Collegevoorstel
Advies: Openbaar
Onderwerp
|Zomernota 2004 |Programma / Programmanummer
Concernsturing / 8110
Portefeuillehouders
P. Lucassen
|Samenvatting | |Voor het zomerreces hebben we van alle directies| |de managementrapportage 1 juni 2004 ontvangen. | |Het betreft hier de tweede melding in het jaar | |2004 over de uitvoering van de lopende | |begroting. De opzet van deze | |managementrapportage is een uitgebreide | |rapportage, waarin de belangrijkste knelpunten | |en afwijkingen worden gerapporteerd. | |Bij de vaststelling van de BBI kalender 2004 | |hebben wij met de Raad afgesproken tussentijds | |te rapporteren over de lopende begroting, indien| |ons tussentijds signalen bereiken van | |belangwekkende afwijkingen in de lopende | |begroting. | |Voorstel om te besluiten | | | |De Zomernota 2004 inclusief Bijlagen aan de Raad| |voor te leggen en daarmee de Raad voor te | |stellen om: | | | |De Zomernota 2004 vast te stellen inclusief | |bijlagen; | |In te stemmen met het overzicht van | |geaccepteerde mee- en tegenvallers in 2004 voor | |een bedrag van E 5.380.000, waarvan E 4.852.000 | |eerder is gemeld en die voor een belangrijk deel| |in de perspectiefnota 2005 gerealiseerd en | |geregeld zijn; | |In te stemmen met het doorvoeren van een korting| |op de materiële lasten van 1% voor de periode | |van 1 september tot en met 31 december 2004 | |vooruitlopend op de betreffende bezuiniging in | |de perspectiefnota voor 2005. | | | |Zie voor de volgende 4 beslispunten het | |bijgevoegde vervolgvel. | | | | | |1 = "1" "(" "(" ( Besluitvorming aan de Raad 0 =| |"1" "(" "(" ( Formele advisering van de Raad | |Besluit B&W d.d. nummer: | |Conform advies | |Aanhouden | |Anders, nl. |IBW-nummer
N.v.t.
|Directie/afdeling, | |ambtenaar, telefoonnr. | |C710, M.L.J. Otten , | |2253 | |Datum ambtelijk voorstel| | | |26 augustus 2004 | |Registratienummer | |04.0036567 | |Directies | |Para| |Datu| | | |af | |m | | | |akko| | | | | |ord | | | |, | | | | | |, | | | | | |Verantwoordelijke | |directie: | | | | | | | |P.M. Eggerm| | | | | |ont, C700 | | | | | |Directeur | | | | | | | | | | | | | |Para| |Datu| | | |af | |m | |Procescoörd| | | | | |inatie | | | | | |Gemeentesec| | | | | |retaris | | | | | |Portefeuill| | | | | |ehouder | | | | | | | | | | |Vervolg beslispunten:
1) In aansluiting op het gestelde in de Perspectiefnota 2005 er van uit te gaan dat tekorten in de begroting 2005 primair zullen worden gedekt uit een verhoging van het Rioolrecht. Het definitieve voorstel hiertoe zal in de begroting 2005 en het daarbij behorende belastingplan worden gedaan.
2) In te stemmen met het voorstel om in de Perspectiefnota 2006 met voorstellen te komen voor een structurele bezuiniging van minimaal E 1.500.000 vanaf 2006 om het meerjarenbeeld sluitend te maken en te houden;
3) Kennis te nemen van de in de zomernota 2004 opgenomen risico's en er kennis van te nemen dat het College expliciet heeft besloten om de per programma genoemde risicobeperkende maatregelen uit te voeren;
4) Kennis te nemen van de stand van zaken met betrekking tot de bezuinigingen en taakstellingen.
Inleiding
Voor het zomerreces hebben we van alle directies de managementrapportage 1 juni 2004 ontvangen. Het betreft hier de tweede melding in het jaar 2004 over de uitvoering van de lopende begroting. De opzet van deze managementrapportage is een uitgebreide rapportage, waarin de belangrijkste knelpunten en afwijkingen worden gerapporteerd. Bij de vaststelling van de BBI kalender 2004 hebben wij met de Raad afgesproken tussentijds te rapporteren over de lopende begroting, indien ons tussentijds signalen bereiken van belangwekkende afwijkingen in de lopende begroting. De controlgesprekken die ieder kwartaal op basis van de maraps plaatsvinden worden steeds transparanter en zorgen voor een betere beheersing van de bedrijfsvoering. Het streven is afwijkingen en risico's bijtijds te onderkennen en daar waar mogelijk worden bijsturingsmogelijkheden afgesproken. De gemeentebreed gebruikte mal voor het doen van meldingen in maraps is helder en heeft een duidelijke meerwaarde. Op 13 juli j.l. stuurden wij de Raad een brief over de uitgangspunten MOP III. Hierin is uiteengezet welke dekkingsproblemen gerezen waren. De uitgevoerde quick scan met onzekerheden en risico's en de toezeggingen gedaan in de MOP III brief in paragraaf 1.6 "zomernota" zijn verwerkt in deze Zomernota. Samenvattend stelde we in de voorjaarsbrief 2004 dat op een aantal grote posten op basis van de cijfers van het eerste kwartaal 2004, het jaar 2004 met een tekort zou afsluiten van E 5.000.000 ten opzichte van de primitieve begroting. Verschillende afwijkingen hebben we per 2005 opgelost maar waren voor 2004 nog een risico. Naar nu blijkt worden in deze zomernota deze nadelen bewaarheid.
Doelstelling
Wij informeren bij deze zomernota over de uitvoering van de begroting 2004. We maken melding van de te verwachten afwijking en waar mogelijk zullen wij maatregelen nemen om de negatieve effecten die in het eerste halfjaar 2004 zijn opgetreden om te buigen of te verwerken in deze zomernota.
Argumenten
Op basis van het eerste kwartaal 2004 concludeerden we dat met name de uitvoering van de WVG (E 2 miljoen), het RIO ( E 1 miljoen) en BREED (1,2 miljoen) tot nadelen zullen gaan leiden. Naast deze geschetste verwachtingen werd melding gemaakt van een aanvullende rijksbezuiniging die zou gaan leiden tot een structurele korting van E 3 miljoen per jaar vanaf 2004. Naast de gemelde negatieve afwijkingen was ook sprake van een positief a-structureel risico van E 2 miljoen in het kader van de afgesproken kostenreductie bij de afdeling burgerzaken en belastingen. Op basis van de cijfers van het eerste halfjaar 2004 (juni) concluderen we dat het tekort van E 5 miljoen ten opzichte van de primitieve begroting zich verder negatief ontwikkelt naar een bedrag van ruim E 7 miljoen. We stellen voor E 5.380.000 van deze meldingen te accepteren. E 1.779.000 van deze meldingen accepteren we dus niet. Met name het doorlopen van het huurcontract voor het gebouw van Metterswaene betekent voor 2005 een fors nadeel. De huurovereenkomst loopt contractueel door tot februari 2006. Het tot die tijd huren van Metterswaene betekent een totale huur en exploitatiekostenpost van E 1.400.000 in het jaar 2005 en nog een bedrag van E 150.000 in 2006. Hiermee is bij de opstelling van de ramingen voor 2005 en 2006 geen rekening gehouden. Naast de huur en exploitatiekosten dienen op het moment van het afstoten van het gebouw Metterswaene alle bijbehorende gepleegde investeringen in het gebouw afgeboekt te worden. Hiermee is een bedrag van E 550.000 gemoeid. Totaal derhalve een nadeel van E 1.950.000 in 2005 en E 150.000 in 2006. Naast deze melding blijft ook de ontwikkeling van de FPU een groot punt van zorg. Op basis van de huidige inzichten per 1 juni 2004 inclusief de nagekomen quick scan laat het saldo over de jaren 2004 t/m 2007 in relatie tot de vermogenspositie een zeer kwetsbaar beeld zien. In de zomernota doen we een aantal voorstellen om tot a-structurele (voor 2004 en 2005) en structurele oplossingen te komen (vanaf 2006). Een verdere analyse van deze ontwikkeling per programma is opgenomen in de zomernota 2004.
In relatie tot beslispunt 6 zijn er specifiek een 8-tal opdrachten waarop we gerapporteerd willen zien. Het betreft:
1. Het inzichtelijk maken van de structurele component bij de kosten van planschadegevallen (blz. 7);
2. Onderzoek naar het inzetten van de middelen "Camping Kwakkenberg" voor de kinderboerderijen en de mogelijkheden van het extern wegzetten van kinderboerderijen door externe organisaties die beter toegerust zijn op het exploiteren van kinderboerderijen (blz. 7);
3. Het verder in beeld brengen van het risicoprofiel van de leegstand van het pand van de Brandweer door DSB en de Brandweer (blz. 8);
4. Voor 1 november 2004 te komen met voorstellen voor de productgroep marktwezen om de huidige financiële tekorten op de markten op te lossen;
5. Het verder uitzoeken hoe de structurele raming voor de kosten van de loods van Archeologie bij DSB en DGG in de begroting neutraal verwerkt kan worden (blz. 16);
6. Het uitwerken van de gevolgen voor de investeringsplanning, van de minder strenge regelgeving voor de legionella problematiek;
7. Een nadere onderbouwing van toekomstige ontwikkelingen in de ramingen van de parkeergelden (blz. 22);
8. Het voor 1 november 2004 voorbereiden van een separaat Collegevoorstel met betrekking tot de ontwikkelingen binnen de FPU (blz. 23);
Financiën
In dit voorstel is een lijst opgenomen met mee-en tegenvallers. Voorgesteld wordt om onderstaande meldingen met voor-en tegenvallers te accepteren en in de begroting 2004 te wijzigen middels begrotingswijziging. Voor de niet geaccepteerde meldingen en gerapporteerde risico's stellen we ons op het standpunt de ontwikkelingen te volgen en mogelijke maatregelen ter bijsturing zo goed mogelijk uit te voeren en in de eerst volgende marap hierop te rapporteren.
Juridische aspecten
Dit voorstel heeft geen juridische consequenties
Communicatie
De zomernota 2004 betreft een openbaar stuk. Direct na het College zal aan de pers een toelichting worden gegeven n.a.v. dit voorstel en bijbehorende zomernota 2004.
Uitvoering
Direct na 31 augustus worden de aanpassingen gemaakt naar aanleiding van het genomen besluit en de voorgestelde (begrotings) wijzigingen waarna meegezonden Zomernota 2004 aan de Raad zal worden verzonden.
