AutoRai

2-9-2004

Meer power voor de Patrol

Een sportiever uiterlijk, een uitgebreide uitrusting, meer vermogen en vooral trekkracht van de motor. Dat zijn de kenmerken van de nieuwe Nissan Patrol die zijn wereldpremière beleeft op de internationale 4x4-autoshow in het Franse Val dIsère.

De Patrol oogt eleganter en flitsender en is bovenal luxer, waarmee Nissan perfect inspeelt op de groeiende belangstelling voor luxe, SUV-achtige, vierwielaangedreven autos. Daarbij behoudt de Patrol echter zijn unieke, hoogwaardige talenten: hij blijft een raszuivere vierwielaangedreven terreinauto met een sterk onderstel, veel trekkracht en keuze uit hoge en lage gearing.

De veranderingen zijn in hoofdlijnen:

- indrukwekkend nieuw voorkomen

- luxer interieur

- compleet nieuw dashboard

- motorvermogen en koppel verhoogd

- lichtmetalen 17-inch wielen van een nieuw ontwerp
- uitgebreide standaarduitrusting en meer opties

Veelomvattende veranderingen
In de auto-industrie wordt doorgaans al van een facelift gesproken bij een nieuwe grille, andere bumpers en wellicht nog nieuwe lampen voor en achter. En inderdaad, bij de nieuwe Patrol is daarvan ook sprake, maar het totale pakket aan veranderingen gaat veel verder. In feite is nagenoeg de gehele carrosserie op het dak na nieuw. De veranderingen zorgen niet alleen voor een frisse, tijdloze stijl, maar onderstrepen ook de diepgewortelde off-roadstatus van de Patrol.

De voorzijde wordt gekenmerkt door een gewijzigde, meer gestroomlijnde bumper en nieuwe koplampen, die lager in de bumper zijn geplaatst dan voorheen waardoor ze meer licht op de weg werpen.

De bumper bestaat uit twee delen met in het onderste deel een sectie met een centrale luchtinlaat. Behalve dat de auto daardoor beter oogt, zorgt die inlaat ook voor een grotere hoeveelheid koellucht voor de motor. Het onderste bumperdeel is zo geplaatst dat de toch al mooie inloophoek van de Patrol er alleen maar voordeel van heeft. En mocht de bumper bij het off-roadrijden beschadigd raken, dan volstaat in de meeste gevallen het vervangen van het onderste bumperdeel, wat goedkoper en makkelijker is dan het vervangen van een complete bumper. Boven de bumper is er een nieuwe grille gestileerd in lijn met het meest recente familiegezicht van Nissan bestaande uit vier schuine stijlen voor honingraatgaas en met centraal de ronde Nissan-badge.

Geïntegreerde treeplanken
Rondom de wielkasten is een stoere rand te zien, terwijl de treeplanken bij de Patrol in de flanken zijn geïntegreerd. Ze dragen bij aan een makkelijke in- en uitstap. Andere zichtbare veranderingen zijn de in de carrosseriekleur gespoten deurgrepen en de regengoten in het dak. Volledig in de bumper geïntegreerde (grotere) achterlichten completeren de veranderingen aan de achterzijde. Ze beantwoorden volledig aan de Europese wetgeving. Ook nieuw is de kunststof hardcover voor het op de achterdeur gemonteerde reservewiel. Die komt in de plaats van de wielhoes die voorheen was te vinden bij de uitvoering Elegance.

Getrainde motor
Daarbij zorgt de getrainde 3,0-liter turbodieselmotor voor meer vermogen en een grotere trekkracht. Verder is de verhouding in de eindoverbrenging van de transmissie aangepast. Het vermogen stijgt van 116 naar 118 kW (158 naar 160 pk) terwijl het koppel acht procent groeit van 354 naar 380 Nm.
De 3,0-literkrachtbron met turbo en intercooler beschikt over dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Verder heeft hij de unieke M-Fire-techniek (Modulated Fire) van Nissan voor een zo hoog mogelijk vermogen, geringe uitlaatgasemissies en een laag brandstofverbruik.

Eigenschappen die zijn gekoppeld aan een laag geluidsniveau en een geringe mate van trillingen en resonanties. Elke cilinder van deze ZD-motor heeft twee inlaatkanalen, een rechte met een wervelklep en een schroefvormige. Bij geringe kracht is de wervelklep gesloten, waardoor de luchtstroom via het schroefvormige inlaatkanaal naar de motor wordt gedirigeerd, wat zorgt voor een sterke roterende beweging van de lucht in de verbrandingskamer. Onder zeer hoge druk spuit het injectiesysteem de brandstof in deze draaikolk van lucht, wat de vermenging enorm bevordert. Bij vol gas opent de wervelklep, waardoor extra lucht naar de cilinder stroomt zodat de grotere hoeveelheid ingespoten brandstof toch volledig verbrandt. Daardoor blijven de uitlaatgassen zo schoon mogelijk, nagenoeg zonder onverbrande deeltjes of roet.

