GOEDE WAAR & CO
Onderzoek Goede Waar & Co leidt tot kamervragen
ONDERZOEK GOEDE WAAR & CO NAAR VERMELDING VAN GENTECH OP MENUKAARTEN
LEIDT TOT KAMERVRAGEN
Amsterdam - Sinds de nieuwe wetgeving moeten producenten het gebruik
van gentech-ingrediënten wel melden maar restaurants hoeven dat niet.
Naar aanleiding van dit 'gat' in de wetgeving deed
consumentenvereniging Goede Waar & Co onderzoek naar het gebruik van
gentech-producten bij restaurantketens. Het dossier wordt vandaag
gepubliceerd in het magazine Goede Waar en leidt binnenkort tot
kamervragen.
Waarom moeten producenten het gebruik van gentech-ingrediënten
wettelijk wél melden en restaurants niet? Die simpele vraag legde
Goede Waar & Co in januari voor aan het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Kort samengevat had het ministerie
zeven maanden nodig voor het volgende antwoord: 'Verplichte
vermelding zou een onevenredig grote last betekenen voor de horeca.'
Goede Waar & Co nam geen genoegen met dat antwoord en stelde een
aantal kritische vragen aan de belangrijkste restaurantketens om
poolshoogte te nemen. De uitkomsten van deze enquête zijn reden tot
discussie. De meeste restaurantketens in Nederland melden niet op hun
menukaart dat er gentech-ingrediënten in gerechten zitten. Vele zijn
nauwelijks op de hoogte; andere hebben wel te kennen gegeven dat ze
erover nadenken. McDonald's, Hema, de Bijenkorf, Popocatepetl en V&D
hebben eerlijk communiceren met klanten hoog in het vaandel.
Goede Waar & Co pleit voor een aanpassing in de regelgeving en Tweede
Kamerlid Krista van Velzen (SP) is na het lezen van het dossier
resoluut: 'Er zit een gat in de regelgeving' zegt Van Velzen. 'Wat
geldt voor verpakte producten in de winkel moet ook gelden voor
restaurants. Hierover ga ik binnenkort vragen stellen aan minister
Hoogervorst. 'Sowieso kunnen restaurants er eigenlijk niet onderuit om
gentech-informatie te geven, zeker als de gasten erom vragen, vindt
Van Velzen. 'Ik zou zoveel mogelijk restaurantbezoekers willen
aansporen dat dan ook te doen. 'Het Kamerlid noemt zichzelf een
absolute voorstander van duidelijke vermelding van
gentech-ingrediënten: 'zowel op allerlei verpakkingen als in
restaurants. Niet per se met een groot bord voor het raam, maar één op
één door het bijvoorbeeld op de menukaart te zetten.'
Pandabroodje: natuur naar z'n grootje?
Het Goede Waar magazine komt verder met een verslag van een onderzoek
dat is gedaan naar het Pandabroodje, onder de kop 'Pandabroodje:
natuur naar z'n grootje? 'Het Pandabroodje dat in winkels wordt
verkocht en waarvan een gedeelte van de opbrengst naar het WNF gaat is
niet biologisch. Wil je bij de warme bakker de natuur steunen, dan
koop je een Pandabroodje. Van het aankoopbedrag van die producten gaat
namelijk 4,5 eurocent naar het Wereld Natuur Fonds. Het WNF ontwikkelt
met dat geld vooral nieuwe natuur in Nederland. Natuurlijk worden de
ingrediënten voor dit broodje met WNF-keurmerk dan ook
milieuvriendelijk geteeld. Of toch niet? Nee hoor. De Warenwachters
ontdekten dat grondstoffenleverancier Zeelandia geen enkele milieu-eis
stelt aan de grondstoffen. De ingrediënten komen voor 90 procent uit
de EU, maar de overige 10 procent komt uit landen over de hele wereld:
sojavlokken uit Brazilië, sesamzaad uit Guatemala, Soedan en El
Salvador en zonnebloempitten uit China. Aan het gebruik van kunstmest,
bestrijdingsmiddelen én aan mondiaal gesleep met grondstoffen worden
dus geen beperkingen gesteld. Dat het anders kan, laat het Belgische
WNF zien: hun biologische Panovite Bio Panda broodje is te koop in
België en Italië. Verrassing: de grondstoffen komen óók van Zeelandia.
Dus wat is dan het probleem?
Nou, vooral dat de Belgen niet genoeg broodjes verkopen, zegt WNF
Nederland. En dat komt door de prijs. Een biologisch Pandabroodje zou
hier sowieso 20 procent duurder worden. En willen de bakkers ook een
EKO-keurmerk op het broodje plakken, dan moeten ze voor hun hele
bedrijf een duur certificaat van Skal hebben. En dan daalt de verkoop.
'Minder afzet betekent minder afdracht,' zegt het WNF. 'Dat is niet in
het voordeel van het WNF en (in het verlengde daarvan) de natuur.'
Voor meer informatie kunt u terecht bij persvoorlichter Yanni van der
Velde op (020 6863338) of www.goedewaar.nl
06 sep 04 11:16