Provincie Zuid-Holland

Stuurgroep kiest opnieuw voor Zuidwestelijke randweg Gouda over Sluiseiland

Dit is een gezamenlijk PERSBERICHT van de provincie Zuid-Holland, de gemeente Gouda en de gemeenten in de Krimpenerwaard

Automobilisten kunnen voor 2010 de Krimpenerwaard verlaten via Sluiseiland in Gouda. Althans als het aan de Stuurgroep Zuidwestelijke Randweg Gouda ligt, want die heeft vandaag deze voorkeur voor het zogenaamde alternatief 3 opnieuw uitgesproken. De nieuwe weg moet daar aansluiten op de provinciale weg N207. Utrecht, Rotterdam en Den Haag zijn daardoor beter bereikbaar vanuit de regio. De stuurgroep heeft dit besluit genomen op basis van de uitkomsten van een aanvullende milieueffectenrapportage (MER). Daaruit blijkt dat variant 3 het snelst kan worden aangelegd, binnen de financiële mogelijkheden blijft, en bovendien het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) dicht benadert. De verantwoordelijke wethouders van Gouda en Ouderkerk en gedeputeerde van de provincie zullen het voorstel op korte termijn voorleggen aan hun colleges.

Aanvulling op de MERVanwege de reacties op de MER die in maart 2003 ter visie heeft gelegen is een aanvulling opgesteld. In deze aanvulling zijn oude gegevens geactualiseerd en de varianten geoptimaliseerd. Zo is in variant 3 de doorgaande fietsroute over de Gouderaksedijk veiliger geworden en is de stedelijke inpassing van alternatief 5 verbeterd. Alternatief 5 is een tracé dat deels door de stad loopt. De verbetering houdt in dat de weg en deze variant in een tunnelbak op maaiveldniveau wordt uitgevoerd. Een dergelijke variant is echter dermate kostbaar (circa 75 mln. euro) dat deze financieel onhaalbaar is. De stuurgroep is van mening dat er omwille van het maatschappelijk belang nu snel een oplossing moet komen voor de verkeersproblematiek van de zuidwestelijke hoek van Gouda en de Krimpenerwaard.

Goede keuzeOm een goede keuze te kunnen te maken zijn diverse alternatieve tracés onderzocht op voor- en nadelen. Alternatief 3 staat garant voor een betere verkeersdoorstroming; alternatief 5 doet dat in veel mindere mate. De effecten van alternatief 3 op landschap, ecologie en cultuurhistorie zijn iets groter dan die van alternatief 5. De kosten van alternatief 3 zijn aanzienlijk lager. Bovendien is variant 3 binnen enkele jaren en binnen het beschikbare budget te realiseren. De gekozen variant kost ongeveer 44 miljoen euro en moet betaald worden door de provincie, de gemeente Gouda en de gemeenten in de Krimpenerwaard.

Mening gevenHet voorkeursalternatief wordt uitgewerkt in een Intergemeentelijk Structuurplan. (ISP). De MER en het ISP worden deze maand ter vaststelling aan de colleges van B en W en GS aangeboden. Vervolgens zullen de gemeenteraden zich erover buigen. Voordat deze echter een beslissing nemen worden beide documenten gepubliceerd en voor inspraak vrijgegeven. Iedereen kan dan zijn mening geven over de inhoud. Inwoners van Ouderkerk en Gouda zullen hierover worden geïnformeerd. Ook worden adviezen ingewonnen bij onder meer de onafhankelijke Commissie voor de MER. Een definitief raadsbesluit wordt in de eerste helft van 2005 verwacht.

BereikbaarheidDe gemeenten Gouda en Ouderkerk zijn al enkele jaren in gesprek met de provincie Zuid-Holland over de Zuidwestelijke randweg. Deze nieuw aan te leggen weg is noodzakelijk om het doorgaande verkeer beter te laten doorstromen. Het verkeer dat nu gebruik maakt van de route Rotterdamseweg-Schielands Hoge Zeedijk-Nieuwe Veerstal wordt om de stadsgrenzen van Gouda heen geleid. Tegelijkertijd wordt de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard verbeterd.

Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22