2-9-2004
Meer power voor de Patrol
Een sportiever uiterlijk, een uitgebreide uitrusting, meer vermogen en
vooral trekkracht van de motor. Dat zijn de kenmerken van de nieuwe
Nissan Patrol die zijn wereldpremière beleeft op de internationale
4x4-autoshow in het Franse Val dIsère.
De Patrol oogt eleganter en flitsender en is bovenal luxer, waarmee
Nissan perfect inspeelt op de groeiende belangstelling voor luxe,
SUV-achtige, vierwielaangedreven autos. Daarbij behoudt de Patrol
echter zijn unieke, hoogwaardige talenten: hij blijft een raszuivere
vierwielaangedreven terreinauto met een sterk onderstel, veel
trekkracht en keuze uit hoge en lage gearing.
De veranderingen zijn in hoofdlijnen:
- indrukwekkend nieuw voorkomen
- luxer interieur
- compleet nieuw dashboard
- motorvermogen en koppel verhoogd
- lichtmetalen 17-inch wielen van een nieuw ontwerp
- uitgebreide standaarduitrusting en meer opties
Veelomvattende veranderingen
In de auto-industrie wordt doorgaans al van een facelift gesproken bij
een nieuwe grille, andere bumpers en wellicht nog nieuwe lampen voor
en achter. En inderdaad, bij de nieuwe Patrol is daarvan ook sprake,
maar het totale pakket aan veranderingen gaat veel verder. In feite is
nagenoeg de gehele carrosserie op het dak na nieuw. De veranderingen
zorgen niet alleen voor een frisse, tijdloze stijl, maar onderstrepen
ook de diepgewortelde off-roadstatus van de Patrol.
De voorzijde wordt gekenmerkt door een gewijzigde, meer gestroomlijnde
bumper en nieuwe koplampen, die lager in de bumper zijn geplaatst dan
voorheen waardoor ze meer licht op de weg werpen.
De bumper bestaat uit twee delen met in het onderste deel een sectie
met een centrale luchtinlaat. Behalve dat de auto daardoor beter oogt,
zorgt die inlaat ook voor een grotere hoeveelheid koellucht voor de
motor. Het onderste bumperdeel is zo geplaatst dat de toch al mooie
inloophoek van de Patrol er alleen maar voordeel van heeft. En mocht
de bumper bij het off-roadrijden beschadigd raken, dan volstaat in de
meeste gevallen het vervangen van het onderste bumperdeel, wat
goedkoper en makkelijker is dan het vervangen van een complete bumper.
Boven de bumper is er een nieuwe grille gestileerd in lijn met het
meest recente familiegezicht van Nissan bestaande uit vier schuine
stijlen voor honingraatgaas en met centraal de ronde Nissan-badge.
Geïntegreerde treeplanken
Rondom de wielkasten is een stoere rand te zien, terwijl de
treeplanken bij de Patrol in de flanken zijn geïntegreerd. Ze dragen
bij aan een makkelijke in- en uitstap. Andere zichtbare veranderingen
zijn de in de carrosseriekleur gespoten deurgrepen en de regengoten in
het dak. Volledig in de bumper geïntegreerde (grotere) achterlichten
completeren de veranderingen aan de achterzijde. Ze beantwoorden
volledig aan de Europese wetgeving. Ook nieuw is de kunststof
hardcover voor het op de achterdeur gemonteerde reservewiel. Die komt
in de plaats van de wielhoes die voorheen was te vinden bij de
uitvoering Elegance.
Getrainde motor
Daarbij zorgt de getrainde 3,0-liter turbodieselmotor voor meer
vermogen en een grotere trekkracht. Verder is de verhouding in de
eindoverbrenging van de transmissie aangepast. Het vermogen stijgt van
116 naar 118 kW (158 naar 160 pk) terwijl het koppel acht procent
groeit van 354 naar 380 Nm.
De 3,0-literkrachtbron met turbo en intercooler beschikt over dubbele
bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Verder heeft
hij de unieke M-Fire-techniek (Modulated Fire) van Nissan voor een zo
hoog mogelijk vermogen, geringe uitlaatgasemissies en een laag
brandstofverbruik.
Eigenschappen die zijn gekoppeld aan een laag geluidsniveau en een
geringe mate van trillingen en resonanties. Elke cilinder van deze
ZD-motor heeft twee inlaatkanalen, een rechte met een wervelklep en
een schroefvormige. Bij geringe kracht is de wervelklep gesloten,
waardoor de luchtstroom via het schroefvormige inlaatkanaal naar de
motor wordt gedirigeerd, wat zorgt voor een sterke roterende beweging
van de lucht in de verbrandingskamer. Onder zeer hoge druk spuit het
injectiesysteem de brandstof in deze draaikolk van lucht, wat de
vermenging enorm bevordert. Bij vol gas opent de wervelklep, waardoor
extra lucht naar de cilinder stroomt zodat de grotere hoeveelheid
ingespoten brandstof toch volledig verbrandt. Daardoor blijven de
uitlaatgassen zo schoon mogelijk, nagenoeg zonder onverbrande deeltjes
of roet.
