Gemeente Den Helder


01-09-2004 Zorg over sluiting marinevliegkamp De Kooy blijft

staatssecretaris: vliegkamp de kooy blijft open, tenzij

De voorgenomen sluiting van vliegkamp De Kooy bij Den Helder kan worden voorkomen als het bedrijfsleven bereid is meer te betalen voor het gebruik van het vliegveld. Dat heeft staatssecretaris Van der Knaap woensdag 1 september aangegeven in een gesprek met burgemeester J.M. Staatsen en wethouder R.P. Waltmann. In het gesprek informeerde Van der Knaap het Helderse gemeentebestuur over zijn plannen met de Kooy. Defensie neemt nu eenderde van het aantal vliegbewegingen op de Kooy voor zijn rekening, maar betaalt 85% van de exploitatiekosten. Het bedrijfsleven zou, volgens Defensie het volle pond moeten gaan betalen.

In Den Helder heerst grote zorg over de toekomst van het marinevliegkamp. Het gemeentebestuur is zeer teleurgesteld dat de positie van het vliegkamp aan de orde is, mede gelet op de motie Bakker, waarin compensatiemaatregelen voor Den Helder werden aangekondigd. Ook bevreemdt het Den Helder dat enerzijds de marineactiviteiten in Den Helder geconcentreerd worden en dat anderzijds het plan bestaat om het onderdeel marinehelicopters te verhuizen naar een locatie elders in Nederland. Den Helder wil graag duidelijkheid over de cijfers waarop Defensie zijn plannen baseert. Dit rapport is nog niet openbaar. Bij de besluitvorming over het vliegkamp is alleen gekeken naar de defensiekant. Het is essentieel dat de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat bij de besluitvorming over de toekomst van De Kooy worden betrokken. Met de eventuele sluiting zijn veel belangen in het geding: de economische positie van Den Helder en de kop van Noord-Holland, de internationale positie van de offshore, de veiligheid op zee, etc. Den Helder zal zich tot het uiterste inspannen om sluiting te voorkomen.
Het definitieve besluit over de toekomst van marinevliegkamp De Kooy zal vallen tijdens de begrotingsbehandeling van Defensie in de Tweede Kamer in november.

Achtergrond
Het plan van de minister van Defensie om marinevliegkamp De Kooy te sluiten is deze week als een bom ingeslagen in Den Helder. De aangekondigde sluiting van het marinevliegkamp heeft desastreuze gevolgen voor de economische ontwikkeling en werkgelegenheid van Den Helder en de Kop van Noord-Holland. Het wegvallen van de luchthaven zal de internationale concurrentiepositie van offshore Nederland grote schade berokkenen.

De luchthaven van Den Helder kent twee delen: Marinevliegkamp De Kooy en Den Helder Airport.
Marinevliegkamp De Kooy is het militaire luchtvaartterrein en de thuisbasis van de Groep Maritieme Helikopters. De Koninklijke Marine runt de basis, verzorgt de luchtverkeersleiding, de bewaking, de rampenbestrijding, etc. Operationeel is het vliegkamp onlosmakelijk verbonden met het varend materieel van de Koninklijke Marine. Met de sluiting zullen er 525 arbeidsplaatsen verdwijnen op het Marinevliegkamp. Op het civiele gedeelte van de luchthaven, Den Helder Airport staan 325 arbeidsplaatsen op de tocht. De luchthaven Den Helder Airport is een publiek private samenwerking van de gemeente Den Helder (50%) en Schreiner Northsea Helicopters bv (50%). Het is een volledig geoutilleerde luchthaven met 19.000 civiele starts en landingen. De belangrijkste gebruiker van de luchthaven is de offshore, die in Nederland zonder uitzondering de Helderse luchthaven gebruikt om mensen en goederen naar de platforms op zee te vervoeren. Overheden en bedrijfsleven hebben onlangs fors geïnvesteerd in de aanleg van het Helders Offshore Logistic en Service Centre om de positie van Nederland in de offshore sector te versterken. De combinatie van dit Centre met de luchthaven maakt Den Helder en daarmee Nederland tot een unieke vestigingsplaats voor de offshore.