6-9-2004
Tevreden gevoelens na testrally Hutten Rallyteam
De testrally van het Nederlandse Hutten Rallyteam heeft zijn nut
bewezen. In de voorbereiding naar de Dakar Rally 2005 namen beide
equipes van het Hutten Rallyteam met de Kia Sorentos in het weekend
van 28 en 29 augustus deel aan een Europese 4x4-wedstrijd in het
Duitse Leipzig.
Doel van de sessie: uitvinden waar de van vorig jaar doorontwikkelde
Dakar Sorentos staan en tevens om als team gezamenlijk een dergelijk
weekeinde tot een goed einde te brengen. In januari staat het team met
de twee speciaal geprepareerde Kia Sorentos aan de start van de
fameuze Dakar Rally.
Na de inzet van de Kia Sorento in de Dakar Rally 2004 van januari jl.
is er veel doorontwikkeld aan de Dakar Sorentos. Van een betere
warmtehuishouding onder de kevlar motorkap tot aan de verhoging van
trekkracht en vermogen van de motor en een gewijzigde luchtinlaat.
"Allemaal nodig om onze doelen in de Dakar Rally 2005 te halen", aldus
Hutten. Enerzijds werd helder dat het eerste team, Bob ten
Harkel/Hennie den Toom, duidelijk dichterbij de toppers zoals Andrea
Mayer (de laatste keer in Dakar vijfde) en Ellen Lohr zijn gekomen.
Bob en Hennie eindigden, ondanks een gebrek aan wedstrijdritme tijdens
de klassementsproeven óf net voor óf direct achter deze
fabrieksauto's. De deelnemende buggy's van Magnaldi en Kahle hadden
dermate voordelen in het terrein rond Leipzig dat zij ongrijpbaar
waren.
Ondanks de scherpe tijden bleek dat de wijzigingen aan de Sorentos nog
verder doorontwikkeld moeten worden. In de wedstrijd gebeurden er
enkele onverwachte zaken. Juist daarom was technisch manager en rijder
Ten Harkel tevreden: "Het klinkt gek, maar ik ben blij dat is gebeurd
wat ons is overkomen. Een koppeling die niet meer wil, een schokdemper
waarvan de bevestiging kapot gaat en motorisch onheil dat de monteurs
veel tijd kostte maken ons veel wijzer. Problemen die we in de Dakar
Rally niet eerder beleefden, maar die hier mede door de
terreingesteldheden optraden. Uiteindelijk hebben we heerlijk gereden
en ook onze ervaringen op alle gebieden weer kunnen aanscherpen."
Teammanager Harry Eskes: "Daarmee was het ene doel van deelname aan de
Baja Leipzig ingevuld. Maar foutjes die ontstaan omdat je onvoldoende
scherp en gefocust bent doordat je nog niet veel van dergelijke
wedstrijden rijdt, kostten beide equipes van ons team tijd en zelfs
een eindklassering. Anderzijds verdienen onze monteurs een dikke pluim
voor alle werk dat moest worden verzet! Daar komt bij dat we
vrijdagavond met Kia een goede persconferentie hebben gehad en ook
tijdens onze aanwezigheid in Leipzig volop in de belangstelling van de
media hebben gestaan. We zullen de resultaten binnenkort ongetwijfeld
op televisie terugzien." Met twee nagenoeg ongeschonden Sorento's en
veel ervaringen en dus huiswerk keerde het team zondagavond 29
augustus terug naar Nederland.
AutoRai