---- --
Zomernota 2004
augustus 2004
Inhoud
Voorstel 1
1 Marap 1 april 3
2 Meldingen uitvoering Stadsbegroting 2004 5 2.1 Geaccepteerde mee- en tegenvallers met een budgettair effect 6 2.2 Niet-geaccepteerde en afgevallen mee- en tegenvallers 13
3 Risico's 17
3.1 Risico's per 1 juni 2004 17
3.2 Nagekomen Risico's 19
4 Stand van zaken Bezuinigingen en Taakstellingen 23
5 Bedrijfsvoering 25
5.1 Plan van aanpak Bedrijfsvoering 25 5.2 Bedrijfsvoeringsonderwerpen 25
6 Gemeentefondsontwikkeling 27
7 Treasury 29
7.1 Rentevoordeel. 29
7.2 Dividenduitkering BNG. 29
7.3 Nuon-uitkering. 29
7.4 Budgettair effect 29
8 Bijstelling Financieel Meerjarenbeeld 31
9 Conclusies en Aanbevelingen 33
9.1 Financieel beeld 2004: 33
9.2 Financieel beeld 2005: 34
9.3 Financieel meerjarenbeeld vanaf 2006: 35
Bijlagen
Voorstel
Datum raadsvergadering / Nummer raadsvoorstel 22 september 2004
Onderwerp
Zomernota 2004
Programma / Programmanummer
Concernsturing / 8110
Portefeuillehouder
P. Lucassen
Voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders d.d. 31 augustus 2004
Voorstel om te besluiten
Wij stellen u voor om:
1) De Zomernota 2004 vast te stellen inclusief bijlagen;
2) In te stemmen met het overzicht van geaccepteerde mee- en tegenvallers in 2004 voor een bedrag van E 5.380.000, waarvan E 4.852.000 eerder is gemeld en die voor een belangrijk deel in de perspectiefnota 2005 gerealiseerd en geregeld zijn;
3) In te stemmen met het doorvoeren van een korting op de materiële lasten van 1% voor de periode van 1 september - 31 december 2004 vooruitlopend op de betreffende bezuiniging in de perspectiefnota voor 2005.
4) In aansluiting op het gestelde in de Perspectiefnota 2005 er van uit te gaan dat tekorten in de begroting 2005 primair zullen worden gedekt uit een verhoging van het Rioolrecht. Het definitieve voorstel hiertoe zal in de begroting 2005 en het daarbij behorende belastingplan worden gedaan.
5) In te stemmen met het voorstel om in de Perspectiefnota 2006 met voorstellen te komen voor een structurele bezuiniging van minimaal E 1.500.000 vanaf 2006 om het meerjarenbeeld sluitend te maken en te houden;
6) Kennis te nemen van de in de zomernota 2004 opgenomen risico's en er kennis van te nemen dat het College expliciet heeft besloten om de per programma genoemde risicobeperkende maatregelen uit te voeren;
7) Kennis te nemen van de stand van zaken met betrekking tot de bezuinigingen en taakstellingen.
Marap 1 april
In de voorjaarsbrief aan uw Raad van 11 juni 2004 is op basis van het eerste kwartaal 2004 geconcludeerd dat met name de uitvoering van de WVG (E 2 miljoen), het RIO (E 1 miljoen) en BREED(E 1,2 miljoen) tot nadelen zullen gaan leiden binnen de begroting. Daarnaast was de verwachting dat de aangekondigde aanvullende rijksbezuinigingen tot een structurele korting met een nadelig effect voor Nijmegen van rond de E 3 miljoen per jaar vanaf 2004 zullen gaan leiden. Aangezien de zogenaamde mei-circulaire voor het gemeentefonds dit jaar pas medio juni werd ontvangen, was hierover nog geen zekerheid. Naast de gemelde negatieve afwijkingen is er in het kader van de afgesproken kostenreductie bij de afdeling Burgerzaken en Belastingen voor het onderdeel OZB ook een positief, astructureel financieel effect gemeld van E 2 miljoen. Het betrof hier aantoonbare meerkosten die in het kader van een landelijke overgangsregeling gedeclareerd kunnen worden bij de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.
Voor een tweetal meldingen was op 1 april nog niet duidelijk wat de exacte omvang van de melding was. Het betrof het risico GSB en de DAR. Het risico GSB betreft een probleem in de begroting van E 1,3 miljoen. De verwachting was dat deze post deels opgelost kon worden via onderuitputting van de GSB middelen. Voor de straatreiniging werd een voorzichtig substantieel voordeel verwacht van E 100.000 dat met name veroorzaakt wordt door het lagere aanbod van afval. Voor de hierboven genoemde afwijkingen is gemeld dat het effect zich met name lijkt te beperken tot de jaarschijf 2004. Dit verklaren we door de E 10 miljoen bezuinigingsoperatie die vanaf 2005 in werking treedt middels de Perspectiefnota 2005. Daarin is vanaf 2005 middels budgetuitbreiding voorzien in het oplossen van een aantal langer slepende problemen waaronder de eerdergenoemde meldingen BREED, RIO en WVG.
De conclusie die op 1 april werd getrokken was dat het beeld voor 2004 in grote lijnen bepaald zou worden door de nadelen op deze posten en de korting op het Gemeentefonds van samen ruim E 7 miljoen waartegenover een positief risico voordeel staat van E 2 miljoen in verband met de declaratie van de meerkosten voor de OZB.
Naast deze meldingen voor 2004 blijven er een aantal meldingen overeind die wel effect lijken te hebben op 2005 en volgende jaren. Dit zijn de pre-VUT / FPU, Wijkaccommodaties en de diverse gemeentelijke heffingen. Hier is het totale risico qua omvang geschat op E 300.000. Met name voor de pre VUT bleek het moeilijk een duidelijke doorkijk te geven voor de komende jaren in verband met de discussies over de aard van de FPU -regeling zelf. In tegenstelling tot eerdere meldingen waarin werd aangegeven dat het tekort E 100.000 was blijkt nu voor 2004 het tekort te zijn opgelopen naar E 320.000. De ontwikkelingen op dit terrein volgen we op de voet. Voor 2005 en volgende jaren kan pas duidelijkheid worden verschaft zodra we weten hoe de toekomstige regeling eruit gaat zien.
Financieel concludeerden wij bij de voorjaarsbrief 1 april dat we op een aantal grote posten op basis van de cijfers van het eerste kwartaal 2004, het jaar 2004 met een tekort afsluiten van E 5 miljoen ten opzichte van de primitieve begroting. Verschillende afwijkingen hebben we per 2005 in de Perspectiefnota opgelost maar blijven voor 2004 vooralsnog een risico.
Meldingen uitvoering Stadsbegroting 2004
Sinds de marap 1 juni 2004 ten behoeve van de zomernota 2004 heeft het beeld zich verder negatief ontwikkeld. Op basis van de cijfers van het eerste halfjaar 2004 (juni) concluderen we dat het totaalsaldo van gedane meldingen van E 5 miljoen ten opzichte van de primitieve begroting zich verder negatief ontwikkelt naar een bedrag van ruim E 7 miljoen (Saldo mee- en tegenvallers per 1 juni). Van het totale bedrag aan meldingen in deze zomernota stellen we voor E 5,4 miljoen te accepteren. In het financieel meerjarenbeeld in hoofdstuk 9 geven we aan hoe we daarmee omgaan.
De stadsbegroting 2004 is opgebouwd uit 44 programma's. In onderstaand overzicht nemen we de belangrijkste afwijkingen in de begrotingsuitvoering per programma op. Waar niets is gemeld, mag worden aangenomen dat de uitvoering van de plannen op schema ligt. Voor deze rapportage volgen wij de programma indeling van de begroting. De opgenomen afwijkingen (mee- en tegenvallers) zijn beoordeeld op de mogelijkheid van bijsturing. De tegenvallers die niet bij te sturen zijn beschouwen wij als onontkoombare tegenvallers met een budgettair effect die worden toegelicht in de paragraaf "Geaccepteerde mee-en tegenvallers met een budgettair effect". Naast de onontkoombare tegenvallers gaan we in op de gemelde mee- en tegenvallers die we voorlopig niet accepteren of die zijn vervallen. Deze staan opgenomen als "Niet geaccepteerde en afgevallen mee-en tegenvallers". Binnengekomen meldingen waarvan de aard en omvang op dit moment nog onzeker zijn lichten we toe in de paragraaf " Risico's". Voor een overzicht van de mee- en tegenvallers waarvan de omvang kleiner is dan E 25.000 verwijzen we u naar de bijlage A. De hierna genoemde afwijkingen zijn gebaseerd op de managementrapportages van de directies per 1 juni 2004. Binnen ons instrumentarium vormt een directiemarap een periodiek verantwoordingsdocument waarmee de directeur tussentijds verslag uitbrengt aan ons College over de uitvoering van de directiebegroting. Tevens is naar aanleiding van de ingelaste Raadsvergadering van vrijdag 2 juli, waarin als agendapunt de "tegenvaller van de EFRO/GSO subsidies in het kader van het opstellen van het Meerjarig OntwikkelingsPlan (MOP) Grotestedenbeleid" is behandeld, besloten een aanvullende actie uit te voeren met als doel inzicht te verschaffen in alle (financieel) relevante risico's in de huidige en meerjaren begroting te geven.
Hiertoe zijn alle aangeleverde en besproken meldingen opnieuw kritisch tegen het licht gehouden en waar nodig aangevuld met overige onzekerheden in de begroting. Dit heeft geleid tot een quick scan met aanvullende meldingen. Uit deze quick scan zijn een 45 tal meldingen naar voren gekomen. Een deel van de meldingen is aan de laatste gegevens aangepast en een aantal daarvan zijn nieuwe meldingen die per 9 juli aanvullend op de meldingen van 1 juni zijn opgenomen. Voor een uitgebreid overzicht verwijzen wij u naar de bijlage B "Quick Scan onzekerheden / Risico's in de Gemeentebegroting". De binnengekomen meldingen van deze quick scan hebben we onderverdeeld naar geaccepteerde mee- en tegenvallers en risico's die we voorlopig niet accepteren of meldingen die niet direct budgettaire consequenties hebben. De belangrijkste meldingen zijn opgenomen in onderstaande overzichten.
1 Geaccepteerde mee- en tegenvallers met een budgettair effect
1 Geaccepteerde mee- en tegenvallers per 1 juni 2004
3210 Arbeidsmarktbeleid
In de 1 april melding was op het onderdeel arbeidsparticipatie (BREED) nog sprake van een tekort van resp. E 1.200.000 / E 1.000.0000 / E 1.000.000 / E 850.000 voor de jaren 2004 t/m 2007. In de Perspectiefnota 2005 is oplossing geboden door een structurele extra bijdrage van E 850.000 per jaar vanaf 2005. Dit bedrag is gebaseerd op 1000 WSW medewerkers a E 850 per medewerker. Op basis van de inzichten per 1 juni 2004 betekent dit dat voor het jaar 2004 een probleem resteert van E 1.200.000 en voor de jaren 2005 en 2006 een tekort van E 150.000. Vanaf 2007 wordt dit tekort geheel opgevangen binnen de beschikbaar gestelde budgetten. Gezien het onvermijdelijke karakter wordt voorgesteld deze melding te accepteren en het verwachte financiële nadeel van E 1.200.000 en E 150.000 voor 2005 en 2006 in de begroting aan te passen en tot uitdrukking te laten komen in het resultaat van DIW waar, bij vaststelling van de Stadsrekening, bekeken zal worden hoe dit nadeel gedekt kan worden.
4120 Ruimtelijke inrichting en vormgeving
De kosten van bestemmingsplannen en planschade gevallen zijn in het eerste halfjaar toegenomen ten opzichte van de ramingen. Voor de bestemmingsplannen lijkt dit gedekt te kunnen worden uit de leges inkomsten. Het aantal planschades is kwantitatief sterk toegenomen (van 10 naar 40). Per behandelde zaak worden gemiddeld E 8.500 kosten gemaakt die niet gedekt zijn binnen de begroting. Op basis van de huidige inzichten bedraagt het geschatte nadeel E 340.000. Op dit moment wordt uitgezocht in hoeverre het mogelijk is leges te heffen voor het in behandeling nemen van planschadeclaims en op welke wijze dit risico geminimaliseerd kan worden. In de melding van 1 april gingen we nog uit van een tekort van E 60.000. De hoogte van dit bedrag was voornamelijk gebaseerd op de onvoorziene kostenoverschrijding in de jaarrekening 2003. In het verleden zijn de uitkeringen van planschades gedekt uit de post onvoorzien. Gezien de huidige ontwikkelingen en de gehanteerde dekkingsbron in 2003 stellen we voor uit voorzichtigheidsprincipe rekening te houden met een tegenvaller van E 170.000. De ontwikkelingen zullen we op de voet blijven volgen en hierop zal opnieuw gerapporteerd worden in de najaarsmelding. Gekeken dient te worden of de structurele component inzichtelijk gemaakt kan worden.
