2-9-2004
Volbloed van Volkswagen eind dit jaar in Nederlandse showroom
Aan het eind van het jaar begint in Nederland de verkoop van de nieuwe
Golf GTI. Het nieuwe model wordt aangedreven door een 147kW/200 pk
sterke turbomotor en is daarmee een volbloed GTI. Hij zet de sportieve
traditie die met de oer-GTI uit 1976 begon, op waardige wijze voort.
Ondanks het feit dat er bijna 30 jaar tussen de eerste en de (huidige)
vijfde generatie Golf GTI ligt, is één ding onveranderd: GTI staat
voor compromisloos rijplezier.
De nieuwe Golf GTI is leverbaar als twee- of vierdeurs hatchback en
net als zijn illustere voorgangers valt hij op door zijn zeer
dynamische uiterlijk, zijn buitengewoon krachtige motor en een
ultrasportieve vering. De lettercombinatie GTI is legendarisch: 93,2
procent van alle Europeanen associeert hem met de Golf. Ofwel:
GTI=Golf=Volkswagen. De nieuwe GTI is gebaseerd op de Golf van de
vijfde generatie. Hij neemt uiterlijke kenmerken van het
oorspronkelijke model over en geeft tegelijkertijd een nieuwe
invulling aan typische GTI-kenmerken als de sportieve
rijeigenschappen, de buitengewone kracht van de motor en een
vormgeving waarin kracht en schoonheid samenkomen.
DSG-versnellingsbak
De Golf GTI wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder 2,0-liter
FSI turbomotor. Deze 147 kW/200 pk sterke krachtbron heeft directe
brandstofinspuiting en een hoge compressieverhouding van 10,5:1. Dit
resulteert onder meer in een koppel van 280 Nm, dat tussen 1.800 en
5.000 tpm beschikbaar is. Maximale (trek)kracht is dus altijd
voorhanden en dat maakt de 2.0 FSI turbo tot een ideale GTI-motor. De
nieuwe Golf GTI, die standaard is voorzien van een zesversnellingsbak,
sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en de tussenacceleratie van
60-100 km/h neemt in de vijfde versnelling slechts 7,5 seconden in
beslag. Als optie is de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling
leverbaar. Doordat deze versnellingsbak extreem snel schakelt en
bovendien continu kracht doorgeeft, verkort hij de tijd voor de sprint
van 0-100 km/h tot slechts 6,9 seconden. De Golf GTI haalt een
topsnelheid van 235 km/h en het gemiddelde verbruik van de motor die
aan de strenge Euro 4-normen voldoet, bedraagt 8,0 liter per 100
kilometer.
Honingraatdesign
De nieuwe Golf GTI heeft een krachtig voorkomen met typische
GTI-kenmerken zoals een grille met rode omlijsting, in het oog
springende, maar toch beschaafde spoilers vóór en achter, een dubbele
uitlaat, opvallende 17-inch wielen met brede (225 mm) banden en rode
remklauwen voor elk van de vier schrijfremmen. Daarnaast wordt de
typische GTI-look versterkt door de speciaal voor dit model ontworpen
bumpers, de zwarte dorpelverbreders, de in hoogglans uitgevoerde
B-stijlen, de blauw getinte, warmtewerende ramen en de donker
uitgevoerde behuizing van de koplampen. Door al deze details
onderscheidt de nieuwe GTI zich sterker dan ooit van de andere
Golf-modellen. Dat blijkt ook uit de details van het ontwerp: de
vleugelvormige contouren van de motorkap sluiten naadloos aan op de
nieuw ontworpen grille die de vorm van een schild heeft en in zwart is
uitgevoerd. De voorbumper heeft drie grote luchtinlaten die net als de
grille zijn afgewerkt in honingraatdesign.
Driespaaks
Als er ooit al een auto was waarvan het interieur de betiteling
klassiek verdiende, dan toch zeker de Golf GTI van de eerste
generatie. Het interieur van de nieuwe Golf GTI is net zo
onderscheidend, maar dan wel met hedendaagse opvattingen over stijl en
met gebruik van nieuwe technieken. Zo bieden de speciaal ontworpen
stoelen een maximum aan comfort terwijl ze tegelijkertijd optimale
steun bieden én er sportief uitzien. De hoge leuningen beschikken over
ingebouwde, verstelbare hoofdsteunen en daarmee onderstrepen ze zowel
het functionele als het sportieve karakter van het interieur. De
aandacht voor detail blijkt onder meer uit het GTI-logo dat in de
hoofdsteunen is gestikt. Net als de eerste Golf GTI, heeft het nieuwe
model een driespaaks stuur met aluminium afwerking. Het stuur is ten
behoeve van een optimale grip bekleed met geperforeerd leer. Aluminium
komt ook terug in de versnellingspookknop, de pedalen en op diverse
plaatsen in het interieur als sierlijst. En wat ook typisch GTI is: de
zwarte hemelbekleding.
Veiligheidsuitrusting
Ook de uitrusting van de sportiefste Golf is helemaal op GTI-niveau.
Zo beschikt hij onder andere over nieuw ontworpen instrumenten, airco,
een boordcomputer, cruisecontrol, instapverlichting, een automatische
dimmende binnenspiegel, regensensor, coming home-verlichting en een
display dat de bandenspanning weergeeft. Van buiten zijn de speciale
mistlampen en de 15 mm verlaagde carrosserie typische
GTI-herkenningspunten. Net als alle andere Golf-modellen is de
veiligheidsuitrusting van de nieuwe GTI van hoog niveau: actieve
hoofdsteunen vóór, drie hoofdsteunen achter en de voor zij- en
hoofdairbags zijn standaard. Tevens is de Golf GTI standaard uitgerust
met het Elektronisch Stabiliteits Programma, ESP.
1,5 miljoen
De eerste Golf GTI ging in juni 1976 in productie. Oorspronkelijk was
het de bedoeling een gelimiteerde serie van 5.000 stuks te produceren,
maar de uitsluitend in zilvergrijs en rood leverbare auto met 110 pk
(top 182 km/h) veroverde al snel de harten van een grote schare
liefhebbers. De Golf GTI werd daarmee de grondlegger van de
GTI-klasse. In plaats van de oorspronkelijk geplande 5.000 stuks,
werden er verdeeld over vier generaties Golf - in totaal meer dan 1,5
miljoen GTI-modellen gebouwd. In Nederland zijn er, sinds 1976, meer
dan 15.000 stuks van de Golf GTI verkocht.
AutoRai