CDA
02-09-03
Nederlandse "Bruine Vloot" niet in gevaar
"De Nederlandse "Bruine Vloot" hoeft niet te vrezen voor strikte
veiligheidsvoorschriften vanuit de Europese Unie. Zonder de instemming
van het Europees Parlement kan hierover geen Europese wetgeving tot
stand komen en ik hou de lijn aan die in 1998 door mijn voorgangster
Karla Peijs is ingezet." Dit zegt CDA-Europarlementariër Corien
Wortmann (verkeer en vervoer) naar aanleiding van de commotie in
Nederland over dit onderwerp
Het oorspronkelijke wetsvoorstel om de veiligheidsvoorschriften voor
de binnenvaart te vergroten, werd zeven jaar geleden door het
dagelijks bestuur van de Europese Unie, de Europese Commissie,
ingediend. Europese regels zijn nodig, omdat het steeds drukker wordt
op de rivieren en kanalen waardoor de kans op ongelukken toeneemt. Het
Europees Parlement nam in "eerste lezing" een amendement van Karla
Peijs aan die een uitzonderingspositie regelde voor de zogenaamde
"Bruine Vloot" van historische zeilende passagiersschepen. Historische
zeilende schepen - waar maar weinig passagiers op mee kunnen varen en
die relatief klein zijn - kunnen nu eenmaal niet aan dezelfde eisen
voldoen als grote moderne schepen. Denk daarbij aan nooduitgangen,
stahoogte, hoogte van relingen en breedte van de gangboorden.
Na de uitspraak van het Europees Parlement moet de Raad van Ministers
een eerste "gemeenschappelijk standpunt" innemen. Corien Wortmann: "De
toenmalige Raad van ministers vond eenduidige veiligheidsregels op de
Europese binnenvaart blijkbaar niet zo belangrijk, want er gebeurde
jaren niets. Terecht is dit onderwerp op initiatief van het huidige
Nederlandse voorzitterschap weer op de agenda gezet. Op dit moment is
de besluitvorming in de Raad bijna rond. Na het Raadsbesluit komt het
onderwerp automatisch terug in het Europees Parlement voor een tweede
lezing."
Corien Wortmann: " De Europese richtlijn valt onder de
medewetgevingsprocedure. Dit houdt in dat overeenstemming tussen de
Raad van Ministers en het Europees Parlement vereist is om de Europese
wet te maken. Zonder onze toestemming komt er geen wet. Als de Raad
afwijkt van ons standpunt zal ik de uitzonderingsbepaling voor de
Bruine Vloot opnieuw inbrengen. Ik krijg daarbij steun van
Europarlementariërs uit andere landen, omdat daar hetzelfde probleem
speelt bij historische schepen. Verder zal ik er voor waken dat voor
andere typen schepen goede overgangsregelingen worden opgenomen, zodat
de sector niet voor verrassingen komt te staan."
CDA