Ingezonden persbericht
persbericht
Nieuwe initiatieven dagbladen succesvol
Amsterdam, 2 september 2004. - De nieuwe initiatieven die de dagbladsector in Nederland dit jaar heeft genomen, blijken succesvol te zijn. Vooruitlopend op de definitieve gegevens kan nu al worden vastgesteld dat nieuwe advertentieproducten, nieuwe soorten abonnementen, ontwikkeling van digitale producten, regiokaternen, nieuwe formaten, dagelijkse sportkranten en zondagkranten positieve resultaten opleveren, zo blijkt uit een inventarisatie van Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen.
De waardering voor krantenadvertenties neemt toe, de gemiddelde leestijd blijft al meer dan 10 jaar constant en het aantal adverteerders van nationale merken en diensten groeit.
In het voorjaar van 2004 lanceerden De Twentsche Courant Tubantia en De Telegraaf een zondagkrant. Terwijl De Telegraaf het gangbare broadsheetformaat handhaafde kwam Tubantia met een tweede primeur: de zondagkrant verscheen in tabloidformaat. Zes weken na de introductie haalde de Twentse zondagkrant een startoplage van 50.000 exemplaren en besloot de directie dat de zondagkrant definitief blijft verschijnen.
De Telegraaf is ook tevreden met de introductie van een landelijke zondagkrant. Uit lezersonderzoek blijkt dat de huidige lezers enthousiast zijn over zowel de beschikbaarheid als de inhoud van De Telegraaf. 77% van de lezers geeft aan de krant op zondag niet meer te willen missen. De leesduur op zondag ligt bijna 27% hoger dan op doordeweekse dagen. Sinds de introductie heeft De Telegraaf via het zogeheten weekendabonnement een groot aantal nieuwe abonnees verworven en verwacht eind 2004 op 50.000 nieuwe weekendabonnees te zitten.
Verschillende, voor De Telegraaf nieuwe, adverteerders hebben gebruik gemaakt van de advertentiemogelijkheden in de zondagkrant. Met de introductie van de zondagkrant werd het advertentiemonopolie van radio en televisie op zondag doorbroken en kregen adverteerders nieuwe mogelijkheden.
Algemeen Dagblad verschijnt sinds 20 maart met een dagelijkse sportkrant op tabloidformaat: AD Sportwereld. Na de introductie zijn al meer dan 65.000 proefabonnementen verkocht en naar verwachting zal het 2e kwartaal 2004 een groei laten zien van 6% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Ook de losse verkoop is afgelopen maanden significant gestegen. Uit onderzoek blijkt dat de lezers AD Sportwereld goed waarderen.
Sinds 31 maart verschijnt Het Parool, als eerste van de betaalde dagbladen volledig op tabloidformaat. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels 86% van de lezers de formaatwisseling positief onthaalt. Opmerkelijk is dat de gemiddelde leesduur met 10 procent is toegenomen en dat lezers de krant vaker ter hand nemen. Ook voor de adverteerders betekent het tabloidformaat goed nieuws. Uit onderzoek komt naar voren dat de zogeheten "open eyes scores" (het gemiddelde aantal mensen dat een krantenpagina open voor zich heeft gehad) naar 92 % stijgen.
Tijdens de Olympische Spelen verscheen de Leeuwarder Courant als ochtendblad, waarmee flexibel werd ingespeeld op de wensen van lezers en adverteerders.
Waardering voor dagbladadvertenties neemt toe.
De waardering van dagbladadvertenties voor wat betreft nuttige informatie is voor dagbladen ten opzichte van vorig jaar gestegen tot 31% terwijl die voor bijvoorbeeld televisie is afgenomen tot de helft daarvan, namelijk 15%.
Het aantal lezers dat zich irriteert aan krantenadvertenties neemt per jaar af, terwijl televisiespotjes in toenemende mate als irritant worden ervaren. Zo vond vorig jaar 40% van de kijkers reclame irritant, dit jaar is dat met 3% gestegen tot 43% (Bron: NOM).
Opvallend is ook dat het aantal adverteerders van nationale merken en diensten in dagbladen gestegen van 5686 in 2002 tot bijna 6000 in 2003. Deze stijging zet zich voort.
Volgens Harald Hameleers, directeur van Cebuco, zegt de stijging van televisiekijktijd zoals onlangs is gepubliceerd, niet zo veel. "Televisie wordt net als radio steeds meer gebruikt als audiovisueel behang, het staat wel aan, maar je kijkt er niet naar, in ieder geval niet bewust. Een dagblad lees je wel bewust". Uit het Mediabelevingsonderzoek van Veldkamp blijkt dat bij het lezen van dagbladen 83% van de lezers dan ook alleen de krant lezen en slechts 17 % naast het lezen nog een andere activiteit verricht, zoals luisteren naar de radio of praten met een huisgenoot. Bij televisie wordt door 25% nog iets anders gedaan en bij radio zelfs 82%.
Als mensen het mediumtype in combinatie met andere activiteiten gebruiken, dan gaat bij het lezen van een krant bij 70% de meeste aandacht naar de krant, bij televisie is dat 57% en bij radio slechts 10%. "Het lezen van een dagblad doe je dus veel bewuster dan het kijken naar tv of het luisteren naar de radio", zo stelt Hameleers.
Ondanks een sterke toename van mediumtypen in de afgelopen jaren is de gemiddelde tijd dat dagbladen per dag worden gelezen al jaren constant op een niveau van ruim 40 minuten (Bron: Summo/NOM). Bij televisie is het zapgedrag door de kijkers bij reclame ten opzichte van vorig jaar met bijna 2% gestegen van 28 naar bijna 30%. Het aantal kijkers dat blijft kijken als reclame op televisie komt is ten opzichte van vorig jaar gedaald van 14 naar ruim 12%
Noot voor de redactie (