Gemeente Dongen


Ondertekening intentieverklaring 30-08-2004 11:10 Samenwerking gemeenten in openbaar basisonderwijs Op vrijdag 3 september ondertekenen de onderwijswethouders van de gemeenten Loon op Zand. Dongen, Geertruidenberg en het bestuur van de Stichting Openbaar Onderwijs Waalwijk (SOOW) een intentieverklaring om gezamenlijk een onderzoek te starten naar mogelijke nieuwe bestuursvormen voor het openbaar basisonderwijs. Het onderzoek vindt plaats in het kader van een eventuele verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs binnen de gemeenten. De gemeenten en de SOOW willen daarmee tevens komen tot een bestuurlijke schaalvergroting. Zij gaan onderzoeken of dit bereikt kan worden door een fusie van de bestaande schoolbesturen. Het onderzoek start direct na de schoolvakantie en zal uiterlijk in januari 2005 afgerond zijn. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten zullen de besturen besluiten om te fuseren. Deze fusie moet dan per 1 januari 2006 gerealiseerd zijn, waarna het proces van eenwording van de organisatie begint. Verzelfstandiging
Veel gemeenten in Nederland verkeren momenteel in een dubbele rol die moeilijk verenigbaar is. Naast het besturen van de openbare school zijn de gemeenten namelijk ook verantwoordelijk voor een goed lokaal onderwijsbeleid. Deze regierol is voor gemeenten moeilijk te vervullen als zij zelf ook belanghebbend bestuurder zijn. De regierol neemt verder toe aangezien de Rijksoverheid zich terugtrekt uit het onderwijsveld en meer ruimte biedt aan de onderwijsinstellingen zelf. Als een fusie tot stand komt dan betekent dit dat het openbaar onderwijs in de bovengenoemde gemeenten bestuurlijk verzelfstandigt. De gemeenten trekken zich dan terug uit het schoolbestuur.

Schaalvergroting
Door samen te werken kan een professionele onderwijsorganisatie opgezet worden met een eigen managementstructuur en ondersteuningsapparaat. De schooldirecteur kan zo bijvoorbeeld qua werkdruk ontlast worden door de aanstelling van een bovenschools manager. Schaalvergroting leidt bovendien tot een optimalisering van de dienstverlening en het voorzieningenniveau. Ook kunnen de scholen hun regionale positie versterken. Een belangrijke drijfveer voor het onderzoek tot samenwerking is de spreiding van financiële risicos. Het primair onderwijs wordt vanaf 2006 anders gefinancierd, waardoor de schoolbesturen meer verantwoordelijkheden krijgen. Dit vraagt om sterke professioneel geleide organisaties waarin het bestuur op afstand bestuurt en de schoolleiding zorgt voor goed onderwijs.

Ervaring
De gemeente Waalwijk heeft dit proces in 2003 al doorgemaakt. Sinds 1 januari 2004 is het openbaar onderwijs in deze gemeente verzelfstandigd. Er is een Stichting Openbaar Onderwijs Waalwijk opgericht, die het bestuur vormt van de openbare scholen. Omdat het leerlingenaantal op de openbare scholen in Waalwijk te beperkt van omvang is om een bovenschools manager en een bestuursbureau te kunnen bekostigen, is aansluiting gezocht bij de besturen van openbare scholen in de omgeving. De mogelijkheid bestaat dat gedurende het traject meer besturen uit de regio zich zullen aansluiten.