5310 Recreatie en spelen
Voor de stedelijke speeltuinen is middels separaat raadsbesluit en de perspectiefnota 2005 een einde gekomen aan de structurele begrotingsoverschrijding van E 200.000 met ingang van 2005. Vanaf 2005 zijn maatregelen getroffen die het structurele exploitatietekort met E 100.000 moeten terugdringen. De andere E 100.000 wordt middels voorgestelde budgetuitbreiding in de perspectiefnota 2005 bekrachtigd. Hiermee blijft het probleem voor 2004 onverminderd groot. De ingezette maatregelen tot het verminderen van het exploitatietekort lopen al vanaf 2004 waardoor het tekort over 2004 op E 100.000 wordt begroot. In de melding van 1 april werd nog uitgegaan van E 135.000. Gezien de structurele oplossing die is gevonden vanaf 2005, stellen we voor dit onvermijdelijke nadeel voor 2004 eenmalig te accepteren tot een maximum van E 100.000. Ook de wijkspeeltuinen en de kinderboerderij 't Boerke kampen al jaren met forse exploitatie tekorten vooral veroorzaakt door de kosten van beheer. In het Raadsvoorstel dat 14 juli 2004 in uw Raad is behandeld worden voorstellen gedaan om dit tekort te reduceren. Hiermee wordt het tekort vanaf 2005 teruggebracht. Voor de kinderboerderijen verwachten wij voor 1 december 2004 te berichten en te onderzoeken of externe organisaties beter toegerust zijn op het exploiteren van deze kinderboerderij? Het nadeel van E 138.000 voor 2004 is onvermijdelijk. We stellen voor dit eenmalige nadeel te accepteren.
In dit kader wordt tevens onderzocht of de middelen die mogelijk vrijkomen door de sluiting van de camping Kwakkenberg, ingezet kunnen worden om het tekort van de kinderboerderijen af te dekken. Dit gemelde voordeel zal worden meegenomen in het onderzoek waarop voor 1 december 2004 gerapporteerd zal worden aan ons College.
4230 Panden
Door het vertrek van de regionale brandweer en de meldkamer uit het gebouw van de brandweer is er leegstand ontstaan, waar het risico niet van is afgedekt. Door de overgang van het pand van de Brandweer naar DSB is het betreffende risico in onderling overleg bij DSB komen te liggen. Voor 2004 wordt voorgesteld het risico tot een maximum van E 187.000 te accepteren en DSB de opdracht te geven met spoed tot verhuur over te gaan.
6110 Mobiliteit
De structurele overschrijding van de huur van het Triavium van E 120.000 en E 143.000 betreffende de WOZ-lasten parkeerobjecten zijn middels de Perspectiefnota 2005 in de begroting opgenomen, waarmee dit probleem is opgelost. Voor 2004 blijft dit probleem echter bestaan en voorgesteld wordt dit nadeel te accepteren. Voor de kosten inhuur toezicht fietsenstallingen dreigt wederom een fors tekort te ontstaan. Voor 2005 is een collegevoorstel in de maak waarbij voor 2005 een oplossing binnen het programma voor dit probleem wordt aangegeven. Voor 2004 houden we rekening met een tekort van E 115.000. Deze melding wordt geaccepteerd.
6310 Kunst en Cultuur
Een deel van het gebouw "de Lindenberg" (voormalige bibliotheek) staat al enige tijd leeg. Contractueel wordt deze leegstand gefinancierd door de Gemeente Nijmegen tot en met 2004. Onvermijdelijk nadeel E 146.000. Per 2005 zal de huurovereenkomst voor het gehele gebouw worden ontbonden waarmee DSB de opdracht heeft om het leegstaande deel van dit pand te verhuren.
In de budgetsubsidie overeenkomst met de Lindenberg heeft de Gemeente Nijmegen zich bovendien contractueel vastgelegd de wachtgeld verplichtingen voor zijn rekening te nemen. Het onontkoombare nadeel bedraagt E 42.000.
Binnen de productgroep "verbreding naar een krachtiger fundament" is de subsidie voor kunstenaarscentrum Olifant uit het gemeentelijk werkfonds gestopt. Het centrum heeft hiertegen bezwaar aangetekend en de subsidie alsnog toegewezen gekregen. Hierdoor ontstaat een onvermijdbaar nadeel van E 25.000.
7110 Onderwijs en 7230 Kinderopvang
Door nog door te voeren wijzigingen in de verordening Leerlingenvervoer en het bezuinigingsvoorstel zal pas vanaf 2005 een eerste besparing op dit onderdeel zichtbaar worden. Hierdoor zal er in 2004 en deels in 2005 rekening gehouden moeten worden met een nadeel van resp. E 120.000 en E 60.000. Vanaf 2006 wordt verwacht dat de regeling budgettair neutraal kan worden uitgevoerd.
Op de gesubsidieerde kinderopvang worden in 2004 twee astructurele voordelen verwacht van E 43.000 wegens een gewijzigde vorm van financieren en E 21.000 middels een eenmalig uitkering van het Ministerie van Sozawe. Deze voordelen vervallen per 2005 daar de Wet Basisregeling Kinderopvang (WBK) dan van kracht wordt.
Bij de productgroep schadebeheer hebben wij op 6 juli besloten tot een plan van aanpak om de verzekeringspremie te reduceren. Dit leidt tot de afname van het tekort van E 329.000 naar E 69.000. Voor 2005 e.v. ontstaat een overschot op de begroting. Voor 2004 wordt voorgesteld het eenmalige voordeel van E 74.000, zijnde de bonusregeling van de verzekeraars, in te zetten om het tekort van E 69.000 op te vangen.
7330 Ouderen en mensen met een functiebeperking
Middels het raadsbesluit van juni 2003 is een aantal maatregelen genomen om de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) te verbeteren. De eerste resultaten van dit plan van aanpak lijken hun vruchten af te gaan werpen. Verbeterd voorraadbeheer van de depots, hernieuwde afspraken met de leveranciers en het afboeken van oude verplichtingen zijn daar voorbeelden van. Daarnaast is het aantal aanvragen voor de WVG met bijna 70% gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004, waarbij er volgens het RIO geen sprake is van enige vorm van achterstanden of wachtlijsten. De ontwikkelingen in de komende periode zullen dan ook nauwlettend gevolgd worden. Bovenstaande ontwikkelingen hebben wel geleid tot een positieve bijstelling van E 1.200.000 op de melding van 1 april. Toen is E 2.000.000 gemeld. Naar het zich nu laat aanzien dient rekening gehouden te worden met een nadeel van E 800.000. We stellen voor dit nadeel voor 2004 te accepteren.
Uit de begroting 2004 van het RIO is gebleken dat op basis van het aantal indicatiestellingen AWBZ de raming in de Gemeentebegroting van de Gemeente Nijmegen te laag is. Het verschil tussen beide begrotingen bedraagt E 706.000. Dit betekent een onontkoombaar astructureel nadeel voor 2004. Met ingang van 2005 verwachten we dat de indicatiestellingen AWBZ weer centraal worden aangestuurd en worden gefinancierd door het Rijk. De gevolgen voor 2005 door de uitname uit het gemeentefonds in relatie tot de in de begroting van de Gemeente Nijmegen geraamde middelen wordt op dit moment bezien.
Voor de RIO begroting 2004 "WVG indicatiestellingen" wordt in 2004 een astructurele overschrijding van E 377.000 verwacht ten opzichte van de begroting van de Gemeente Nijmegen. In tegenstelling tot de AWBZ indicatiestellingen zullen de WVG indicatiestellingen in 2005 doorlopen en is middels het raadsvoorstel Terugdringen bureaucratie WVG keten getracht de kosten van indicatiestellingen terug te dringen. Naar de huidige inzichten dient bovendien meerjarig rekening gehouden te worden met een structureel nadeel van E 117.000. We stellen voor het nadeel voor 2004 en het structurele effect vanaf 2005 te accepteren en de begroting meerjarig aan te passen.
8110 Concernsturing
In de marap 1 april is opnieuw melding gemaakt van het tekort aan middelen voor de financiering van de FPU. In de melding van 1 oktober 2003 werd nog uitgegaan van een tekort van E 100.000. Reeds in april bleek dit bedrag te laag te zijn om de oplopende kosten te kunnen betalen. Naar de huidige inzichten gerekend blijkt dit bedrag voor 2004 op E 319.000 uit te komen. Gezien de ontwikkelingen en de oplopende tekorten stellen we voor structureel een bedrag van E 319.000 mee te nemen in deze zomernota en de uitkomsten van landelijke ontwikkelingen af te wachten en hierop terug te rapporteren in de Najaarsmelding. Een voormalig medewerker van de Gemeente Nijmegen is met de FPU gegaan. Het hiermee vrijvallende voordeel van E 53.000,- in 2004 en structurele voordeel van E 87.000 zal worden ingezet om de bezuinigingstaakstelling deels te realiseren.
8210 Gemeentelijke heffingen
In het kader van de afgesproken kostenreductie is er een landelijke overgangsregeling overeengekomen waarin gemeenten aantoonbare in redelijkheid gemaakte meerkosten kunnen worden voorgelegd aan de waarderingskamer ter declaratie. Voor Nijmegen betreft het hier een astructureel voordeel van E 2.000.000 voor de OZB woningen en niet woningen samen. We hebben dit voordeel hier verwerkt.
Naast het eenmalige voordeel van E 2.000.000 zijn voor diverse gemeentelijke heffingen de Kohieroverzichten per 1 juni 2004 opgesteld en afgestemd met de huidige ramingen in de begroting. Voor de OZB woningen, OZB niet woningen, Rioolrecht, Precariobelasting en de Belastingkorting zijn de volgende financiële effecten weer te geven:
| |2004|2005|2006|2007| |OZB woningen |262N|194N|194N|194N| |OZB niet-woningen|245V|141V|141V|141V| |Rioolrecht |121N|60N |60N |60N | |Precariobelasting|127V|74V |74V |74V | |Belastingkorting |8V |27N |27N |27N | | | | | | | |Totaal |3N |66N |66N |66N |In de 1 april marap betrof dit nog een structureel nadeel van 171.000. Hier verwerken wij dit negatieve effect om betere aansluiting in de begroting te krijgen. Voor de diverse oorzaken en verklaringen van de gemelde voor- en nadelen verwijzen wij naar de samenvattende mal (DIW meldingen 4 t/m 10) in Bijlage C.
8410 Interne producten Stadsbedrijven
De interne gebruikers van onderhoudsplanningen van Vastgoed betalen jaarlijks mee aan het instandhouden van het planmatig onderhoud van gebouwen. De afdeling Onderwijs maakt geen gebruik meer van deze dienst en daarnaast is voor een deel geen dekking meer aanwezig binnen de begroting van Onderwijs. We stellen voor de actiefpost onderhoudsplannen onderwijs af te boeken en het eenmalig nadeel van E 90.000 van deze restantinvestering te accepteren. Hiermee hoeft de jaarlijkse bijdrage van DIW niet meer ontvangen te worden.
