Ingezonden persbericht


PERSBERICHT SP gemeenteraadsfractie Utrecht

Utrecht, 1 september 2004.

Sneltram voldoet niet aan minimale eis "Duurzaam veilig"

De sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein voldoet niet aan de minimale eis voor wegkruisingen die de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deze week gepubliceerd heeft. Dat concludeert de SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad op grond van de factsheet "Hoe passen light-raillijnen in Duurzaam Veilig?" van het SWOV. In de factsheet wordt gesteld dat bij sneltram- en light-raillijnen kruisingen met drukke wegen uitgevoerd moeten worden als ongelijkvloerse kruising of volledig bewaakte overgang. Bij de Utrechtse sneltramverbinding zijn een groot aantal van de drukste kruispunten slechts beveiligd met verkeerslichten. De SP wil, aanvullend aan de eerdere vragen die de partij vorige week stelde over het door rood rijden van sneltrams, opheldering van het Bestuur Regio Utrecht over de consequenties van het advies van de SWOV.

Uit de SWOV-publicatie blijkt ook dat de kans op een ernstig ongeval door een botsing met een tram per voertuigkilometer bijna tien keer zo hoog is dan bij een personenauto. Het risico op een dodelijk ongeval is zelfs vijfenveertig keer zo hoog.

De SP dringt al jaren aan op een integrale aanpak van de sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein, waarbij door een combinatie van maatregelen zowel de verkeers­veiligheid, de snelheid voor de reiziger als de betrouwbaarheid van de dienst­regeling verhoogd zou moeten worden. Als belangrijkste ingrepen suggereerde de SP in 1999: fly-overs op de belangrijkste kruispunten, AHOB's op de overige kruispunten en een passeerspoor ter hoogte van het transferium Laagraven. De provincie Utrecht, het BRU en de gemeente Utrecht hebben tot nu toe ingrijpende maatregelen altijd afgewezen vanwege de hoge investeringen. Fractievoorzitter Jansen van de SP wijst erop dat dit een kwestie van keuzes is: "Zo wilden de gemeente en het BRU wel een miljoen steken in de verplaatsing van een sneltramhalte over 50 meter, en worden er tientallen miljoenen geïnvesteerd in een 2x2 strooks viaduct over het 24 oktoberplein in Utrecht. Je zou in plaats daarvan ook kunnen kiezen voor een fly-over voor de tram, daar profiteren zowel de automobilist als de openbaar vervoergebruiker van".

Inlichtingen:

P. Jansen, tel. (06) 51844755.