01-09-2004
Zorg over sluiting marinevliegkamp De Kooy blijft
staatssecretaris: vliegkamp de kooy blijft open, tenzij
De voorgenomen sluiting van vliegkamp De Kooy bij Den Helder kan
worden voorkomen als het bedrijfsleven bereid is meer te betalen voor
het gebruik van het vliegveld. Dat heeft staatssecretaris Van der
Knaap woensdag 1 september aangegeven in een gesprek met burgemeester
J.M. Staatsen en wethouder R.P. Waltmann. In het gesprek informeerde
Van der Knaap het Helderse gemeentebestuur over zijn plannen met de
Kooy. Defensie neemt nu eenderde van het aantal vliegbewegingen op de
Kooy voor zijn rekening, maar betaalt 85% van de exploitatiekosten.
Het bedrijfsleven zou, volgens Defensie het volle pond moeten gaan
betalen.
In Den Helder heerst grote zorg over de toekomst van het
marinevliegkamp. Het gemeentebestuur is zeer teleurgesteld dat de
positie van het vliegkamp aan de orde is, mede gelet op de motie
Bakker, waarin compensatiemaatregelen voor Den Helder werden
aangekondigd. Ook bevreemdt het Den Helder dat enerzijds de
marineactiviteiten in Den Helder geconcentreerd worden en dat
anderzijds het plan bestaat om het onderdeel marinehelicopters te
verhuizen naar een locatie elders in Nederland.
Den Helder wil graag duidelijkheid over de cijfers waarop Defensie
zijn plannen baseert. Dit rapport is nog niet openbaar. Bij de
besluitvorming over het vliegkamp is alleen gekeken naar de
defensiekant. Het is essentieel dat de ministeries van Economische
Zaken en Verkeer en Waterstaat bij de besluitvorming over de toekomst
van De Kooy worden betrokken. Met de eventuele sluiting zijn veel
belangen in het geding: de economische positie van Den Helder en de
kop van Noord-Holland, de internationale positie van de offshore, de
veiligheid op zee, etc. Den Helder zal zich tot het uiterste inspannen
om sluiting te voorkomen.
Het definitieve besluit over de toekomst van marinevliegkamp De Kooy
zal vallen tijdens de begrotingsbehandeling van Defensie in de Tweede
Kamer in november.
Achtergrond
Het plan van de minister van Defensie om marinevliegkamp De Kooy te
sluiten is deze week als een bom ingeslagen in Den Helder. De
aangekondigde sluiting van het marinevliegkamp heeft desastreuze
gevolgen voor de economische ontwikkeling en werkgelegenheid van Den
Helder en de Kop van Noord-Holland. Het wegvallen van de luchthaven
zal de internationale concurrentiepositie van offshore Nederland grote
schade berokkenen.
De luchthaven van Den Helder kent twee delen: Marinevliegkamp De Kooy
en Den Helder Airport.
Marinevliegkamp De Kooy is het militaire luchtvaartterrein en de
thuisbasis van de Groep Maritieme Helikopters. De Koninklijke Marine
runt de basis, verzorgt de luchtverkeersleiding, de bewaking, de
rampenbestrijding, etc. Operationeel is het vliegkamp onlosmakelijk
verbonden met het varend materieel van de Koninklijke Marine. Met de
sluiting zullen er 525 arbeidsplaatsen verdwijnen op het
Marinevliegkamp. Op het civiele gedeelte van de luchthaven, Den Helder
Airport staan 325 arbeidsplaatsen op de tocht. De luchthaven Den
Helder Airport is een publiek private samenwerking van de gemeente Den
Helder (50%) en Schreiner Northsea Helicopters bv (50%). Het is een
volledig geoutilleerde luchthaven met 19.000 civiele starts en
landingen. De belangrijkste gebruiker van de luchthaven is de
offshore, die in Nederland zonder uitzondering de Helderse luchthaven
gebruikt om mensen en goederen naar de platforms op zee te vervoeren.
Overheden en bedrijfsleven hebben onlangs fors geïnvesteerd in de
aanleg van het Helders Offshore Logistic en Service Centre om de
positie van Nederland in de offshore sector te versterken. De
combinatie van dit Centre met de luchthaven maakt Den Helder en
daarmee Nederland tot een unieke vestigingsplaats voor de offshore.
Gemeente Den Helder