8420 Archieven
Om bij de archiefwerkzaamheden ten behoeve van derden tot kostendekkende tarieven te komen, zal gefaseerd te werk worden gegaan en voor het jaar 2004 een gewenningstarief worden berekend. Gevolg hiervan is dat er een nadeel ontstaat in 2004 ter grootte van E 33.000,-. Als dit nadeel werkelijk optreedt, zullen wij dekking vinden in de verderop opgenomen reservering van E 400.000 voor tegenvallers in de uitstaande bezuinigingen.
2 Nagekomen geaccepteerde mee- en tegenvallers met een budgettair effect
8410 Interne producten Stadsbedrijven : Gebouw Metterswaene
Het huurcontract voor het gebouw van Metterswaene loopt contractueel door tot februari 2006. Het tot die tijd huren van Metterswaene betekent een totale huur en exploitatiekostenpost van E 1.400.000 in het jaar 2005 en nog een bedrag van E 150.000 in 2006. Hiermee is bij de opstelling van de ramingen voor 2005 en 2006 geen rekening gehouden. Naast de huur en exploitatiekosten dienen op het moment van het afstoten van het gebouw Metterswaene alle bijbehorende gepleegde investeringen in het gebouw afgeboekt te worden. Hiermee is een bedrag van E 550.000 gemoeid. Totaal derhalve een nadeel van E 1.950.000 in 2005 en E 150.000 in 2006. Reeds in voorstel "Herontwikkeling Mariënburgpassage e.o." behandeld in uw Raad 15 november 2001, waarin de gehele huisvestingsoperatie is besproken, is al melding gemaakt van dit aanvankelijke risico. Gezien het onvermijdelijke karakter van deze melding verwerken we hier deze melding. Een minimaal positief risico betreft het mogelijk eerder verhuren van het gebouw en mogelijke terugontvangst van een deel van de gepleegde investering van de nieuwe huurder.
8230 DWS Planexploitaties In Ontwikkeling
In het Raadsvoorstel van 2 juli 1996 is besloten om bij op de productgroep Planexploitaties In Ontwikkeling (PIO) bij het opstellen van het PIO budget de reserve winst bij verkopen als dekking aangewend. Deze is thans uitgeput waardoor een nadeel ontstaat van structureel E 136.000. Voor een goede en slagvaardige bedrijfsvoering van het Ontwikkelingsbedrijf is dit budget echter onontbeerlijk. Daar het budget uitsluitend wordt aangewend voor af te boeken planexploitaties in ontwikkeling en daarmee dus definitief financieel geen opbrengsten worden gegenereerd, is afwikkeling via de ABR en daarmee balans niet aan de orde. Wij willen dit nadeel dekken door vanaf 1 januari 2005 te streven naar overschotten op planexploitaties waarmee we middelen vrijmaken voor de PIO's. Bij de begroting 2005 zullen we daar voorstellen voor doen.
Indexering subsidiebudgetten DIW
Bij de opstelling van de begroting DIW wordt bij het vaststellen van de subsidiebudgetten rekening gehouden met een gemiddeld percentage voor personeels- en materiele indexeringen. Zodra de definitieve percentages van de drie gehanteerde CAO's gedurende het jaar vastgesteld worden, vindt bijstelling plaats op de begroting. Dit leidt tot een voordelige bijstelling van E 348.000,-. Dit voordeel verwerken we hier in de zomernota.
Recreatieschap
Door afboeking van de geactiveerde afkoopsom van het recreatieschap ontstaat een vrijval van kapitaallasten. In de perspectiefnota is in deze vrijval vanaf 2005 al voorzien. Ook voor 2004 ontstaat hier een voordeel van E 500.000. We stellen voor dit voordeel hier te verwerken.
Winstuitkeringen DAR
Voor 2003 wordt een winstuitkering van E 200.000 verwacht die in het resultaat 2004 zal worden gerealiseerd. Winstuitkeringen worden genomen in het boekjaar waarin de winst wordt gerealiseerd. Voor 2004 wordt daarmee een voordeel gerealiseerd van E 1.000.000. We stellen voor dit voordeel van totaal E 1.200.000 hier te verwerken.
3 Samenvattend overzicht geaccepteerde meldingen
Het totaaloverzicht van de hierboven toegelichte mee- en tegenvallers waarvan we voorstellen deze te accepteren ziet er dan als volgt uit:
(Bedragen in E x 1000)
|Omschrijving |2004 |2005 |2006 |2007 |Pro|Stat|Marap| | | | | | |gr |us |nr. | | | | | | | |voor| | | | | | | | |Mara| | | | | | | | |p 1 | | | | | | | | |juni| | | | | | | | | | | |OZB woningen |1.000 | | | |821|Beke|DIW2 | | |V | | | |0 |nd | | |OZB niet woningen |1.000 | | | |821|Beke|DIW3 | | |V | | | |0 |nd | | |OZB woningen |262 N |194 N |194 N|194 N|821|Beke|DIW4 | | | | | | |0 |nd | | |OZB niet woningen |245 V |141 V |141 V|141 V|821|Beke|DIW5 | | | | | | |0 |nd | | |Rioolrecht |121 N |60 N |60 N |60 N |821|Beke|DIW8 | | | | | | |0 |nd | | |Precariobelasting |127 V |74 V |74 V |74 V |821|Beke|DIW9 | | | | | | |0 |nd | | |Belastingkorting |8 V |27 N |27 N |27 N |821|Beke|DIW10| | | | | | |0 |nd | | |Leerlingenvervoer |120 N |60 N | | |711|Beke|DIW11| | | | | | |0 |nd | | |Schadebeheer |5 V | | | |711|Beke|DIW12| | | | | | |0 |nd | | |Gesubs. Kinderopvang |43 V | | | |711|Beke|DIW15| | | | | | |0 |nd | | |Kwaliteitsbewaking |21 V | | | |723|Beke|DIW16| |Kinderopvang | | | | |0 |nd | | |Leerzaam VMBO-MBO |40 V |40 N | | |711|Nieu|DIW21| | | | | | |0 |w | | |Stedelijke |100 N | | | |531|Beke|DIW24| |speeltuinen | | | | |0 |nd | | |Wijkspeeltuinen / |138 N | | | |531|Beke|DIW25| |Kinderboerderijen | | | | |0 |nd | | |Lindenberg leegstand |146 N | | | |631|Beke|DIW26| |biebdeel | | | | |0 |nd | | |Lindenberg |42 N | | | |631|Beke|DIW27| |fusiekosten | | | | |0 |nd | | |Olifant |25 N | | | |631|Nieu|DIW27| |Kunstenaarsmuseum | | | | |0 |w |A | |WSW Breed |1200 N|150 N |150 N| |321|Beke|DIW30| | | | | | |0 |nd | | |Indicatiestelling |706 N | | | |733|Beke|DIW32| |AWBZ | | | | |0 |nd | | |Indicatiestelling WVG|377 N |117 N |117 N|117 N|733|Beke|DIW33| | | | | | |0 |nd | | |Archieven tbv Derden |33 N | | | |842|Nieu|DIW36| | | | | | |0 |w | | |Indexering |348 V |348 V |348 V|348 V|Nvt|Nieu|24 | |subsidiebudgetten DIW| | | | | |w | | | | | | | | | | | |WVG |800 N | | | |733|Beke|Soza3| | | | | | |0 |nd | | | | | | | | | | | |Kosten |170 N | | | |412|Beke|DGG 2| |planschadegevallen | | | | |0 |nd | | |Parkeren en reg. |120 N | | | |611|Beke|DGG | |Triavium | | | | |0 |nd |16 | |Parkeren en reg. WOZ |143 N | | | |611|Beke|DGG | |lasten | | | | |0 |nd |16 | |Fietsparkeren en |115 N | | | |611|Beke|DGG | |regulering | | | | |0 |nd |17 | | | | | | | | | | |Planmatig onderhoud |90 N | | | |841|Nieu|DSB1 | |gebouwen | | | | |0 |w | | |Overige panden in |187 N | | | |423|Nieu|DSB2 | |eigendom | | | | |0 |w | | |Gebouw Metterswaene | |1.950 |150 N| |841|Beke|2 | | | |N | | |0 |nd | | | | | | | | | | | |Correctie ISV |157 N | | | |741|Nieu|DWS1 | |middelen | | | | |0 |w | | |Planexploitaties in |136 N |136 N |136 N|136 N|823|Nieu|9 | |Ontwikkeling (PIO) | | | | |0 |w | | |Wijkaanpak Centrum en|321 N |35 N |35 N |35 N |511|Nieu|DWS 2| |Oost | | | | |0 |w | | | | | | | | | | | |Basis Brandweerzorg |15 V |46 V | | |222|Beke|BRW 2| | | | | | |0 |nd | | | | | | | | | | | |Pensioenvoorziening |14 N |14 N |14 N |14 N |211|Beke|DBO 2| |Wethouders | | | | |0 |nd | | |FPU Gemeenten |319 N |319 N |319 N|319 N|811|Beke|DBO10| | | | | | |0 |nd | | |Conversie begroting |83 N |83 N |83 N |83 N |811|Beke|DBO | | | | | | |0 |nd |11 | |Vrijval FPU |53 V |87 V |87 V |87 V |811|Beke|DBO | |medewerker | | | | |0 |nd |12 | | | | | | | | | | |Gemeentefondsontwikke|5.800 |300 V |800 V|800 V|Nvt|Beke|CON | |ling |N | | | | |nd |01 | |Dividend uitkering |100 V | | | |Nvt| |CON | |BNG | | | | | | |03 | |Rente ontwikkeling |1.250 | | | |Nvt| |CON | | |V | | | | | |04 | |Stelposten |810 V | | | |Nvt| |CON | | | | | | | | |06 | |Bezuiniging irt |400 N | | | |Nvt| |CON | |stelpost | | | | | | |08 | |Recreatieschap |500 V | | | |Nvt|Beke|25 | | | | | | | |nd | | |Winstuitkeringen DAR |1.200 | | | |823|Beke|36 | | |V | | | |0 |nd | | |Netto effect Zalmsnip|- |400N |400 N|400 N|Nvt| |CON | | | | | | | | |10 | |Vrijval FPU |53 N |87 N |87 N |87 N |811|Beke|CON | |medewerker | | | | |0 |nd |11 | | | | | | | | | | |Eindtotaal meldingen |5.380 |2.676 |322 |22 | | | | | |Nadeel|Nadeel|Nadee|Nadee| | | | | | | |l |l | | | |
2 Niet-geaccepteerde en afgevallen mee- en tegenvallers
In de door de directies verantwoorde meldingen per 1 juni 2004 zijn ook een aantal meldingen die inmiddels ten opzichte van de melding 1 april binnen de eigen begroting zijn opgelost of die we op dit moment nog niet willen accepteren. We stellen voor deze mee- en tegenvallers niet te accepteren. Per programma geven we van de belangrijkste meldingen een overzicht van de aard van de afwijking en toelichting daarop. In het totaaloverzicht zijn alle meldingen die niet geaccepteerd worden opgenomen. Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen wij u naar de Bijlage C waarin alle meldingen opgenomen zijn.
3220 Economische ontwikkeling
Binnen de productgroep marktwezen lijken ook in 2004 de verwachte inkomsten aan marktgelden lager uit te komen dan begroot. Op dit moment wordt het nadeel t.o.v. de begroting geschat op E 40.000. Een heldere visie op de wijkmarkten is nodig om dit tekort structureel op te lossen. We stellen voor dit nadeel niet te accepteren en de visie op de markten af te wachten. Het College stelt zich op het standpunt dat uiterlijk voor 1 november voorstellen worden gedaan waarin maatregelen worden aangekondigd om de huidige financiële tekorten op te lossen.
