SIRE
Persbericht nieuwe SIRE-campagne: `Wie dit niet kan lezen is niet
gek`...
01 september 2004
PERSBERICHT
Wie dit niet kan lezen is niet gek...
SIRE start grootscheepse alfabetiseringscampagne
Nederland kent ruim 1,5 miljoen mensen die in het geheel niet kunnen
lezen of zo gebrekkig kunnen lezen, dat ze in het dagelijks leven
voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken niet goed kunnen uitvoeren
(de zgn. functioneel analfabeten*). Daarom voert de Stichting Ideële
Reclame (SIRE) vanaf 1 september tot het begin 2005 een grootscheepse
landelijke alfabetiseringscampagne onder de titel wie dit niet kan
lezen is niet gek. SIRE wil met haar campagne niet alleen aandacht
vragen voor dit probleem, ze roept analfabeten ook rechtstreeks op
'hun tweede kans' te grijpen door een cursus te gaan volgen. Voor
aanmelding en informatie is een landelijk gratis telefoonnummer
beschikbaar: 0800-0234444."
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) ziet haar campagne als een
noodzakelijke aanvulling op de activiteiten van de overheid. Ze wil de
doelgroep bereiken door de omgeving van analfabeten op het probleem
attent te maken en analfabeten te stimuleren hun tweede kans te
grijpen. Tijdens haar alfabetiseringscampagne zal SIRE nadrukkelijk
het landelijk gratis telefoonnummer voor cursusinformatie
communiceren. Dit nummer is 24 uur per dag beschikbaar voor
informatie.
De campagne richt zich allereerst op alle Nederlanders vanaf 13 jaar.
De boodschap die in een print-, tv- en radio-campagne aan hen vertelt
wordt luidt: verslijt analfabeten niet voor dom, maar help ze liever
door ze te attenderen op hun tweede kans. Daarom ook zegt de campagne
tegen analfabeten in een radio-campagne: pak je tweede kans.
De campagne is voor SIRE geslaagd als bij een breed publiek bekendheid
is bewerkstelligd voor de problematiek én de bestaande
leermogelijkheden. De campagne is ook geslaagd als bij de 42 ROCs in
Nederland - al is het maar tijdelijk - een toename te zien is van het
aantal cursisten.
De campagne ging op 1 september van start tijdens een bijeenkomst in
het gebouw van de Sociaal- Economische Raad (SER) in Den Haag.
SER-voorzitter Herman Wijffels verklaarde bij die gelegenheid:
Deze hoge graad van analfabetisme is onacceptabel; sociaal
onacceptabel en economisch zeer ongelukkig.
Er is immers een directe en kwantificeerbare samenhang tussen lees- en
rekenvaardigheid enerzijds en inkomen en gezondheid anderzijds.
Iedereen moet mee kunnen doen is een centrale doelstelling van het
sociaal-economisch beleid. De kenniseconomie is van en voor alle
Nederlanders. Vandaar dat ik deze campagne van SIRE van harte
ondersteun!
Achtergrond
Nederland kent vandaag ongeveer 1,5 miljoen functioneel analfabeten;
dat is 13% van de volwassen bevolking in ons land. Daarvan zijn 2/3
geboren Nederlanders en 1/3 allochtone herkomst. Het gaat hierbij
nadrukkelijk niet om een langzaam uitstervend probleem; integendeel:
maar liefst 7% van de jongeren tussen 16 en 25 jaar is functioneel
analfabeet. Dat willen zeggen, dat ze zo gebrekkig kunnen lezen, dat
ze in het dagelijks leven voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken
niet goed kunnen uitvoeren.
Door de komst van veel allochtonen is het taalonderwijs aan autochtone
analfabeten, dat wordt verzorgd door de 42 ROC's in Nederland, de
afgelopen jaren steeds meer op het tweede plan geraakt. In het
studiejaar 2001-2002 waren er 5000 cursisten wat een halvering is ten
opzichte van deelname in 1985. In reactie op verontruste
signalen vanuit het onderwijs en de maatschappij startte de overheid
in 2002 het Landelijk Actieplan Alfabetisering Autochtone
Nederlanders. Het actieplan richt zich met name op de 'onderkant 'van
de doelgroep: de naar schatting 250.000 personen, die in zeer hoge
mate analfabeet zijn. Juist deze doelgroep is zeer moeilijk
bereikbaar. SIRE ziet haar campagne als een noodzakelijke aanvulling
op de activiteiten van de overheid. Ze wil de doelgroep bereiken door
de omgeving van analfabeten op het probleem attent te maken en
analfabeten
te stimuleren hun tweede kans te grijpen. De afgelopen maanden heeft
SIRE de ROC's in het land op de hoogte gesteld van de aankomende
campagne om er zeker van te zijn, dat er voldoende
opleidingscapaciteit beschikbaar is. Ook werden de ambtenaren
volwasseneneducatie van de gemeenten aangespoord voldoende budget
beschikbaar te houden voor dit doel.
SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door
andere partijen worden opgepakt aan de orde te stellen en bespreekbaar
te maken. Dit gebeurt
door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële campagnes. Alle
SIRE campagnes komen tot stand door de vrijwillige en belangeloze
medewerking van alle betrokken partijen en media-exploitanten. De
alfabetiseringscampagne werd voor SIRE gemaakt door het bureau
PPGHJWT. De PR rond de campagne wordt verzorgd door campagnebureau
Booij en Van Bruggen (BKB). De alfabetiseringcampagne is mede mogelijk
door de medewerking van een aantal grote adverteerders, zoals onder
meer: Vodafone, ABN AMRO, BMW, NS, KPN/Hi, Mazda, Lever Farbarge /
Robijn, Gemeente Den Haag, Rabobank. Allen hebben een verklaring van
geen bezwaar hebben afgegeven voor het gebruik van hun corporate
huisstijl.
* De meeste functioneel analfabeten in Nederland hebben wel ooit leren
lezen, schrijven en rekenen, maar hebben nooit een goed niveau bereikt
of zijn het weer verleerd. Ze hebben moeite met het schrijven van een
brief, het lezen van een bijsluiter of een brief van de gemeente, de
woningbouwverenging of het ziekenfonds. Ze kunnen hun eigen
administratie niet bijhouden en hun kinderen niet helpen met huiswerk.
Een treinkaartje kopen in een automaat is een probleem voor ze evenals
het lezen van aanbiedingen in de supermarkt.