Gemeente Utrecht
Werkgevers ontvangen gemeentelijke bijdrage voor behoud I/D-banen
De aanvragen die werkgevers hebben gedaan voor een financiële bijdrage voor hun I/D- werknemers, zijn door het college van burgemeester en wethouders toegekend. Het gaat om éénmalige bijdragen. De raad heeft hiervoor in december 2003 éénmalig ¬ 6,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Vanaf 2002 heeft het rijk gekort op het budget voor I/D-banen en per 1 januari 2004 is de regeling afgeschaft. Het gaat hierbij om maatschappelijk belangrijke taken en om mensen bij wie in het verleden de verwachting is gewekt dat ze voor altijd een baan zouden hebben. Daarom neemt de gemeente haar verantwoordelijkheid door I/D-banen in de eigen organisatie om te zetten in reguliere banen, werkgevers te stimuleren om hetzelfde te doen en door andere vormen van tijdelijk gesubsidieerde arbeid te creëren. Wethouder Spekman van Sociale Zaken en werkgelegenheid: 'wij stellen alles in het werk om te voorkomen dat I/D'ers terug vallen in de bijstand en dat maatschappelijk belangrijke taken verdwijnen.'
In Utrecht doen op dit moment 1454 I/D'ers (bij 301 werkgevers) in vele sectoren zeer nuttig werk. Daarom heeft de gemeente tot 1 juli 2005 een overgangsregeling ingesteld. Na deze datum gaat het nieuwe stelsel van tijdelijk gesubsidieerde banen (de zogenaamde vangnet- en opstapbanen) in. Werkgevers konden tot 1 juli 2004 een financiële bijdrage bij de gemeente aanvragen om I/D-banen regulier te maken. Voor een derde van de I/D-werknemers (478) is dat gedaan. Werkgevers krijgen hierbij éénmalig ¬ 20.000 per werknemer. In totaal is dit voor ¬ 9.5 miljoen aangevraagd.
Bovendien hebben werkgevers voor een derde van de werknemers (442) noodhulp (éénmalig ¬ 3.750,00 per werknemer) aangevraagd. Dit is beschikbaar wanneer een organisatie in zijn bestaan wordt bedreigd bij het wegvallen van de I/D-werknemer(s). Instellingen kunnen met de noodhulp (in ieder geval tot 1 juli 2005) voortbestaan en de banen eventueel continueren in het nieuwe stelsel van tijdelijk gesubsidieerde banen. In totaal is voor ¬ 1.6 miljoen noodhulp aangevraagd.
Voor een derde van de medewerkers is geen aanvraag ingediend. Deze banen zullen vervallen (waarbij voor de werknemer een andere baan wordt gezocht) of overgaan in het nieuwe stelsel.
De gemeente gaat er van uit dat alle mensen die nu een I/D-baan hebben ook na 1 juli 2005 aan het werk blijven. Is het niet bij hun huidige werkgever, dan wel bij een andere. Als werknemers met een I/D-baan niet bij hun huidige werkgever kunnen blijven wordt een andere baan voor hen gezocht. Heeft de I/D- medewerker op 1 juli 2005 nog geen andere baan gevonden, dan wordt de subsidie gecontinueerd (totdat de medewerker wel een andere baan gevonden heeft). Deze toezegging loopt in ieder geval tot en met december 2008. Zo wordt voorkomen dat I/D-medewerkers terugvallen in een uitkering.
De I/D-regeling had als doel om mensen aan het werk te helpen en het creëren van maatschappelijk nuttige functies. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om stadswachten, ondersteunende krachten in het onderwijs (klassenassistenten, conciërges) en beheerders van fietsenstallingen.
In 2002 waren in Utrecht nog 2107 I/D'ers werkzaam, maar door kortingen van het rijk moest dat aantal afgebouwd worden. Sinds 1 januari 2004 is de I/D-regeling door het rijk afgeschaft. De bestaande gesubsidieerde arbeid (waaronder I/D-banen) valt sinds deze datum onder de Wet Werk en Bijstand, binnen het zogenaamde Werk-deel.
Het rijk kort echter fors op het budget voor dit Werk-deel. Dit levert voor Utrecht in 2011 een tekort op van EUR 23 miljoen, bij handhaving van het oude systeem van gesubsidieerde arbeid. Daarom heeft de raad in december 2003 besloten tot aanpassing van het systeem.
Eerder heeft Utrecht (in 2003) al binnen de eigen organisatie bijna zestig I/D-banen regulier gemaakt; kosten: ruim ¬ 1 miljoen. Bij de stichting Stadstoezicht worden 120 I/D-banen regulier gemaakt. Hiervoor is bij de herijking van het collegeprogramma jaarlijks ¬ 3.6 miljoen aan het veiligheidsbudget toegevoegd.
Het collegebesluit over de werkgeversaanvragen voor I/D-banen wordt op 21 september a.s. besproken in de raadcommissie MOV en op 14 oktober a.s. in de gemeenteraad.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, bestuurscommunicatie, telefoon 030 - 286 10 55.
Utrecht, 3 september 2004.