4120 Ruimtelijke inrichting en vormgeving
Door het sterk toegenomen aantal planschades (van 10 naar 40), waar per behandelde zaak gemiddeld E 8.500 kosten worden gemaakt, ontstaat op basis van de huidige inzichten een nadeel van E 340.000. Gezien de huidige ontwikkelingen en gehanteerde dekkingsbron in 2003 (post onvoorzien), hebben we in paragraaf 2.2.1 uit voorzichtigheidsprincipe rekening gehouden met een tegenvaller van E 170.000. Hiermee blijft er nog een risico bestaan van E 170.000. Gekeken dient te worden of de structurele component inzichtelijk gemaakt kan worden.
4150 Cultuurhistorie
Door wettelijke voorschriften en kwaliteitseisen wordt door de Directie Grondgebied voor de opslag van materiaal uit archeologische opgravingen sinds 2002 een loods gehuurd bij de Directie Stadsbedrijven. De structurele last voor de huur van de loods bedraagt E 45.000 per jaar. Ons college stelt zich op het standpunt eerst verder uit te zoeken hoe dit in de begroting is opgenomen en mogelijk budgettair neutraal verwerkt kan worden. We zullen hierop terugrapporteren in de najaarsmelding.
4220 Bouwen
Het intrekken van bouwvergunningen door particulieren, waardoor inkomsten van leges moeten worden bijgesteld, wordt als risico aangemerkt en wordt geschat op E 200.000. We zijn hier afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen en binnen welke termijn deze zullen worden gerealiseerd. We accepteren deze melding niet en verwijzen naar de risicoparagraaf.
5110 Wijkaanpak
In de 1 april marap is reeds melding gemaakt van de taakstellende bezuiniging op het nultarief van E 250.000 structureel. Tot op heden is gebleken dat het niet mogelijk is deze bezuiniging te realiseren. Eerdere pogingen dekking te vinden via het budget van de Nijmegenpas hebben niet geleid tot de gewenste bezuiniging. In de Perspectiefnota 2005 is een risicovoorziening opgenomen ter dekking van een aantal langer slepende problemen. Hieronder wordt ook het nultarief genoemd. Ook voor 2004 zal rekening worden gehouden met een nadeel van E 400.000 voor het niet realiseren van de taakstellingen. Voorlopig wordt de gecreëerde voorziening van E 400.000 niet aangesproken. We verwijzen hier naar hoofdstuk 4 "Stand van zaken Bezuinigingen en taakstellingen" en naar de bijlage D waarin een totaal overzicht met bezuinigingen en taakstellingen is opgenomen.
5210 Openbare Ruimte
In de rapportage van 1 april 2004 werd nog een voordeel gemeld van E 100.000 op de inzameling van huishoudelijk afval. Dit door een lager aanbod van huishoudelijk afval. Op basis van de halfjaar prognoses lijkt dit voordeel zich niet voor te doen. Een mogelijke oorzaak die genoemd wordt zijn de ingestelde veegteams die voor extra aanbieding van vuil zorgen. Rapportage in de najaarsmelding dient inzicht te geven in hoeverre zich dit positief ontwikkelt.
Binnen de productgroep wegen, straten, pleinen wordt opnieuw melding gemaakt van een overschrijding op de bel en herstellijn . De overschrijding wordt geschat op E 50.000 en betreft gemaakte kosten naar aanleiding van klachten van burgers. De oplossing van dit budgettaire probleem wordt vooralsnog gezocht binnen de productgroep. In de maraps van de directies vragen we daarvoor een nieuwe rapportage met nieuwe ontwikkelingen.
6110 Mobiliteit
In de 1 april melding werd melding gemaakt van een capaciteitsprobleem om adviezen te voorzien van een verkeerskundig uitgewerkt ontwerp. In de perspectiefnota 2005 is extra capaciteit gevraagd en 1 fte uitbreiding gerealiseerd. Het budgettekort wordt geschat op E 75.000. Opdrachten waarvoor geen budget is, dienen separaat aan ons College te worden voorgelegd.
De inkomsten van de parkeergelden blijven achter bij de raming. Het hiermee gepaard gaande risico wordt geschat op E 200.000 (zie ook risico's) . Door de lastig te voorspellen inkomsten worden de ontwikkelingen in de komende kwartalen afgewacht. Deze melding accepteren wij niet. Een nadere onderbouwing van de toekomstige ontwikkelingen in de ramingen van de parkeergelden is daarbij zeer gewenst.
Binnen de productgroep verkeersvoorzieningen is melding gemaakt van een nadeel van E 25.000 door kosten die gemaakt worden voor het wegslepen van autowrakken langs de openbare weg waarvan de eigenaar niet te achterhalen is. We bekijken eerst of er nog regelingen te treffen vallen voordat we dit mogelijke nadeel accepteren.
6120 Bovengrondsinfrastructuur
Door het gereedkomen van de snelbinder ontstaan voor 2004 onderhoudskosten van E 30.000. Middels de perspectiefnota 2005 is hierin voorzien vanaf 2005. Het onderhoud voor 2004 dient binnen de eigen begroting opgevangen te worden en voorgesteld wordt dit niet begrote onderhoud niet te accepteren.
6210 Leefomgevingskwaliteit
Op dit moment wordt de terugvorderingsmogelijkheid onderzocht van onterecht verstrekte gevelisolatie-subsidies. Uit steekproeven is gebleken dat voor een aantal subsidies uit 2001 restitutie onontkoombaar lijkt. In het najaar kijken we wat de uitkomsten van het VROM overleg zijn en wat de finale omvang van dit risico bedraagt evenals de mogelijkheden tot terugvordering. Vooralsnog lijkt restitutie onontkoombaar voor een bedrag van E 74.000. We stellen voor de melding niet te accepteren en de uitkomsten van het VROM overleg en de terugvorderingsmogelijkheden af te wachten.
8110 Concernsturing
Als gevolg van uitstel van de aanschaf van een gemeentebreed Workflow management systeem zullen ook de gereserveerde investeringsgelden voor het Bestuurlijk Agendering en BesluitvormingsSysteem (BABS) later worden ingezet. Het kapitaallastenvoordeel bedraagt E 34.000.
Recent onderzoek heeft aangetoond dat een deel van de vernieuwing van het I- Net vertraging oploopt door het bestaande Content Management Systeem. De geraamde investeringen zullen daarom later plaatsvinden. Het kapitaallasten voordeel dat ontstaat bedraagt E 190.000. Deze meldingen zullen tot uitdrukking komen in de jaarrekening 2004.
Algemene ontwikkelingen DGG en DBO:
Op OnderHandenWerk (OHW) bij DGG staat de post vervuiling Ambachtsweg voor een bedrag van E 765.000. Inmiddels is er een uitspraak van de Rechter dat de vervuiler niet behoeft te betalen en de kosten ten laste van de Gemeente Nijmegen blijven. Hiermee is reeds rekeninggehouden en dit nadeel is verwerkt in de Stadsrekening 2003. Diverse bedrijfskostenontwikkelingen binnen de directie DGG zorgen in de jaren 2004-2007 voor nadelen van resp. E 140.000, E140.000, E80.000, en E17.000. Oorzaak is ondermeer de niet voorziene dekking van vervroegde FPU'ers. We stellen voor deze melding niet te accepteren.
De investeringen in het stadhuis in verband met de verbouwing zijn uitgesteld. Het gevolg hiervan is dat er een kapitaallasten voordeel optreedt van E 44.000. Deze melding zal tot uitdrukking komen in de jaarrekening 2004.
Overzicht
Bovenstaande afwijkingen die we niet accepteren leiden tot het volgende overzicht: (Bedragen in E x 1000)
|Omschrijving |2004 |2005 |2006 |2007 |Pro|Status|Marap| | | | | | |gr |voor |numme| | | | | | | |marap |r | | | | | | | |1 juni| | |Wijkaccommodaties |250 N|250 N|250 N|250 N|511|Bekend|DIW | |(nultarief) | | | | |0 | |29 | |planschade gevallen |170 N| | | |412|Bekend|DGG 2| | | | | | |0 | | | |huur loods |45 N |45N |45 N |45 N |415|Bekend|DGG 3| |Archeologie | | | | |0 | | | |Vergunningverlening |200 N| | | |422|Bekend|DGG 6| |Bouwen | | | | |0 | | | |Verkeersbeleid |75 N | | | |611|Bekend|DGG | | | | | | |0 | |12 | |Verkeersvoorzieningen|25 N | | | |611|Bekend|DGG | | | | | | |0 | |13 | |Parkeren en |200 N| | | |611|Bekend|DGG | |regulering | | | | |0 | |16 | |Parkeren en |30 N | | | |611|Bekend|DGG | |regulering | | | | |0 | |16 | |Bel - en herstellijn |50 N | | | |521|Bekend|DGG | | | | | | |0 | |19 | |Geluid |74 N | | | |621|Bekend|DGG | | | | | | |0 | |22 | |Marktwezen |40 N | | | |322|Bekend|DGG | | | | | | |0 | |26 | |OHW |765 N| | | |Nvt|Bekend|DGG | | | | | | | | |28 | |Bedrijfskostenontwikk|140 N|140 N|80 N |17 N |Nvt|Bekend|DGG | |eling | | | | | | |29 | |CSM systeem I-net |190 V| | | |811|Bekend|DBO 7| | | | | | |0 | | | |Babs systeem Proco |34 V | | | |811|Bekend|DBO 8| | | | | | |0 | | | |Bedrijfsvoering |44 V | | | |232|Bekend|DBO | |Algemeen | | | | |0 | |17 | | | | | | | | | | |Totaal |1.779|435 |375 |312 | | | | | |Nadee|Nadee|Nadee|Nadee| | | | | |l |l |l |l | | | |Risico's
1 Risico's per 1 juni 2004
Naast de geaccepteerde en niet geaccepteerde meldingen zijn in de directiebijdragen een aantal risico's benoemd die we, indien mogelijk, qua aard en omvang hieronder benoemen. Het betreft meldingen waarvan nog ongewis is of deze nadelen zich daadwerkelijk voor zullen doen. We zullen de gemelde risico's volgen in de komende meldingen.
2220 Brandweer en Rampenbestrijding
Door het vertrek van de regionale brandweer en de alarmcentrale is er in het pand van de Brandweer leegstand ontstaan. Het risico voor leegstand is inmiddels in goed overleg met de directie stadsbedrijven aan hen overgedragen. De Brandweer zal zich inspannen het risico zoveel mogelijk te beperken door verhuur van de leegstaande ruimte. Dit risico is bij DSB eenmalig geaccepteerd in 2004 tot een bedrag van E 187.000 maar dient als risico voor de jaren na 2004.
3230 Inkomen
Voor de bijzondere bijstand werd in de voorjaarsmelding van 1 april nog rekening gehouden met een mogelijke overschrijding van E 575.000 vanwege de langdurigheidstoeslag 2004. Op basis van de inzichten per 1 juni kan worden gesteld dat het aantal rechthebbenden in 2004 eenderde lager zal liggen dan aanvankelijk verwacht. De reden hiervan zijn de aanzienlijk verscherpte criteria in 2004 ten opzichte van 2003. Hiermee kan de eerder gemelde overschrijding worden weggewerkt en zal de langdurigheidstoeslag binnen het oorspronkelijk geraamde budget uitgevoerd kunnen worden.
