Nederlandse Politiebond
Ingrijpende kabinetsplannen: een overzicht
Gepubliceerd: vrijdag 03 september 2004.
Het kabinet komt aan de lopende band met (vaak diep) ingrijpende
plannen. Over prepensioen, vut, WAO, WW, ontslag, arbeidstijden en ga
zo maar door. Het valt niet mee om door de bomen het bos nog te zien.
Wat wil het kabinet nu precies? En hoe staat het met al die plannen?
Hieronder een beknopt overzicht. Niet alleen de vakbeweging is tegen
deze plannen, de Raad van State het hoogste onafhankelijke
staatsorgaan heeft onlangs de vloer aangeveegd met de kabinetsplannen.
Reactie kabinet: 'Niets mee te maken.'
1. Vut en prepensioen
Het kabinet zet per 1 januari 2006 het mes in de vervroegde uittreding
(vut, prepensioen, bij de politie gaat het in veel gevallen om de TOR,
AFUP en AFUP specifiek). Dat gebeurt door de fiscale faciliteiten af
te schaffen of zelfs dubbele belasting in te voeren. Er is een
belabberde overgangsregeling en de vakbonden krijgen niet de kans om
te zorgen voor een collectieve regeling. Het gevolg is dat iedereen
onder de 60 jaar in de praktijk langer zal moeten doorwerken dan ze
dachten. (Nu gaan veel politiemensen op hun 58-ste met de TOR.) Eerder
stoppen dan op 65-ste leeftijd wordt door de kabinetsvoorstellen
onbetaalbaar. De werkgevers (VNO/NCW en uiteindelijk ook het MKB)
hebben zich opgesteld aan de kant van het kabinet.
2. De WAO
Vrij vertaald zegt het kabinet: je moet van een arbeidsongeschikte
zijn uitkering afpakken om hem weer aan het werk te krijgen. De
keuring wordt veel strenger; het wordt bijna onmogelijk om in
aanmerking te komen voor een volledige WAO-uitkering. En wanneer je
als gedeeltelijk arbeidsongeschikte geen baantje kunt vinden waarmee
je (volgens de normen van het kabinet) voldoende werkt, kom je heel
snel op bijstandsniveau terecht.
3. Het eerste en tweede ziektejaar
Als een werknemer ziek wordt, is de werkgever verplicht om gedurende
twee jaar 70 procent van het loon door te betalen. Vaak wordt in de
CAO afgesproken dat de werkgever dat verplichte bedrag aanvult tot 100
procent. Het kabinet wil nu die aanvulling tot 100 procent in het
tweede ziektejaar onmogelijk maken. Spreken de bonden en de werkgever
toch zo'n aanvulling af, dan volgt een sanctie: in dat geval zal de
uitkering in de nieuwe WAO niet 70 procent van het laatstverdiende
loon zijn, maar 70 procent van het wettelijk minimumloon. Bovendien
ontstaat het 'recht' op die verlaagde uitkering nadat de werkgever een
jaar 70 procent (en geen eurocent méér) heeft uitbetaald. In de
praktijk komt dit simpelweg neer op een verbod voor de vakbonden om op
te komen voor zieke werknemers en voor hen aanvullende afspraken te
maken.
4. Een werkweek van 40 uur, geen loonsverhoging
Werkgevers en overheid vinden dat we terug moeten naar standaard een
40-urige werkweek. Let wel: tegen het salaris dat geldt voor 36 uur.
Het kabinet wil gedurende enkele jaren een 'nullijn' (geen
loonsverhoging). Volgens werkgevers kan het minimumloon weer de
onderste CAO-schaal worden. Het minimumloon moet dan wel met zo'n 30
procent naar beneden. De overheid geeft topbestuurders alle ruimte om
hun eigen graaizucht te coderen (code Tabaksblatt) en ze laat de
gemeentelijke lasten uit de hand lopen, ondanks alle afspraken tot
matiging. Als bonden het vervolgens aandurven om toch een
loonsverhoging te vragen, dreigt het kabinet meteen met een weigering
om de CAO's 'algemeen verbindend' te verklaren (de gebruikelijke
regeling, waardoor alle bedrijven in de betreffende sector aan de CAO
gebonden zijn, bedoeld om 'oneerlijke' concurrentie tegen te gaan).
