AutoRai

2-9-2004

Honda CR-V ook met dieselkrachtbron

Belangrijk nieuws voor Honda is de CR-V in dieseluitvoering. De CR-V is al jarenlang één van de best verkopende SUVs met benzinemotor in Europa.

Dat dit model nu ook beschikbaar komt met de krachtige 2.2 i-CTDi zal die populariteit naar verwachting fors doen stijgen. In de Accord 2.2 i-CTDi is al ruimschoots bewezen hoe verfijnd de Honda dieselmotor is.

Modeljaar 2005 van de CR-V is te herkennen aan een vernieuwde styling van de voor- en achterkant, een verbeterd interieur en een aangepast Real Time 4WD systeem. Ook nieuw is de toepassing van Vehicle Stability Assist VSA (stabiliteitscontrole ofwel ESP incl. traction control) als optie op de LS en standaard op de ES en Executive. Grote 16-inch velgen, met daarachter remschijven met nog meer capaciteit, zijn nu standaard op alle versies. Verder is nu ook de CR-V voorzien van gordijn airbags.

Aan de voorzijde valt direct de forsere bumper op. Ook de mistlampen zijn nieuw. De koplampen zijn voortaan voorzien van drie projector-style lichtunits. Ook de grille is vernieuwd en herkenbaar aan twee verchroomde spijlen. De achterzijde van de CR-V is ook gewijzigd. De achterbumper is van een nieuw design en de karakteristieke hooggeplaatste achterlichten zijn voorzien van heldere knipperlichten en grotere achteruitrijlampen. Ook de reservewielafdekking, portierhendels, dorpel- en middenstijlbekleding, spatbordbeschermers en spatlappen zijn van een nieuw ontwerp. De dieseluitvoeringen krijgen standaard een spoiler boven de achterklep, voor een nog betere aërodynamica.

Ook het interieur van de CR-V is vernieuwd. De stoelbekleding en andere materialen zijn van een optimale kwaliteit. Andere vernieuwingen betreffen het stuurwiel met geïntegreerde bediening voor de audio. Ook de armsteunen en plafondhandgrepen (die gedempt terugveren) zijn vernieuwd. De portierhendels en ventilatie-/verwarmingsdraaiknoppen zijn verfraaid met een verchroomde omlijsting. De Executive (en tegen meerprijs ook de ES uitvoering) is voorzien van lederen interieur en een met leder bekleed stuurwiel, versnellingspookknop en portierpanelen, in combinatie met verwarmde voorstoelen.

Om het zicht naar achteren te verbeteren kunnen de drie hoofdsteunen op de achterbank nu in de rugleuning verzinken, wat betekent dat ze in de laagste positie het uitzicht niet belemmeren.

Ook nieuw zijn de gordijnairbags. Voor extra bescherming zijn de sensoren zo geprogrammeerd dat de gordijnairbags aan beide zijden ook in werking treden als de auto een koprol maakt. De CR-V is één van de veiligste SUVs op de markt. De Honda is tot nog toe zelfs de enige 4x4 die 4 sterren heeft behaald in de Euro-NCAP crashtest. Helemaal bijzonder is dat de auto bovendien 3 sterren scoorde wat betreft de letselbeperking voor voetgangers.

De CR-V met 2.2 i-CTDi krachtbron komt met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De versies met de 110kW/150 pk sterke 2.0 DOHC i-VTEC benzinemotor beschikken over een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een 4-traps automaat. Elke CR-V is voorzien van een nog verder verfijnd Real Time 4WD systeem, dat automatisch de vierwielaandrijving in- en uitschakelt wanneer de omstandigheden daarom vragen.

De vernieuwde CR-V staat vanaf oktober bij de Honda dealers. De versies met 2.2 i-CTDi krachtbron zijn leverbaar vanaf maart 2005. Prijzen zijn eind september 2004 bekend.