Klantontwikkeling:
De toevoeging aan het inkomensdeel van het FWI ultimo 2004 zal gezien de huidige klantontwikkelingen naar verwachting ongeveer E 4.700.000 minder bedragen dan aanvankelijk is begroot. In de melding van 1 april hielden we nog rekening met een lagere toevoeging van E 4.900.000. Het verschil wordt verklaard doordat de ontwikkeling van de klantenaantallen in de maanden april tot en met juni lager is dan in de 1 april melding werd verondersteld. De stijging van het aantal klanten per ultimo mei 2004 naar 6.586 ten opzichte van november 2003 bedraagt 1,6%. Dit is iets hoger dan de landelijke ontwikkeling in dezelfde periode (1,2%). Voor deze stijging is vooralsnog geen duidelijke oorzaak aan te wijzen, behalve de landelijke economische teruggang. Voor het gehele jaar 2004 gaan we uit van een stijging van het klantenbestand met 5,7% ten opzichte van ultimo november tot 6.850. Aangezien we in de begroting uitgingen van een hogere ontwikkeling van het klantenbestand, ontstaat hier een voordeel van E 1.900.000.
Tegenover dit voordeel staat een fors nadeel, omdat het ministerie heeft aangekondigd dat als gevolg van een meevallende ontwikkeling van het klantenbestand in zowel 2003 als 2004 een korting op het landelijke budget zal plaatsvinden van ongeveer 8%. Voor Nijmegen betekent dit een korting van E 8.000.000 op het beschikbare budget. Tegenover deze korting staat de verhoging van de normuitkering per 1 januari 2004 van in totaal E 1.300.000 (voordeel). Dit betekent dat per saldo sprake is van een nadeel van E 6.600.000. In de nagekomen meldingen is er voor het lopend jaar een positief risico te melden. Door de landelijk politiek is bij de minister aangedrongen de korting op de rijksuitkering te verminderen van E 400 miljoen naar 200 miljoen (landelijk). Consequentie voor de Gemeente Nijmegen zou zijn een voordeel van E 4 miljoen. Het is zeer de vraag of deze vermindering door het kabinet zal worden overgenomen. Voorlopig houden wij vast aan de eerder gemaakte berekeningen en wachten wij de definitieve vaststelling af. Inmiddels is door het ministerie ook het aangepaste verdeelmodel voor het jaar 2005 vastgesteld. Deze aanpassing heeft voor Nijmegen negatieve gevolgen ten opzichte van de verdeling die in 2004 is toegepast. Op basis van de huidige informatie wordt het negatieve effect geschat op E 3.000.000. Al deze ontwikkelingen en meldingen samengenomen, dient derhalve rekening gehouden te worden met een negatief effect ten opzichte van de begroting van E 4.700.000 (6,6 minus 1,9).
|Maatregel |Effect |Gevolgen voor | | | |Inkomensdeel | | | | | |Melding 1 april | | | |Melding 1 april | |E 4.900.000 (Nadeel) | |Meldingen per 1 juni | | | |Stijging |Stijging |E 1.900.000 | |Klantenbestand 8% |klantenaantal naar |(Voordeel) | | |6.850 | | |Korting op de |400 miljoen landelijk|E 8.000.000 (Nadeel) | |Rijksuitkering van |betekent E 8 miljoen | | |800 miljoen landelijk|korting | | |Verhoging |Verhoging van de |E 1.300.000 | |normuitkering door |uitkering voor |(Voordeel) | |het Rijk per 1 |Gemeente Nijmegen | | |januari 2004 | | | |Saldo van Maatregelen| |E 4.700.000 ( Nadeel)| |= | | | |Mogelijk positief | | | |effect | | | |Vermindering van de |400 miljoen |E 4.000.000 | |korting van de |landelijke korting |(Voordeel) | |rijksuitkering |wordt 200 miljoen | | | |korting | |4220 Bouwen
Voor de vergunningverlening van ingediende bouwaanvragen lopen de leges op dit moment achter op de ramingen. Sinds april is er echter een herstel te zien waardoor de legesinkomsten weer overeenkomstig de begroting kunnen gaan lopen. De ontwikkelingen in de legesopbrengsten worden als astructureel risico aangemeld. Het intrekken van bouwvergunningen door particulieren, waardoor inkomsten van leges dienen te worden bijgesteld, wordt als risico aangemerkt en wordt geschat op E 200.000.
4230 Panden
Op het programma Panden is opnieuw vertraging ontstaan bij het realiseren van de investeringen in het kader van de legionellaproblematiek. Wijziging van wettelijke regelgeving is hier debet aan. Hierdoor ziet het er naar uit dat er een onderuitputting op de kapitaallasten gaat ontstaan van E 200.000. Gekeken zal worden of de minder strenge regelgeving zal leiden tot aanpassing van de huidige investeringsplanning.
6110 Mobiliteit
Hiervoor hebben wij al aangegeven dat voor de achterblijvende ramingen van de inkomsten van de parkeergelden een risico bestaat van E 200.000.
6120 Leefomgevingskwaliteit
Hiervoor hebben wij al aangegeven dat voor de gevelisolatie-subsidies een risico bestaat van E 74.000.
6230 Integraal Waterbeheer
De productgroep rioleringen geeft in alle stadsdelen op eindejaarsbasis een forse overschrijding te zien. Het in 2004 geschatte tekort door met name calamiteiten bedraagt E 300.000. Middelen ter dekking van dit tekort worden conform raadsbesluit onttrokken uit het fonds Waterplan. Ontwikkelingen zullen we op de voet volgen. In de opstelling van het rioleringsplan 2005 dient zoveel mogelijk rekening gehouden te worden met deze melding.
7310 Openbare Gezondheidszorg
De GGD heeft het jaar 2003 afgesloten met een negatief resultaat van E 700.000. Deels zal dit via de bij de GGD opgebouwde reserve worden opgevangen. Deels zal dit ten laste komen van de deelnemende gemeenten in het kader van de gemeenschappelijke regeling voor de GGD. De aard van de BRN-systematiek met de daaruit voortvloeiende verplichting voor het exploitatietekort van de GGD betekent een risico voor de Gemeente Nijmegen. Inmiddels is de GGD gestart met een herstelplan gezonde financiële situatie GGD. Rekening dient gehouden te worden met een mogelijke nabetaling. Vooralsnog ligt het risico bij de GGD.
8110 Concernsturing
Zoals eerder in de marap 1 april gemeld is er een tekort aan middelen voor de financiering van de FPU. In de melding van 1 oktober 2003 werd nog uitgegaan van een bedrag van E 100.000. Reeds in april bleek dit te laag te zijn. Naar de huidige inzichten gerekend blijkt dit bedrag voor 2004 op E 319.000 uit te komen. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een explosieve toename van met name de deeltijd FPU. Deze toename zal in 2005 leiden tot verder oplopende tekorten. In 2005 stijgt het aantal werknemers met FPU van 160 naar 260. Het tekort op de ramingen (inclusief de extra bijdrage vanuit de perspectiefnota 2005) bedraagt daarmee E 756.000. Op dit moment is het nog volstrekt onduidelijk hoe de FPU zich gaat ontwikkelen. Naast de wijzigingen in de berekeningsystematiek van het ABP zijn ook de sociale partners en het kabinet met elkaar in onderhandeling om tot een overgangsregeling te komen. De komende maanden zal alles in het werk gesteld moeten worden om met voorstellen te komen hoe een en ander beleidsmatig opgevangen kan worden. Het niet meer herbezetten van de deeltijd FPU en medefinanciering door directies behoren daarbij tot de mogelijkheden. We zullen alle ontwikkelingen op de voet volgen. Voor 1 november zullen in een separaat Collegevoorstel de ontwikkelingen op dit terrein, ook in relatie tot de geplande bezuinigingen, worden opgenomen.
2 Nagekomen Risico's
In de Stadsrekening 2003 deel 1 (bladzijde 56,57,58) gaven we een overzicht van de aanwezige risico's en onzekerheden ultimo 2003, voor zover ze niet in het financiële beeld verwerkt waren. Hieronder vullen we het overzicht uit de Stadsrekening 2003 aan met de actuele nieuwe risico's die uit de quick scan naar voren zijn gekomen of die in de nabije toekomst wellicht zullen gaan spelen.
2220 Brandweer
In het Simap-arrest (oktober 2000) heeft het Europese hof van Justitie bepaald dat de wachtdiensten die artsen in Spanje verrichten als arbeidstijd moeten worden aangemerkt. Het Europese hof stelde vast dat de tijd die artsen aan wachtdiensten besteden, in het geheel moet worden aangemerkt als arbeidstijd, mits de fysieke aanwezigheid van die artsen in het gezondheidscentrum vereist is. Een uitspraak die ook voor de (beroeps)brandweer in 24-uursdienst gevolgen kan hebben. Voor de brandweer Nijmegen zou dit (worstcase) kunnen betekenen dat de formatie van de afdeling repressie met 58% dient te worden uitgebreid. De hiermee verband houdende structurele kosten moeten worden geraamd op E 2.000.000. Indien deze discussie gaat spelen kan dit aanzienlijke gevolgen hebben op de begroting van de Brandweer. We gaan er vanuit dat dit probleem zich op de korte termijn niet voor zal doen.
Waalkade Economische Ontwikkeling
De technische kwaliteit van een deel van de waalkade laat te wensen over. Het hiermee gepaard gaande risico wordt geschat op meer dan E 100.000. Er is een onderzoek gestart naar het nut en de noodzaak van het herstel en de mogelijke oplossingen voor dit probleem. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zullen de mogelijke scenario's worden voorgelegd aan ons College. Eind oktober zullen de resultaten van dit onderzoek bekend worden. In de perspectiefnota 2005 is hiervoor geen ruimte gereserveerd. ons College stelt zich op het standpunt dat dit risico ingepast dient te worden in het bestaande onderhoudsprogramma of in het investeringsschema.
Mobiliteit
De ontwikkeling van investeringsprogramma's in relatie tot externe financiering (busbanen, black spots, revitalisering bedrijfsterreinen) baart zorgen. Uit de totaal geraamde subsidiebijdragen van E 10.600.000 bestaat voor een bedrag van E 4.400.000 onzekerheid, daar nog niet is voldaan aan de subsidievoorwaarden. Dit dient als risico aangemerkt te worden. Op dit moment worden diverse acties ondernomen dit risico transparant te krijgen en worden maatregelen genomen om beter op dit risico te kunnen sturen. Bij de busbaan Heijendaal wordt een voorstel voorbereid tot herprogrammering jaarschijf 2005 in de stadsbegroting.
LUX
De Gemeente heeft aan veel instellingen die taken ten behoeve van de Gemeente Nijmegen uitvoeren, leningen verstrekt. Indien zij in moeilijkheden komen bestaat het risico dat de betalingen voor rente en aflossing in gevaar komen. De aan Lux verstrekte lening bedraagt E 2.000.000. Naar de toekomst is een gezondere bedrijfsvoering bij de Lux gewenst. Een voorstel hierover wordt separaat aan uw Raad voorgelegd.
Voorzieningenharten Waalsprong
De hoogte van het bedrag in de reserve Waalsprong en de daarmee gepaard gaande lasten worden gerelateerd aan de inkomsten uit Gemeentefonds en opbrengst OZB. Er hebben zich echter tal van ontwikkelingen voorgedaan die hierop van invloed zijn. Een actualisatie is daarom zeer urgent. Via de stadsbegrotingscyclus dan wel middels separaat Raadsvoorstel zal deze actualisatie aan u worden voorgelegd.
