CDA

CDA
02-09-03
Nederlandse "Bruine Vloot" niet in gevaar

"De Nederlandse "Bruine Vloot" hoeft niet te vrezen voor strikte veiligheidsvoorschriften vanuit de Europese Unie. Zonder de instemming van het Europees Parlement kan hierover geen Europese wetgeving tot stand komen en ik hou de lijn aan die in 1998 door mijn voorgangster Karla Peijs is ingezet." Dit zegt CDA-Europarlementariër Corien Wortmann (verkeer en vervoer) naar aanleiding van de commotie in Nederland over dit onderwerp

Het oorspronkelijke wetsvoorstel om de veiligheidsvoorschriften voor de binnenvaart te vergroten, werd zeven jaar geleden door het dagelijks bestuur van de Europese Unie, de Europese Commissie, ingediend. Europese regels zijn nodig, omdat het steeds drukker wordt op de rivieren en kanalen waardoor de kans op ongelukken toeneemt. Het Europees Parlement nam in "eerste lezing" een amendement van Karla Peijs aan die een uitzonderingspositie regelde voor de zogenaamde "Bruine Vloot" van historische zeilende passagiersschepen. Historische zeilende schepen - waar maar weinig passagiers op mee kunnen varen en die relatief klein zijn - kunnen nu eenmaal niet aan dezelfde eisen voldoen als grote moderne schepen. Denk daarbij aan nooduitgangen, stahoogte, hoogte van relingen en breedte van de gangboorden.

Na de uitspraak van het Europees Parlement moet de Raad van Ministers een eerste "gemeenschappelijk standpunt" innemen. Corien Wortmann: "De toenmalige Raad van ministers vond eenduidige veiligheidsregels op de Europese binnenvaart blijkbaar niet zo belangrijk, want er gebeurde jaren niets. Terecht is dit onderwerp op initiatief van het huidige Nederlandse voorzitterschap weer op de agenda gezet. Op dit moment is de besluitvorming in de Raad bijna rond. Na het Raadsbesluit komt het onderwerp automatisch terug in het Europees Parlement voor een tweede lezing."

Corien Wortmann: " De Europese richtlijn valt onder de medewetgevingsprocedure. Dit houdt in dat overeenstemming tussen de Raad van Ministers en het Europees Parlement vereist is om de Europese wet te maken. Zonder onze toestemming komt er geen wet. Als de Raad afwijkt van ons standpunt zal ik de uitzonderingsbepaling voor de Bruine Vloot opnieuw inbrengen. Ik krijg daarbij steun van Europarlementariërs uit andere landen, omdat daar hetzelfde probleem speelt bij historische schepen. Verder zal ik er voor waken dat voor andere typen schepen goede overgangsregelingen worden opgenomen, zodat de sector niet voor verrassingen komt te staan."