5. Ontslag
Volgens de werkgevers en het kabinet is het in Nederland veel te
moeilijk en te duur om iemand te ontslaan. Ook wordt al gesproken over
de wenselijkheid van ruimere mogelijkheden bij collectief ontslag iets
dat in de politiesector overigens niet zo snel zal gebeuren. Bij
collectieve ontslagen wil de werkgever zijn beste mensen kunnen
selecteren. Zowel het kabinet als de werkgevers willen af van het
lifo-systeem (last in, first out), waarbij de werknemers met de
langste dienstverbanden ook de meeste rechten hebben om te blijven.
Verder vinden kabinet en werkgevers een ontslagvergoeding overbodig.
Het kabinet kort de maximale hoogte van de ontslagvergoeding in en
verrekent deze ook nog met de WW, waardoor er dus niets overblijft.
Een werknemer die gedwongen de poort verlaat, staat al bijna met één
been in de bijstand.
6. WW
De vervolguitkering is al afgeschaft voor iedereen die na 11 augustus
2003 werkloos is geworden. Ook werklozen ouder dan 57,5 jaar zijn
alweer verplicht om te solliciteren. Nu gaat het kabinet ook de
wekeneis aanscherpen, de kortdurende uitkering afschaffen en het
fictief arbeidsverleden vervangen door het feitelijk arbeidsverleden.
Dat lijken bijna allemaal technische aanpassingen, maar met name de
meest kwetsbare groepen met korte contracten of dienstverbanden worden
hiermee zwaar getroffen, omdat ze meteen in de bijstand terecht
dreigen te komen.
7. Arbeidstijdenwet
Het kabinet wil de Arbeidstijdenwet vereenvoudigen. Er komt geen
dubbele normering (standaard- en overlegregeling) meer. Er komt een
norm op basis van Europese regelgeving. Als er in Nederland betere
afspraken zijn gemaakt, worden deze geschrapt. Concreet betekent dit
bijvoorbeeld dat de standaardregeling van 9 uur per dienst en maximaal
45 uur per week vervalt. De nieuwe wettelijke norm wordt maximaal 12
uur per dag en 60 uur per week. Als werknemers het anders willen,
moeten ze dat maar op een of andere manier zien te regelen.
Veiligheid, rust en combinatie van arbeid en zorg verliezen het hier
dus duidelijk van de flexibiliteitswens van werkgevers.
8. Toekomst sociale zekerheid en levensloopregeling
Daarmee zijn we er nog niet. Zowel de werkgevers als het kabinet
hebben zo hun gedachten over de invulling van de sociale zekerheid.
Tot nu toe wordt de levensloopregeling nog gepresenteerd als
instrument voor werknemers om met verlof te gaan of om eerder te
kunnen stoppen met werken. Kabinet en werkgevers willen dat soort
regelingen ook anders inzetten. Individuen kunnen dan zelf sparen voor
hun inkomen bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Regelingen die
hun oorsprong vinden in onderlinge solidariteit worden langs deze weg
volledig vernietigd. Zieken en werklozen zijn straks op zichzelf
aangewezen. Verpaupering, eigenrichting en criminaliteit zullen het
gevolg zijn.
9. Arbowetgeving
Het kabinet vindt dat de helft van de arboregels kan worden geschrapt.
De werkgevers willen graag verlost worden van de verplichte
aansluiting bij een arbodienst. Alles wat we in Nederland hebben
bereikt en dat boven het Europese minimum uitsteekt, kan volgens de
werkgevers verdwijnen.
10. Medezeggenschap
Overheid en werkgevers willen de wetgeving die de ondernemingsraad
bepaalde rechten geeft verder uitkleden. De gedachte is dat de
werkgever en de werknemers zelf wel bepalen hoe ze met elkaar omgaan.
Aan de andere kant willen het kabinet en de werkgevers wel steeds meer
op het bordje van de ondernemingsraad leggen.
Overname van deze informatie is toegestaan mits met bronvermelding. ©
03 09 2004 NPB