Bovenstaande leidt tot het volgende totaaloverzicht met risico's:
(Bedragen in E x 1000)
|Nr|Omschrijving |Risico |Jaar Risico |Progr|Meldin| |. | | | |. |g | |1 |Leegstand pand |E 187 N|2005 e.v. |2220 |DSB 2 | | |Brandweer | | | | | |2 |Langdurigheidsto|E xxx |Voorlopig niet |3230 |Soza 4| | |eslag | |actueel | | | | | | |( was E 575) | | | |3 |Klantontwikkelin|E 4.700|2004 astructureel |3230 |Soza 1| | |g toe-voeging |N | | | | | |Inkomensdeel | | | | | |4 |Leges |E 200 N|2004 astructureel |4220 |DGG 6 | | |Vergunningverlen| | | | | | |ing | | | | | |5 |Legionella |E 200 V|2004 astructureel |4230 |DSB 3 | | |investeringsplan| | | | | | |ning | | | | | |6 |Inkomsten |E 200 N|2004 astructureel |6110 |DGG 16| | |parkeergelden | |voorlopig | | | |7 |Gevelisolatiesub|E 74 N |2004 astructureel |6210 |DGG 22| | |sidies | | | | | |8 |Rioleringen |E xxx |2004 astructureel |6230 |DGG 20| | | | |(verrekening fonds) | | | |9 |Financiële |E 250 N|2004 astructureel, |7310 |DIW 31| | |situatie GGD | |structureel (100 N) | | | |10|FPU |E 437 N|2005 structureel |8110 |DBO 10| | | | |(bovenop 319 N) | | | |11|Simap Arrest BRW|E 2.000|Voorlopig niet |2220 |1 | | | |N |actueel | | | |12|Technische |E > 100|Onderzoek loopt |3220 |12 | | |Kwaliteit |N | | | | | |Waalkade | | | | | |13|WWB Inkomensdeel|E 4.000|2004 astructureel |3230 |21 | | | |V |onzeker | | | |14|Lux |E 400 N|Eenmalig 2005 |6310 |27 | |15|Mobiliteit |E 4.400|Actueel |Nvt |17/18 | | |Investeringsprog|N | | | | | |r. | | | | | |16|Voorzieningenhar|E xxx |Ongewis |Nvt |35 | | |ten Waalsprong | | | | | | | | | | | | | |Totaal |E 8.748| | | | | | |N | | | |Stand van zaken Bezuinigingen en Taakstellingen
Bij de laatste Perspectiefnota 2005 heeft uw Raad besloten tot een omvangrijk pakket van bezuinigingen, oplopend tot een bedrag van E 11.200.000 in het jaar 2008 en met forse gevolgen voor de formatie (reductie circa 86 f.t.e.'s). De uitwerking van dit traject is in volle gang. Begin september verwachten wij van iedere maatregel een uitwerkingsplan te hebben. Ook zijn in de randvoorwaardelijke sfeer een aantal thema's opgepakt, zoals het instroom-, doorstroom-, en uitstroombeleid, en de verbetering van werkprocessen. In de bijlage D "Volgsysteem Taakstellingen / Bezuinigingen totaallijst" bij deze zomernota vindt u een uitgebreid overzicht van alle maatregelen die onder dit traject vallen.
In dit overzicht hebben we ook alle eerdere, en nog lopende bezuinigingstrajecten opgenomen, te weten: taakafstoting E 3,5 miljoen (raad 17 september 2003), doelmatigheid E 3,0 miljoen (collegeakkoord), eenmalige besparing van 0,5% op de loonkosten (raad 17 november 2003) en enkele oudere bezuinigingstaakstellingen van voor 2003. In dit overzicht hebben we ook aangegeven wat, naar de stand van begin augustus, kan worden aangemerkt als "feitelijk gerealiseerd" en welke bezuinigingen er nog open staan. We verwachten een groot deel van de openstaande bezuinigingen in 2004 nog te kunnen realiseren. In de Perspectiefnota 2005 (blz.53) hebben we vanaf 2005 een risicopost opgenomen van E 400.000 structureel voor lopende bezuinigingen die niet gehaald kunnen worden. Het ziet er naar uit dat we ook voor het jaar 2004 een dergelijke voorziening nodig zullen hebben. Wij hebben dit als tegenvaller opgenomen in het overzicht voor 2004. In het najaar zullen we opnieuw rapporteren op de stand van zaken van deze trajecten.
Resumé: (Bedragen in E x 1000)
| |2004|2005|2006|2007 |2008|F.t.| | | | | | | |e. | |1e. |- |5.14|8.64|10.35|11.1|86,2| |Bezuinigingstraject | |3 |7 |7 |82 |5 | |PN2005 | | | | | | | |Uitvoering is | | | | | | | |opgepakt. Nog volledig| | | | | | | |te realiseren. | | | | | | | |2e. Totaal van de |5.68|7.12|7.77|7.779|7.77|41,3| |andere nog lopende |4 |6 |9 | |9 |0 | |bezuinigingstrajecten.| | | | | | | | |4.06|5.00|5.60|5.604|5.60| | |Hiervan inmiddels |1 |1 |4 | |4 | | |"gereed"gemeld | | | | | | |Bedrijfsvoering
1 Plan van aanpak Bedrijfsvoering
In november 2003 hebben wij een Plan van aanpak bedrijfsvoering vastgesteld. Met dit plan van aanpak beogen we verbeteringen aan te brengen in de informatievoorziening en de procesgang daaromheen. De projecten die verband houden met de invoering van NFIS (nieuw financieel systeem), invoering BBV (besluit begroten en verantwoorden), de investeringen en de vormgeving van het DIBB hebben topprioriteit en lopen qua uitvoering volgens planning. De overige projecten, met als grootste zorgpunt Administratieve organisatie en Interne Controle, zijn qua planning enigszins vertraagd en naar achteren geschoven om te voorkomen dat teveel tegelijk wordt aangepakt. Hiervoor zijn onlangs de planningen bijgesteld, zijn nieuwe prioriteiten bepaald en is de organisatie rondom deze projecten veranderd. Dit met het doel om de meest kritische processen zo snel mogelijk van een actuele AO-beschrijving te voorzien. We zullen dit proces goed blijven volgen. Een groot deel van de projecten uit het Plan van aanpak bedrijfsvoering is gerelateerd aan de financiële verwerking en informatievoorziening. Deze projecten zijn gebundeld tot het project NFIS (Nieuw/Nijmeegs financieel systeem). Dit omdat ook de vervanging van het financiële systeem is voorzien en onder invloed daarvan een groot aantal processen opnieuw moet worden bezien. Inmiddels is een nieuw pakket (CODA) voor dit nieuwe financieel systeem geselecteerd en wordt samen met de leverancier voortvarend gewerkt aan de implementatie. De planning daarvoor is 1 januari 2005 hetgeen weliswaar krap is maar met de juiste inzet van mensen en middelen wel haalbaar moet zijn.
2 Bedrijfsvoeringsonderwerpen
1 Beoordelings- en functioneringsgesprekken
In de door de directies samengestelde maraps van 1 juni 2004 is gevraagd over de periode 1 juni 2003 tot en met 1 juni 2004 het aantal gehouden functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken te rapporteren. We geven per Directie een overzicht van de behaalde scores:
|Directie|Functionerin|% |Beoordeling|% | | |gs-gesprek |Functionering|s- |Beoordelings| | | |s- |Gesprek |- | | | |gesprek | |gesprek | |DIW |224 |32,32% |283 |40,84% | |(incl. | | | | | |SZW) | | | | | |DGG |187 |76% |186 |76% | |DSB |33 |5,93% |267 |48% | |DWS |41 |53% |21 |27% | |BRW |18 |13% |37 |26% | |DBO |58 |60% |38 |40% |De afspraak is gemaakt dat bij een behaalde score beneden de 50% een detailplanning van de te voeren gesprekken tot het einde van het jaar wordt aangeleverd. Wij gaan er vanuit dat voor het einde van het jaar met alle medewerkers een functioneringsgesprek is gevoerd.
2 Ziekteverzuim
Ook voor het ziekteverzuim heeft een meting plaatsgevonden over het eerste halfjaar 2004.
|Direct|Verzuim |Verzuim |Verzuim | |ie |% per 1 |% |% | | |juni |2003 |2002 | |DIW |6,2% |5,9% |6,4% | |DGG |6,1% |6,4% |5,4% | |DSB |9,3% |7,8% |7,3% | |DWS |4,6% |4,8% |NB* | |BRW |3,6% |4,8% |3,1% | |DBO |4,2% |5,8% |4% |
* Niet beschikbaar in verband met fusie DSP en DWL
Gezien de grote verschillen tussen de verzuimpercentages in 2002, 2003 en de stand over het eerste halfjaar van 2004, wordt bij een groot aantal directies op dit moment actie ondernomen om in de 2e helft van het jaar genoemde verzuim percentages naar beneden te krijgen. Dit geldt eveneens voor de verzuimfrequentie. Voor de Directie DGG en Afdeling Sozawe zijn pilots gestart om het ziekteverzuim terug te dringen.
Gemeentefondsontwikkeling
De algemene uitkering uit het Gemeentefonds is een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente. In deze Zomernota hebben we de recente junicirculaire van het ministerie meegenomen. In deze circulaire kondigt het Rijk maatregelen aan die van invloed zijn op de hoogte van de gemeentefondsuitkering. De teruggang van de economie heeft tot gevolg, dat - door de normeringssystematiek - het gemeentefonds een neerwaartse trend vertoont. Enkele jaren terug groeide de algemene uitkering nog met 5% tot 8% per jaar. In 2003 trad een kentering op. Het accres daalde onder de 3%. Dit jaar zelfs onder de nul (-0,09%). De maatregelen die de minister in de junicirculaire aankondigt grijpen fors in.
Met name voor 2004 blijken de kortingen op het gemeentefonds nu fors uit te pakken met een nadeel van E 5.800.000 ten opzichte van de begrotingsraming. In de Perspectiefnota 2005 (pagina 50 en 51) zijn we reeds vooruit gelopen op de te verwachten structurele nadelen uit het gemeentefonds. Inclusief een risicoreservering van E 1.000.000 hebben we daarvoor in de perspectiefnota 2005 rekening gehouden met nadelen van E 2.500.000 in 2005 en E 3.000.000 structureel vanaf 2006. Ten opzichte van deze ramingen blijken de effecten in de junicirculaire nu minder nadelig uit te vallen, waarbij de volgende twee onzekerheden vermeld moeten worden. Allereerst wordt het niet uitgesloten geacht dat er in september (Prinsjesdag) verdere ombuigingen komen. Daarnaast is er onduidelijkheid over de vraag wat het effect is van een aantal rijksbesluiten op het fonds. Het totaal van deze besluiten bedraagt circa E 750 miljoen. Uiteraard nemen we de ontwikkelingen nauwgezet mee bij de voorbereiding van de begroting 2005-2008. Indien hier nog aanvullende nadelen uit voortkomen, moeten die op het nu in deze Zomernota gepresenteerde beeld worden bijgeteld, omdat de eerder opgenomen risicoreservering nu in de financiële effecten is verwerkt.