Door de recente wijzigingen is er een merkbaar grotere trekkracht
beschikbaar tussen 1.500 en 2.500 toeren, precies het werkterrein van
een hedendaagse turbodieselmotor. Deze grotere trekkracht laat zich
snel waarderen bij terreinrijden, waarbij het aankomt op souplesse en
het leveren van enorme trekkracht bij lage motortoerentallen.
Op de verharde weg werpt de langere eindoverbrenging zijn vruchten af.
De topsnelheid stijgt daardoor in de hoogste versnelling naar 160
kilometer per uur. De acceleratie is ook merkbaar verbeterd, terwijl
de Patrol op de snelweg met constante snelheid minder brandstof
verbruikt en stiller rijdt. Gemiddeld verstookt de nieuwe Patrol 10,8
liter brandstof over 100 kilometer.
Luxe is de standaard
Ook al is de Nissan Patrol een van de meest geharde 4x4s, dat betekent
nog niet dat de inzittenden op comfort moeten inleveren. Daarom heeft
de Patrol een compleet nieuw interieur gekregen met logischer
geplaatste bedieningsorganen, een uitgebreide uitrusting en materialen
van hogere kwaliteit.
Nieuw dashboard en instrumentarium
Een compleet nieuw, modern dashboard is de grootste verandering in het
interieur. Het is in twee tinten uitgevoerd: de bovenzijde is donker
en de onderzijde licht. Het dashboard is bekleed met zacht aanvoelend
materiaal dat direct bijdraagt aan de luxe sfeer in de auto.
De bestuurder kijkt uit op een nieuw instrumentarium met vier meters
voor snelheid, toerental, brandstofniveau en motortemperatuur. De
lay-out is klassiek met donkere wijzerplaten en witte letters en
cijfers, waardoor de meters in een oogwenk afleesbaar zijn. De chromen
randen rond de tellers en de chromen portiergrepen zijn daarbij
stijlverhogende elementen.
Geïntegreerd navigatiesysteem
In de middenconsole zijn de knoppen voor airconditioning en audio
gegroepeerd. Dat is tevens de plek voor het beeldscherm van het
optionele navigatiesysteem. Bij de versies zonder navigatiesysteem is
er op de plek van het beeldscherm een met een klepje afsluitbaar vak
gesitueerd. De Patrol-versie Comfort heeft een radio/cd-speler in
DIN-formaat, zodat daarboven ruimte overblijft voor een opbergvakje.
De uitvoeringen Luxury en Elegance hebben een dubbele DIN-radio met
een cassettespeler en een cd-speler met wisselaar voor zes cds. Bij
een geïntegreerd navigatiesysteem vervalt de cd-wisselaar voor het
beeldscherm.
Alcantara en leren bekleding
Alcantara bekleding in de versie Luxury onderstreept nog eens extra
het toegenomen comfort. En dat geldt helemaal bij de topversie
Elegance met lederen bekleding. De stoelen zijn aangepast met het oog
op meer comfort en een betere ondersteuning. Voor de rest is de
indeling van het interieur hetzelfde gebleven, met een praktische in
twee delen neerklapbare achterbank (50/50) in het vijfdeursmodel. De
achterbank is verschuifbaar voor ofwel meer beenruimte ofwel meer
bagageruimte. Voor de vijfdeursversie is er als optie een derde zitrij
leverbaar met twee zetels, waarmee de Patrol een zevenzitter wordt. In
dat geval is de achterbank in het midden niet verschuifbaar. De
uitvoeringen Luxury en Elegance hebben stroken met houteffect op het
dashboard en de portieren.
Afzonderlijk chassis
Verder is de Patrol grotendeels gelijk aan zijn voorganger. Hij
beschikt dan ook over een apart chassis voor onberispelijke
off-roadkwaliteiten. Niettemin is de wielophanging zo afgestemd dat de
auto ook op het asfalt soepel en voorspelbaar rijdt. Door de
supergoede bewegingsvrijheid van de achteras en de lange veerwegen
behoudt de Patrol zijn lenigheid en zijn onverzettelijke capaciteiten
voor terreingebruik, zoals mag worden verwacht van deze auto. Het
gamma bestaat uit versies met korte en lange wielbasis met
respectievelijk drie en vijf deuren en niet minder dan vier
uitrustings- en aankledingsniveaus: van een werkpaard tot een
vlaggenschip met een rijke uitrusting.
Europa
De Patrol is een van de meest legendarische 4x4-autos, met een
historie van meer dan vijftig jaar. Met de Pickup, de Patrol, de
X-TRAIL, de Terrano, de Murano en de binnenkort te onthullen nieuwe
SUV heeft Nissan het breedste 4x4-gamma van alle merken. De huidige
Patrol, de vijfde generatie al weer, zag het levenslicht in 1998 en
profiteerde van een serie technische veranderingen in 2000, waaronder
de komst van een nieuwe 3,0-liter turbodieselmotor, die de
2,8-litermotor verving.
Momenteel zijn er in Europa meer dan 42.000 Patrols in gebruik. De
klantentrouw bereikt bij de driedeursversie een uitzonderlijk hoge
waarde van 43 procent. De Patrol is voor deze groep de koning onder de
4x4s. Deze Nissan is bovendien één van de oudste en meest authentieke
vierwielaangedreven terreinautos. Door de veranderingen verstevigt de
Patrol zijn positie, zo verwacht Nissan.
AutoRai