Invoerfout Schiphol hersteld
Op 2 september 2004 worden de gevolgen van de invoerfout van Schiphol
Group en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hersteld.Tegelijkertijd
worden de aangepaste westelijke uitvliegroutes van de Polderbaan, bij
Spaarndam, in gebruik genomen. De gewijzigde luchthavenbesluiten voor
Schiphol zijn na advies van de Raad van State vastgesteld en worden op
30 augustus 2004 gepubliceerd. Hiermee is de reparatie van de
invoerfout een feit.
De invoerfout kwam in juni vorig jaar aan het licht. De grenswaarden
uit de nieuwe Wet luchtvaart bleken vastgesteld op een niet
realistische verdeling van het vliegverkeer over de twee noordelijke
startbanen van Schiphol, de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Twee van
de 35 grenswaarden bleken te laag, drie te hoog. Uit onderzoek bleek
dat vasthouden aan de grenswaarden geen reële optie was. Niet alleen
was de beoogde groei van de luchtvaart binnen de grenswaarden
uitgesloten, er zou zelfs sprake zijn van een teruggang in beschikbare
capaciteit van de nationale luchthaven. Dit zou tot een grote
schadepost voor Schiphol en KLM kunnen leiden. Kabinet en Kamer
besloten daarom dat de invoerfout moest worden hersteld, binnen de
wettelijke veiligheids- en milieunormen. Daarvoor is een volledige
milieueffectprocedure doorlopen.
Vanaf 2 september moet het vliegverkeer op Schiphol afgehandeld worden
binnen nieuwe grenswaarden. In de praktijk betekent het herstel van de
fout dat onder de oostelijk uitvliegroute van de Zwanenburgbaan een
hogere geluidbelasting wordt toegestaan. Met name in de piekuren zal
de Zwanenburgbaan vaker worden ingezet. De Zwanenburgbaan zal nog
steeds minder worden gebruikt dan bij het vierbanenstelsel en blijft s
nachts gesloten voor startend en landend verkeer.
Aangepaste vliegroutes Spaarndam
Schiphol Group en LVNL namen vorig jaar het initiatief om de
westelijke vliegroutes vanaf de nieuwe Polderbaan bij Spaarndam aan te
passen. Schiphol en LVNL hebben alternatieven voor de vliegroute
uitgewerkt. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS)
heeft deze nader bestudeerd en een voorkeur uitgesproken. Die
voorkeursvariant is nu vastgesteld. Door de nieuwe vliegroute zal het
vliegverkeer minder dicht over Spaarndam vliegen.
Gevolgen in beeld
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat brengt op korte termijn een
informatiebrochure uit voor bestuurders en omwonenden. In deze
brochure wordt per deel van de regio in beeld gebracht wat de
wettelijke afspraken zijn na het herstel van de invoerfout.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat