AutoRai

2-9-2004

Volbloed van Volkswagen eind dit jaar in Nederlandse showroom

Aan het eind van het jaar begint in Nederland de verkoop van de nieuwe Golf GTI. Het nieuwe model wordt aangedreven door een 147kW/200 pk sterke turbomotor en is daarmee een volbloed GTI. Hij zet de sportieve traditie die met de oer-GTI uit 1976 begon, op waardige wijze voort.

Ondanks het feit dat er bijna 30 jaar tussen de eerste en de (huidige) vijfde generatie Golf GTI ligt, is één ding onveranderd: GTI staat voor compromisloos rijplezier.

De nieuwe Golf GTI is leverbaar als twee- of vierdeurs hatchback en net als zijn illustere voorgangers valt hij op door zijn zeer dynamische uiterlijk, zijn buitengewoon krachtige motor en een ultrasportieve vering. De lettercombinatie GTI is legendarisch: 93,2 procent van alle Europeanen associeert hem met de Golf. Ofwel: GTI=Golf=Volkswagen. De nieuwe GTI is gebaseerd op de Golf van de vijfde generatie. Hij neemt uiterlijke kenmerken van het oorspronkelijke model over en geeft tegelijkertijd een nieuwe invulling aan typische GTI-kenmerken als de sportieve rijeigenschappen, de buitengewone kracht van de motor en een vormgeving waarin kracht en schoonheid samenkomen.

DSG-versnellingsbak
De Golf GTI wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder 2,0-liter FSI turbomotor. Deze 147 kW/200 pk sterke krachtbron heeft directe brandstofinspuiting en een hoge compressieverhouding van 10,5:1. Dit resulteert onder meer in een koppel van 280 Nm, dat tussen 1.800 en 5.000 tpm beschikbaar is. Maximale (trek)kracht is dus altijd voorhanden en dat maakt de 2.0 FSI turbo tot een ideale GTI-motor. De nieuwe Golf GTI, die standaard is voorzien van een zesversnellingsbak, sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en de tussenacceleratie van 60-100 km/h neemt in de vijfde versnelling slechts 7,5 seconden in beslag. Als optie is de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling leverbaar. Doordat deze versnellingsbak extreem snel schakelt en bovendien continu kracht doorgeeft, verkort hij de tijd voor de sprint van 0-100 km/h tot slechts 6,9 seconden. De Golf GTI haalt een topsnelheid van 235 km/h en het gemiddelde verbruik van de motor die aan de strenge Euro 4-normen voldoet, bedraagt 8,0 liter per 100 kilometer.

Honingraatdesign
De nieuwe Golf GTI heeft een krachtig voorkomen met typische GTI-kenmerken zoals een grille met rode omlijsting, in het oog springende, maar toch beschaafde spoilers vóór en achter, een dubbele uitlaat, opvallende 17-inch wielen met brede (225 mm) banden en rode remklauwen voor elk van de vier schrijfremmen. Daarnaast wordt de typische GTI-look versterkt door de speciaal voor dit model ontworpen bumpers, de zwarte dorpelverbreders, de in hoogglans uitgevoerde B-stijlen, de blauw getinte, warmtewerende ramen en de donker uitgevoerde behuizing van de koplampen. Door al deze details onderscheidt de nieuwe GTI zich sterker dan ooit van de andere Golf-modellen. Dat blijkt ook uit de details van het ontwerp: de vleugelvormige contouren van de motorkap sluiten naadloos aan op de nieuw ontworpen grille die de vorm van een schild heeft en in zwart is uitgevoerd. De voorbumper heeft drie grote luchtinlaten die net als de grille zijn afgewerkt in honingraatdesign.

Driespaaks
Als er ooit al een auto was waarvan het interieur de betiteling klassiek verdiende, dan toch zeker de Golf GTI van de eerste generatie. Het interieur van de nieuwe Golf GTI is net zo onderscheidend, maar dan wel met hedendaagse opvattingen over stijl en met gebruik van nieuwe technieken. Zo bieden de speciaal ontworpen stoelen een maximum aan comfort terwijl ze tegelijkertijd optimale steun bieden én er sportief uitzien. De hoge leuningen beschikken over ingebouwde, verstelbare hoofdsteunen en daarmee onderstrepen ze zowel het functionele als het sportieve karakter van het interieur. De aandacht voor detail blijkt onder meer uit het GTI-logo dat in de hoofdsteunen is gestikt. Net als de eerste Golf GTI, heeft het nieuwe model een driespaaks stuur met aluminium afwerking. Het stuur is ten behoeve van een optimale grip bekleed met geperforeerd leer. Aluminium komt ook terug in de versnellingspookknop, de pedalen en op diverse plaatsen in het interieur als sierlijst. En wat ook typisch GTI is: de zwarte hemelbekleding.

Veiligheidsuitrusting
Ook de uitrusting van de sportiefste Golf is helemaal op GTI-niveau. Zo beschikt hij onder andere over nieuw ontworpen instrumenten, airco, een boordcomputer, cruisecontrol, instapverlichting, een automatische dimmende binnenspiegel, regensensor, coming home-verlichting en een display dat de bandenspanning weergeeft. Van buiten zijn de speciale mistlampen en de 15 mm verlaagde carrosserie typische GTI-herkenningspunten. Net als alle andere Golf-modellen is de veiligheidsuitrusting van de nieuwe GTI van hoog niveau: actieve hoofdsteunen vóór, drie hoofdsteunen achter en de voor zij- en hoofdairbags zijn standaard. Tevens is de Golf GTI standaard uitgerust met het Elektronisch Stabiliteits Programma, ESP.


1,5 miljoen
De eerste Golf GTI ging in juni 1976 in productie. Oorspronkelijk was het de bedoeling een gelimiteerde serie van 5.000 stuks te produceren, maar de uitsluitend in zilvergrijs en rood leverbare auto met 110 pk (top 182 km/h) veroverde al snel de harten van een grote schare liefhebbers. De Golf GTI werd daarmee de grondlegger van de GTI-klasse. In plaats van de oorspronkelijk geplande 5.000 stuks, werden er verdeeld over vier generaties Golf - in totaal meer dan 1,5 miljoen GTI-modellen gebouwd. In Nederland zijn er, sinds 1976, meer dan 15.000 stuks van de Golf GTI verkocht.