2-9-2004
Honda CR-V ook met dieselkrachtbron
Belangrijk nieuws voor Honda is de CR-V in dieseluitvoering. De CR-V
is al jarenlang één van de best verkopende SUVs met benzinemotor in
Europa.
Dat dit model nu ook beschikbaar komt met de krachtige 2.2 i-CTDi zal
die populariteit naar verwachting fors doen stijgen. In de Accord 2.2
i-CTDi is al ruimschoots bewezen hoe verfijnd de Honda dieselmotor is.
Modeljaar 2005 van de CR-V is te herkennen aan een vernieuwde styling
van de voor- en achterkant, een verbeterd interieur en een aangepast
Real Time 4WD systeem. Ook nieuw is de toepassing van Vehicle
Stability Assist VSA (stabiliteitscontrole ofwel ESP incl. traction
control) als optie op de LS en standaard op de ES en Executive. Grote
16-inch velgen, met daarachter remschijven met nog meer capaciteit,
zijn nu standaard op alle versies. Verder is nu ook de CR-V voorzien
van gordijn airbags.
Aan de voorzijde valt direct de forsere bumper op. Ook de mistlampen
zijn nieuw. De koplampen zijn voortaan voorzien van drie
projector-style lichtunits. Ook de grille is vernieuwd en herkenbaar
aan twee verchroomde spijlen. De achterzijde van de CR-V is ook
gewijzigd. De achterbumper is van een nieuw design en de
karakteristieke hooggeplaatste achterlichten zijn voorzien van heldere
knipperlichten en grotere achteruitrijlampen. Ook de
reservewielafdekking, portierhendels, dorpel- en middenstijlbekleding,
spatbordbeschermers en spatlappen zijn van een nieuw ontwerp. De
dieseluitvoeringen krijgen standaard een spoiler boven de achterklep,
voor een nog betere aërodynamica.
Ook het interieur van de CR-V is vernieuwd. De stoelbekleding en
andere materialen zijn van een optimale kwaliteit. Andere
vernieuwingen betreffen het stuurwiel met geïntegreerde bediening voor
de audio. Ook de armsteunen en plafondhandgrepen (die gedempt
terugveren) zijn vernieuwd. De portierhendels en
ventilatie-/verwarmingsdraaiknoppen zijn verfraaid met een verchroomde
omlijsting. De Executive (en tegen meerprijs ook de ES uitvoering) is
voorzien van lederen interieur en een met leder bekleed stuurwiel,
versnellingspookknop en portierpanelen, in combinatie met verwarmde
voorstoelen.
Om het zicht naar achteren te verbeteren kunnen de drie hoofdsteunen
op de achterbank nu in de rugleuning verzinken, wat betekent dat ze in
de laagste positie het uitzicht niet belemmeren.
Ook nieuw zijn de gordijnairbags. Voor extra bescherming zijn de
sensoren zo geprogrammeerd dat de gordijnairbags aan beide zijden ook
in werking treden als de auto een koprol maakt. De CR-V is één van de
veiligste SUVs op de markt. De Honda is tot nog toe zelfs de enige 4x4
die 4 sterren heeft behaald in de Euro-NCAP crashtest. Helemaal
bijzonder is dat de auto bovendien 3 sterren scoorde wat betreft de
letselbeperking voor voetgangers.
De CR-V met 2.2 i-CTDi krachtbron komt met een handgeschakelde
6-versnellingsbak. De versies met de 110kW/150 pk sterke 2.0 DOHC
i-VTEC benzinemotor beschikken over een handgeschakelde
5-versnellingsbak of een 4-traps automaat. Elke CR-V is voorzien van
een nog verder verfijnd Real Time 4WD systeem, dat automatisch de
vierwielaandrijving in- en uitschakelt wanneer de omstandigheden
daarom vragen.
De vernieuwde CR-V staat vanaf oktober bij de Honda dealers. De
versies met 2.2 i-CTDi krachtbron zijn leverbaar vanaf maart 2005.
Prijzen zijn eind september 2004 bekend.
AutoRai