PERSBERICHT - 2004-09-02

Eerste Chinese groepsreis met ADS-visum op Schiphol aangekomen

NBTC: Half miljoen Chinese toeristen per jaar verwacht

Over vijf jaar bezoeken een half miljoen Chinese vakantiegangers elk jaar ons land, zo verwacht het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Tot nu toe komen er jaarlijks circa 60.000. Dat aantal gaat volgens het NBTC sterk toenemen dankzij de soepeler visumplicht, die Peking heeft ingevoerd voor toeristische reizen naar de Europese Unie. Woensdag onthaalde het NBTC op Schiphol de eerste 65 Chinezen, die met het nieuwe visum een groepsreis maken door Europa.

"Ni Hao, welcome to Holland, met deze woorden werden woensdag op Amsterdam Airport Schiphol 65 Chinese toeristen warm onthaald. Zij startten hier hun groepsreis door Europa met de Chinese touroperator China Travel International. Het is de eerste groep die in Nederland aankomt met het ADS-visum (Approved Destination Status).

Bij de gate werd de groep, die met KLM uit Shanghai was gevlogen, opgewacht door een delegatie van het Nederlands toeristisch bedrijfsleven, Amsterdam Airport Schiphol, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), én de heer Haakma, Consul Generaal van Nederland in Shanghai. Getooid met oranje petjes met de oranje tulp als Holland logo, kregen zij een feestelijk ontvangst in het Rijksmuseum Amsterdam Schiphol aan de Holland Boulevard achter de paspoortcontrole.

Gert-Jan de Graaf, senior director Marketing & Accountmanagement van Amsterdam Airport Schiphol sprak als eerste de verraste gasten met behulp van een tolk toe: Het totaal aantal passagiers vanuit China is in de eerste zeven maanden van dit jaar in vergelijking met vorig jaar met 75 procent toegenomen. Wekelijks zijn er in totaal 19 vluchten vanuit Amsterdam naar China en terug met de KLM en China Southern.

Haakma vulde hem aan, eerst onder luid applaus in het Chinees: En we hopen dat door de ADS-status er nog veel meer Chinese toeristen naar Nederland komen. Deze status maakt het makkelijker voor u om een visum voor de landen van de EU te krijgen. En we hopen natuurlijk dat u uw groepsreis start in Holland.

JAARLIJKS 500.000 OVER VIJF JAAR
Momenteel komen jaarlijks naar schatting 60.000 Chinezen naar ons land. China heeft onlangs de ADS status aan de landen van de EU verleend. Dit betekent dat toeristen via een - door de Chinese overheid geautoriseerde - touroperator een visum kunnen verkrijgen.

Voorheen was dit alleen mogelijk voor zakenreizigers, studenten en familiebezoek. Deze regeling geldt voor groepsreizen met minimaal vijf personen. Door deze ADS-status verwacht NBTC dat het aantal Chinezen in Nederland zal stijgen tot 340.000 in 2006 en zon 500.000 over vijf jaar.

LAND VAN VERRASSINGEN
Als laatste nam Hans van Driem, Algemeen Directeur van NBTC, nog kort het woord: Holland is het land van mooie steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Maar ook van schilderijen van Rembrandt, VanGogh en Jan Steen. Het is het land van tulpen, klompen en molens. Maar ook van diamanten. En daarom hebben wij een verrassing voor u!

Onder begeleiding van een Chinees sprekende vertegenwoordigster van Gassan Diamonds kregen de Chinese gasten een glas champagne. Met luid gejuich ontving een gelukkige toerist in zijn glas een kleine diamant in plaats van de steentjes van zirkonia die de andere gasten kregen.

CHINESE HOLLAND WEBSITE ONLINE
De eerste kennismaking met ons ging gepaard met de mogelijkheid om op de foto te gaan met dames in klederdracht. En met Ho Pin Tung, een van origine Chinese, autocoureur die is opgegroeid in Nederland en succesvol is in de Formule 3. Ho Pin Tung zet zich actief in als Holland ambassadeur in China, met het tulp Holland logo op zijn racepak.

Op 1 september is tevens de Chinese website www.holland.com/cn online gegaan. Informatie over o.a. de steden, de klassiekers als tulpen, klompen en molens, maar ook over de diverse accommodaties en Ho Pin Tung is op deze site te vinden.

GEK OP SOUVENIRS
De Chinese toerist besteedt aanzienlijk aan Westerse souvenirs. Om hen een voorproefje te geven, ontvingen zij een tas met allerlei souvenirs van het toeristisch bedrijfsleven, waaronder Global Refund, Rijksmuseum, See Buy Fly, Amsterdam Airport Schiphol, hotel Okura, Kooijman souvenirs Zaanse Schans, Gassan Diamonds, KLM en NBTC.