heel andere rally. Hij zocht naar de
juiste afstelling en bandenkeuze en vond die naar eigen zeggen niet
altijd: Het was bijzonder lastig. Ik wilde honderd procent vertrouwen,
want dat is noodzakelijk op een snel parcours als dit waar het
allerkleinste foutje meteen wordt afgestraft. Sainz is voortdurend in
een enerverend gevecht om de vierde plek verwikkeld met Marcus
Grönholm. Aan de meet blijkt dat de Fin die strijd in zijn voordeel
heeft beslecht. Een luttele dertien seconden scheiden de twee. Sainz
rouwt er niet om: Wederom een geweldig resultaat voor het team. Ik ben
blij daar deel van uit te maken.
AutoRai