Als we de effecten op een rij zetten komen we tot het volgend beeld ten opzichte van de Perspectiefnota 2005.
|(bedragen x E1000) |2004 |2005 |2006 |2007 |2008 | |Effect |N |V 300 |V 800 |V 800 |V 800 | |gemeentefondsontwikkeling,|5.800 | | | | | |afgezet tegen de | | | | | | |Perspectiefnota 2005 | | | | | |Treasury
In deze paragraaf brengen wij de volgende onderwerpen onder uw aandacht: - Rentevoordeel
- Dividenduitkering BNG
- Nuon-uitkering
1 Rentevoordeel.
In de jaarrekening 2003 is een voordelig effect gemeld van een hogere beschikbaarheid van reserves als financieringsmiddel en de rentevergoeding op onderhanden werk (totaal E 1 miljoen). De doorwerking daarvan in latere jaren en een voordeel van lagere rente op nieuwe investeringen van E 250.000 zijn voor 2005 en volgende jaren reeds opgenomen in de Perspectiefnota 2005. Het effect voor 2004 nemen we mee in deze Zomernota.
2 Dividenduitkering BNG.
Op basis van de verwachting van de Bank Nederlandse Gemeenten dat in 2004 een winst gelijk aan 2003 wordt gehaald en dat hiervan rond de 40 % wordt uitgekeerd, kan een winstuitkering van E 0,4 miljoen worden verwacht. Dit is E 0,1 miljoen meer dan voor 2004 is begroot. Voor de latere jaren wordt vanwege de onzekerheid op dividenduitkeringen de huidige raming gehandhaafd.
3 Nuon-uitkering.
Bij de Zomernota 2003 heeft uw Raad besloten om in de begroting de (lage) basisvariant op te nemen die gebaseerd is op een eeuwigdurende uitkering van de NUON van E 5,2 miljoen per jaar. Kort geleden heeft de NUON kenbaar gemaakt op 1 januari 2005 gebruik te willen maken van de contractuele mogelijkheid om de eeuwigdurende uitkering te vervangen door een annuïtaire met een hogere jaarlijks uitkering die na 18 jaar eindigt. Wij zullen de gevolgen van deze koerswijziging in beeld brengen, en zullen u daarover in de loop van dit jaar nader informeren. Wij nemen dit effect niet mee in het financiële beeld.
4 Budgettair effect
De budgettaire effecten van deze paragraaf zijn samengevat:
(bedragen x E1000)
| |2004 |2005 |2006 |2007 | |Rentevoordeel |1.250 |0 |0 |0 | | |V | | | | |Dividenduitkering|100 V |0 |0 |0 | |BNG | | | | |Bijstelling Financieel Meerjarenbeeld
Bovengenoemde ontwikkelingen geven aanleiding voor een aanpassing van het financieel meerjarenbeeld. Dit ziet er als volgt uit.
| |2004 |2005 |2006 |2007 |2008 | |Nieuw financieel |- |10.768 |12.633 |12.403 |12.453 | |beeld PPN 2005 | |N |N |N |N | |Totaal |- |10.788 |11.954 |12.304 |13.929 | |dekkingsmiddelen | |V |V |V |V | |Perspectiefnota | | | | | | |2005 | | | | | | | | | | | | | |Saldo |- |20 V |679 N |99 N |1.476 V| |Perspectiefnota | | | | | | |2005 | | | | | | | | | | | | | |Effect Zomernota |5.380 N|2.676 N|322 N |22 N |22 N | |2004 | | | | | | | | | | | | | |Saldo na de |5.380 N|2.656 N|1.001 N|121 N |1.454 V| |Zomernota 2004 | | | | | |Conclusies en Aanbevelingen
In het vorige hoofdstuk gaven we al aan dat het financiële beeld zich verder negatief ontwikkelt. Het meerjarenbeeld op een rijtje geeft het volgende effect:
| |2004 |2005 |2006 |2007 |2008 | |Saldo na de |5.380 N|2.656 N|1.001 N|121 N |1.454 V| |Zomernota 2004 | | | | | |We zetten voor de komende jaren de stand van zaken op een rij, kijken naar mogelijke oorzaken en komen daar waar mogelijk met maatregelen.
1 Financieel beeld 2004:
Was 1 april van dit jaar nog sprake van een tekort voor het jaar 2004 ten opzichte van de primitieve begroting van E 5 miljoen. Nu blijkt dat het tekort verder is opgelopen naar een bedrag van ruim E 7 miljoen aan meldingen (mee- en tegenvallers gesaldeerd). Van dit bedrag van E 7 miljoen stellen we voor E 5.380.000 te accepteren en te verwerken in het begrotingsjaar 2004. Meer dan 80% van deze meldingen waren per 1 april al bekend en zijn daarmee niet nieuw. Voor een bedrag van E 528.000 is in deze zomernota aan nieuwe meldingen geaccepteerd. Als belangrijkste oorzaken van het te accepteren tekort van E 5.380.000 zijn met name een neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds (E 5.800.000 nadeel) en daarnaast het optreden van een aantal tegenvallers die tot nu toe nog als "risico/pm" werden opgenomen maar achteraf toch zijn bewaarheid (o.a. Breed, RIO, WVG, FPU). Deze effecten zijn voor 2005 en volgende jaren al grotendeels in de Perspectiefnota 2005 verwerkt. De meldingen in 2004 worden dan ook met name veroorzaakt door externe factoren en PM posten die nu als onvermijdbare nadelen worden genomen.
Astructurele maatregelen 2004:
Indien we niets doen zal het nadelig saldo bij realisatie ten laste van de saldireserve komen. Inclusief de toevoeging van rente over reserves die wij nu voor 2004 ramen op E 3 miljoen, zal de saldireserve ultimo 2004 op ruim E 17 miljoen staan (inclusief kapitaal Gemeente Nijmegen). Een nadelig resultaat in 2004 met een omvang als hierboven aangegeven, zal er toe leiden dat de saldireserve tot dicht bij de E 10 miljoen daalt, wat ver beneden het gewenste niveau is. Dit is een zeer zorgelijke ontwikkeling daar we immers de gewenste stand van de saldireserve, conform het risicoprofiel van de Stadsbegroting 2004, op ten minste E 20 miljoen hebben bepaald. Dit niveau is ook noodzakelijk om een buffer te vormen. Wij willen hoe dan ook absolute prioriteit blijven geven aan het zoveel mogelijk ontzien, c.q. het op peil brengen van de saldireserve. We zullen daarom andere a- structurele maatregelen moeten nemen.
In 2004 staan daarvoor de volgende opties open:
Per direct:
1. We stellen voor om in te stemmen met het doorvoeren van een korting op de materiële lasten van 1% voor de periode van 1 september tot en met 31 december 2004 conform de voorgestelde verdeling per programma in de uitwerking van de perspectiefnota 2005. Dit levert naar verwachting ruim E 350.000 op;
2. Aan directies een sober en behoedzaam uitgavengedrag opleggen, zonder iets af te doen aan de afgesproken 'prestaties'. Dit is een vorm van 'verantwoorde' onderuitputting, waarmee de kans op een meevallend rekeningresultaat wordt vergroot.
3. Hetzelfde geldt ten aanzien van de investeringsuitgaven. Lagere uitgaven op de geraamde investeringen leveren een voordeel op kapitaallasten op.
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2004:
1. Het kapitaallastenvoordeel dat optreedt door vertraging in de realisatie van nieuwe investeringen, is niet in de prognose voor 2004 verwerkt. Tot nu toe wordt dit afgestort naar de bestemmingsreserve Strategische Investeringen (BSI). In de jaarrekening 2003 was dit voordeel E 3,7 miljoen. Bij een nadelig resultaat over 2004 zoals nu verwacht, dient een storting in de BSI achterwege te blijven. Het beroep op de saldireserve zal dan met een gelijk bedrag afnemen.
2. Indien dit jaar onverhoopt slechter uitpakt, kan herbestemming van reserves noodzakelijk zijn.
2 Financieel beeld 2005:
Ook het saldo na de zomernota voor het jaar 2005 laat een tekort zien. Het bedrag van E 2.676.000 wordt veroorzaakt door de eerder genoemde contractuele verplichtingen voor het gebouw Metterswaene en de hiermee gepaard gaande af te boeken investeringsuitgaven (totaal E 1.950.000), het tekort aan middelen voor de financiering van de FPU (E 319.000) en het netto effect van de zalmsnip ( E 400.000). Ook hier betreft het PM posten die al langer bekend waren maar nu bewaarheid zijn geworden. Nagenoeg het gehele nadeel over het jaar 2005 is astructureel en heeft geen gevolgen voor het meerjarenbeeld. Gezien de aard van de melding en de korte tijd die ons resteert hierop structurele maatregelen te treffen, stellen we voor ook voor het jaar 2005 astructurele maatregelen te nemen.
Astructurele maatregelen 2005:
Naast de genoemde maatregelen in 2004, die we ook in 2005 kunnen voortzetten, kiezen we voor 2005 voor een additionele astructurele maatregel. We stellen ons op het standpunt om de begroting 2005 sluitend te maken en stellen voor om in aansluiting op het gestelde in de perspectiefnota voor 2005 een eenmalige verhoging van het rioolrecht door te voeren mits deze blijft binnen het maximaal toegestane. Bij de behandeling van de perspectiefnota 2005 heeft uw Raad besloten de aanslag Rioolrecht te verhogen met E 24,-. Hierdoor is er een meeropbrengst geraamd van E 1.560.000,- (astructureel). Met het gegeven dat het Rioolrecht maximaal tot kostendekkendheid geheven mag worden, zit hier nog ruimte voor een bedrag van maximaal E 4.000.000. Door het kabinet is inmiddels besloten tot uitstel van de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB. Voor de maximering van het OZB tarief echter, wordt uitsluitsel verwacht op Prinsjesdag. Uw Raad heeft op 14 juli besloten het rioolrecht als eerste dekkingsbron aan te wenden voor de kabinetsplannen voor de OZB. Aangezien het vrijwel zeker is dat de invoering hiervan met een jaar is vertraagd is deze aanwending niet nodig. Uit oogpunt van een solide begrotingsbeeld hecht ons College er aan een sluitende begroting voor 2005 te presenteren. Nu een nieuwe bezuiniging starten willen wij ontraden. Daarom stellen wij u voor om in aansluiting op het gestelde in de perspectiefnota voor 2005 een eenmalige verhoging van het rioolrecht door te voeren mits deze blijft binnen het maximaal toegestane. Bij de begroting 2005 en het belastingplan zullen wij hiervoor definitieve voorstellen indienen.
3 Financieel meerjarenbeeld vanaf 2006:
Hoewel het meerjarenbeeld 2008 ten opzichte van de perspectiefnota 2005 nog een nagenoeg ongewijzigd positief saldo laat zien, is in de voorliggende jaren een aanzienlijke verslechtering opgetreden. Daarbij bestaat in de latere jaren met name het risico op tegenvallers op de realisatie van de omvangrijke en deels nog in te vullen bezuinigingen. Een solide begrotingsbeleid staat voorop. Wij overwegen daarom met aanvullende bezuinigingsvoorstellen te komen om de begroting structureel sluitend te houden en om er voor te zorgen dat het weerstandsvermogen c.q. de saldireserve op een aanvaardbaar niveau komt.
Structurele maatregelen vanaf 2006:
Om het al lopende bezuinigingsproces daarmee nu niet verder te belasten kiezen we er voor om in het komende voorjaar bij de Perspectiefnota 2006 met nieuwe voorstellen voor structurele bezuinigingen te komen. Op basis van het meerjarenbeeld in deze Zomernota lijkt vanaf 2006 een structurele bezuiniging van minimaal E 1,5 miljoen nodig. Eventuele nieuwe kortingen op het Gemeentefonds bij de presentatie van de Rijksbegroting op Prinsjesdag, dan wel tegenvallers op de Wet Werk en Bijstand en/of de (maximering van de) OZB, zullen daar dan bij opgeteld moeten worden.
---- --