SIRE


Persbericht nieuwe SIRE-campagne: `Wie dit niet kan lezen is niet gek`...

01 september 2004

PERSBERICHT

Wie dit niet kan lezen is niet gek...
SIRE start grootscheepse alfabetiseringscampagne

Nederland kent ruim 1,5 miljoen mensen die in het geheel niet kunnen lezen of zo gebrekkig kunnen lezen, dat ze in het dagelijks leven voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken niet goed kunnen uitvoeren (de zgn. functioneel analfabeten*). Daarom voert de Stichting Ideële Reclame (SIRE) vanaf 1 september tot het begin 2005 een grootscheepse landelijke alfabetiseringscampagne onder de titel wie dit niet kan lezen is niet gek. SIRE wil met haar campagne niet alleen aandacht vragen voor dit probleem, ze roept analfabeten ook rechtstreeks op 'hun tweede kans' te grijpen door een cursus te gaan volgen. Voor aanmelding en informatie is een landelijk gratis telefoonnummer beschikbaar: 0800-0234444."

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) ziet haar campagne als een noodzakelijke aanvulling op de activiteiten van de overheid. Ze wil de doelgroep bereiken door de omgeving van analfabeten op het probleem attent te maken en analfabeten te stimuleren hun tweede kans te grijpen. Tijdens haar alfabetiseringscampagne zal SIRE nadrukkelijk het landelijk gratis telefoonnummer voor cursusinformatie communiceren. Dit nummer is 24 uur per dag beschikbaar voor informatie.
De campagne richt zich allereerst op alle Nederlanders vanaf 13 jaar. De boodschap die in een print-, tv- en radio-campagne aan hen vertelt wordt luidt: verslijt analfabeten niet voor dom, maar help ze liever door ze te attenderen op hun tweede kans. Daarom ook zegt de campagne tegen analfabeten in een radio-campagne: pak je tweede kans. De campagne is voor SIRE geslaagd als bij een breed publiek bekendheid is bewerkstelligd voor de problematiek én de bestaande leermogelijkheden. De campagne is ook geslaagd als bij de 42 ROCs in Nederland - al is het maar tijdelijk - een toename te zien is van het aantal cursisten.

De campagne ging op 1 september van start tijdens een bijeenkomst in het gebouw van de Sociaal- Economische Raad (SER) in Den Haag. SER-voorzitter Herman Wijffels verklaarde bij die gelegenheid: Deze hoge graad van analfabetisme is onacceptabel; sociaal onacceptabel en economisch zeer ongelukkig.
Er is immers een directe en kwantificeerbare samenhang tussen lees- en rekenvaardigheid enerzijds en inkomen en gezondheid anderzijds. Iedereen moet mee kunnen doen is een centrale doelstelling van het sociaal-economisch beleid. De kenniseconomie is van en voor alle Nederlanders. Vandaar dat ik deze campagne van SIRE van harte ondersteun!

Achtergrond
Nederland kent vandaag ongeveer 1,5 miljoen functioneel analfabeten; dat is 13% van de volwassen bevolking in ons land. Daarvan zijn 2/3 geboren Nederlanders en 1/3 allochtone herkomst. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om een langzaam uitstervend probleem; integendeel: maar liefst 7% van de jongeren tussen 16 en 25 jaar is functioneel analfabeet. Dat willen zeggen, dat ze zo gebrekkig kunnen lezen, dat ze in het dagelijks leven voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken niet goed kunnen uitvoeren.
Door de komst van veel allochtonen is het taalonderwijs aan autochtone analfabeten, dat wordt verzorgd door de 42 ROC's in Nederland, de afgelopen jaren steeds meer op het tweede plan geraakt. In het studiejaar 2001-2002 waren er 5000 cursisten wat een halvering is ten opzichte van deelname in 1985. In reactie op verontruste signalen vanuit het onderwijs en de maatschappij startte de overheid in 2002 het Landelijk Actieplan Alfabetisering Autochtone Nederlanders. Het actieplan richt zich met name op de 'onderkant 'van de doelgroep: de naar schatting 250.000 personen, die in zeer hoge mate analfabeet zijn. Juist deze doelgroep is zeer moeilijk bereikbaar. SIRE ziet haar campagne als een noodzakelijke aanvulling op de activiteiten van de overheid. Ze wil de doelgroep bereiken door de omgeving van analfabeten op het probleem attent te maken en analfabeten
te stimuleren hun tweede kans te grijpen. De afgelopen maanden heeft SIRE de ROC's in het land op de hoogte gesteld van de aankomende campagne om er zeker van te zijn, dat er voldoende opleidingscapaciteit beschikbaar is. Ook werden de ambtenaren volwasseneneducatie van de gemeenten aangespoord voldoende budget beschikbaar te houden voor dit doel.

SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door andere partijen worden opgepakt aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt
door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële campagnes. Alle SIRE campagnes komen tot stand door de vrijwillige en belangeloze medewerking van alle betrokken partijen en media-exploitanten. De alfabetiseringscampagne werd voor SIRE gemaakt door het bureau PPGHJWT. De PR rond de campagne wordt verzorgd door campagnebureau Booij en Van Bruggen (BKB). De alfabetiseringcampagne is mede mogelijk door de medewerking van een aantal grote adverteerders, zoals onder meer: Vodafone, ABN AMRO, BMW, NS, KPN/Hi, Mazda, Lever Farbarge / Robijn, Gemeente Den Haag, Rabobank. Allen hebben een verklaring van geen bezwaar hebben afgegeven voor het gebruik van hun corporate huisstijl.


* De meeste functioneel analfabeten in Nederland hebben wel ooit leren lezen, schrijven en rekenen, maar hebben nooit een goed niveau bereikt of zijn het weer verleerd. Ze hebben moeite met het schrijven van een brief, het lezen van een bijsluiter of een brief van de gemeente, de woningbouwverenging of het ziekenfonds. Ze kunnen hun eigen administratie niet bijhouden en hun kinderen niet helpen met huiswerk. Een treinkaartje kopen in een automaat is een probleem voor ze evenals het lezen van aanbiedingen in de supermarkt.