INTELLIGENCE GROUP

Werkgeversimago Shell onverminderd sterk

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat onder 6.913 personen heeft plaatsgevonden in het eerste half jaar
van 2004, is Shell ondanks alle commotie omtrent de oliereserves nog steeds Nederlands Meest Favoriete Werkgever.

Voor ruim 60 procent van de Nederlandse beroepsbevolking is een goede reputatie van de werkgever een belangrijke overweging bij de keuze van een baan. Een goed werkgeversimago is daarom essentieel voor de personeelswerving. Onder de Nederlandse beroepsbevolking is zowel in het eerste kwartaal als in het eerste half jaar van 2004 Shell genoemd als meest favoriete werkgever gevolgd door de Politie. Philips heeft KPN van de derde plaats verstoten. KPN staat nu op de vierde
plaats in de Top 50 van Meest Favoriete Werkgevers.

Het imago van Shell ligt de laatste maanden hevig onder vuur. Op de stelling: Na alle commotie van de afgelopen maanden rondom Shell ben ik minder geneigd om daar een baan te accepteren als deze mij zou worden aangeboden. gaf 13 procent aan minder geneigd te zijn om een baan bij Shell aan te nemen. Daarentegen gaf 53,5 procent aan het niet eens te zijn met de stelling en ruim een derde antwoordde neutraal (N=1.261 in juli).

Opvallende stijgingen in de top 50 ranking van de meest favoriete Nederlandse werkgevers zijn Ahold, Randstad, de Verenigde Naties, de Dierenbescherming en CMG. Bij Ahold was het in het tweede kwartaal relatief rustiger in vergelijking met de consternatie rondom Moberg in het eerste kwartaal. Bij CMG en Randstad was licht herstel
(en beweging op de arbeidsmarkt) te zien. Werkgevers die aan populariteit hebben ingeboet in het tweede kwartaal zijn Artsen zonder Grenzen, Amnesty International, Vodafone en IBM.


02 sep 04 15:25