INTELLIGENCE GROUP
Werkgeversimago Shell onverminderd sterk
Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group
dat onder 6.913 personen heeft plaatsgevonden in het eerste half
jaar
van 2004, is Shell ondanks alle commotie omtrent de oliereserves
nog steeds Nederlands Meest Favoriete Werkgever.
Voor ruim 60 procent van de Nederlandse beroepsbevolking is een
goede reputatie van de werkgever een belangrijke overweging bij de
keuze van een baan. Een goed werkgeversimago is daarom essentieel
voor de personeelswerving. Onder de Nederlandse beroepsbevolking is
zowel in het eerste kwartaal als in het eerste half jaar van 2004
Shell genoemd als meest favoriete werkgever gevolgd door de Politie.
Philips heeft KPN van de derde plaats verstoten. KPN staat nu op de
vierde
plaats in de Top 50 van Meest Favoriete Werkgevers.
Het imago van Shell ligt de laatste maanden hevig onder vuur. Op de
stelling: Na alle commotie van de afgelopen maanden rondom Shell
ben ik minder geneigd om daar een baan te accepteren als deze mij
zou worden aangeboden. gaf 13 procent aan minder geneigd te zijn
om een baan bij Shell aan te nemen. Daarentegen gaf 53,5 procent
aan het niet eens te zijn met de stelling en ruim een derde antwoordde
neutraal (N=1.261 in juli).
Opvallende stijgingen in de top 50 ranking van de meest favoriete
Nederlandse werkgevers zijn Ahold, Randstad, de Verenigde Naties,
de Dierenbescherming en CMG. Bij Ahold was het in het tweede
kwartaal relatief rustiger in vergelijking met de consternatie rondom
Moberg in het eerste kwartaal. Bij CMG en Randstad was licht
herstel
(en beweging op de arbeidsmarkt) te zien. Werkgevers die aan
populariteit hebben ingeboet in het tweede kwartaal zijn Artsen
zonder Grenzen, Amnesty International, Vodafone en IBM.
02 sep 04 15:25