Door de recente wijzigingen is er een merkbaar grotere trekkracht beschikbaar tussen 1.500 en 2.500 toeren, precies het werkterrein van een hedendaagse turbodieselmotor. Deze grotere trekkracht laat zich snel waarderen bij terreinrijden, waarbij het aankomt op souplesse en het leveren van enorme trekkracht bij lage motortoerentallen. Op de verharde weg werpt de langere eindoverbrenging zijn vruchten af. De topsnelheid stijgt daardoor in de hoogste versnelling naar 160 kilometer per uur. De acceleratie is ook merkbaar verbeterd, terwijl de Patrol op de snelweg met constante snelheid minder brandstof verbruikt en stiller rijdt. Gemiddeld verstookt de nieuwe Patrol 10,8 liter brandstof over 100 kilometer.

Luxe is de standaard
Ook al is de Nissan Patrol een van de meest geharde 4x4s, dat betekent nog niet dat de inzittenden op comfort moeten inleveren. Daarom heeft de Patrol een compleet nieuw interieur gekregen met logischer geplaatste bedieningsorganen, een uitgebreide uitrusting en materialen van hogere kwaliteit.

Nieuw dashboard en instrumentarium
Een compleet nieuw, modern dashboard is de grootste verandering in het interieur. Het is in twee tinten uitgevoerd: de bovenzijde is donker en de onderzijde licht. Het dashboard is bekleed met zacht aanvoelend materiaal dat direct bijdraagt aan de luxe sfeer in de auto.

De bestuurder kijkt uit op een nieuw instrumentarium met vier meters voor snelheid, toerental, brandstofniveau en motortemperatuur. De lay-out is klassiek met donkere wijzerplaten en witte letters en cijfers, waardoor de meters in een oogwenk afleesbaar zijn. De chromen randen rond de tellers en de chromen portiergrepen zijn daarbij stijlverhogende elementen.

Geïntegreerd navigatiesysteem
In de middenconsole zijn de knoppen voor airconditioning en audio gegroepeerd. Dat is tevens de plek voor het beeldscherm van het optionele navigatiesysteem. Bij de versies zonder navigatiesysteem is er op de plek van het beeldscherm een met een klepje afsluitbaar vak gesitueerd. De Patrol-versie Comfort heeft een radio/cd-speler in DIN-formaat, zodat daarboven ruimte overblijft voor een opbergvakje. De uitvoeringen Luxury en Elegance hebben een dubbele DIN-radio met een cassettespeler en een cd-speler met wisselaar voor zes cds. Bij een geïntegreerd navigatiesysteem vervalt de cd-wisselaar voor het beeldscherm.

Alcantara en leren bekleding
Alcantara bekleding in de versie Luxury onderstreept nog eens extra het toegenomen comfort. En dat geldt helemaal bij de topversie Elegance met lederen bekleding. De stoelen zijn aangepast met het oog op meer comfort en een betere ondersteuning. Voor de rest is de indeling van het interieur hetzelfde gebleven, met een praktische in twee delen neerklapbare achterbank (50/50) in het vijfdeursmodel. De achterbank is verschuifbaar voor ofwel meer beenruimte ofwel meer bagageruimte. Voor de vijfdeursversie is er als optie een derde zitrij leverbaar met twee zetels, waarmee de Patrol een zevenzitter wordt. In dat geval is de achterbank in het midden niet verschuifbaar. De uitvoeringen Luxury en Elegance hebben stroken met houteffect op het dashboard en de portieren.

Afzonderlijk chassis
Verder is de Patrol grotendeels gelijk aan zijn voorganger. Hij beschikt dan ook over een apart chassis voor onberispelijke off-roadkwaliteiten. Niettemin is de wielophanging zo afgestemd dat de auto ook op het asfalt soepel en voorspelbaar rijdt. Door de supergoede bewegingsvrijheid van de achteras en de lange veerwegen behoudt de Patrol zijn lenigheid en zijn onverzettelijke capaciteiten voor terreingebruik, zoals mag worden verwacht van deze auto. Het gamma bestaat uit versies met korte en lange wielbasis met respectievelijk drie en vijf deuren en niet minder dan vier uitrustings- en aankledingsniveaus: van een werkpaard tot een vlaggenschip met een rijke uitrusting.

Europa
De Patrol is een van de meest legendarische 4x4-autos, met een historie van meer dan vijftig jaar. Met de Pickup, de Patrol, de X-TRAIL, de Terrano, de Murano en de binnenkort te onthullen nieuwe SUV heeft Nissan het breedste 4x4-gamma van alle merken. De huidige Patrol, de vijfde generatie al weer, zag het levenslicht in 1998 en profiteerde van een serie technische veranderingen in 2000, waaronder de komst van een nieuwe 3,0-liter turbodieselmotor, die de 2,8-litermotor verving.

Momenteel zijn er in Europa meer dan 42.000 Patrols in gebruik. De klantentrouw bereikt bij de driedeursversie een uitzonderlijk hoge waarde van 43 procent. De Patrol is voor deze groep de koning onder de 4x4s. Deze Nissan is bovendien één van de oudste en meest authentieke vierwielaangedreven terreinautos. Door de veranderingen verstevigt de Patrol zijn positie, zo verwacht Nissan.