EVD PARTNER IN EXPORT
http://www.evd.nl


Opnieuw subsidie beschikbaar voor Nederlandse zeescheepsbouw

Nederlandse scheepswerven komen opnieuw in aanmerking voor een subsidie van maximaal 6 procent van de prijs van een schip. Dit ligt vast in de vernieuwde TROS-regeling (Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw) die door het Ministerie van Economische Zaken is verlengd nadat de eerste versie van deze regeling in maart 2004 was afgelopen.
De nieuwe TROS heeft een budget van EUR 49.600.000 en de scheepswerven die ervoor in aanmerking willen komen, kunnen hun subsidie-aanvraag bij de EVD indienen in de periode tussen 13 september 2004 (12:00 uur) en 31 maart 2005.

Criteria
De subsidie is bestemd voor in Nederland gevestigde scheepswerven die containerschepen, chemicaliëntankers, productentankers of LNG-tankers bouwen.
De belangrijkste voorwaarden die gelden zijn:
Het moet gaan om een order die in concurrentie met een Zuid Koreaanse werf is verworven;
Het definitieve contract mag niet vóór 26 oktober 2002 zijn getekend;
De schepen moeten minimaal 2 miljoen euro kosten; Het schip moet binnen drie jaar na de opdrachtverstrekking aan de opdrachtgever worden overgedragen.

Van Senter naar EVD
De eerste TROS werd uitgevoerd door Senter. Als gevolg van een reorganisatie binnen het Ministerie van Economische Zaken zal de nieuwe TROS uitgevoerd worden door de EVD. Bij de EVD zijn naast de officiële tekst uit de Staatscourant (d.d. 31 augustus 2004) ook de aanvraag-, voorschot- en vaststellingsformulieren beschikbaar. De behandeling van een aanvraag vergt maximaal 13 weken.

Achtergrond
De regeling is bedoeld om de nieuwbouw van zeeschepen in Nederland te ondersteunen. De Europese Unie staat deze ondersteuning van de scheepsnieuwbouw tijdelijk toe. De Europese scheepsnieuwbouw ondervindt aanmerkelijke schade en ernstig nadeel van oneerlijke Koreaanse concurrentie. Verlies van marktaandeel, omzet en werkgelegenheid, ook bij toeleverende industrie, is daar het gevolg van. Dit vindt het Ministerie van Economische Zaken niet aanvaardbaar en daarom is besloten de scheepsnieuwbouw opnieuw te steunen. Sinds de invoering van de eerste TROS heeft de Commissie van de Europese Gemeenschappen een klachtenprocedure tegen Zuid-Korea ingezet bij de WTO. De TROS had zodoende als uitgangspunt dat deze slechts één keer zou hoeven te functioneren. De inschatting was destijds dat deze procedure tot maart 2004 zou duren. Deze procedure blijkt inmiddels echter meer tijd in beslag te nemen. Daarom is besloten om de tijdelijke steun te verlengen.

Elf bedrijven maken gebruik van 'oude' TROS
De eerste versie van TROS (Staatscourant 25 juli 2003) had haar indieningsperiode tussen september 2003 en maart 2004. Met het budget van de eerste TROS-regeling (EUR 60 miljoen) is aan 11 bedrijven voor 101 projecten een bijdrage verleend. Verwacht wordt dat ongeveer evenveel bedrijven van de nieuwe TROS gebruik zullen maken, maar gezien het lagere budget (EUR. 49.600.000) zullen nu waarschijnlijk minder projecten een bijdrage krijgen.

Meer informatie
Ondernemers die meer informatie willen over TROS, kunnen contact opnemen met de EVD, telefoon (070) 778 8077.

De EVD, agentschap van het ministerie van Economische Zaken, ondersteunt ondernemers en publieke organisaties bij het internationaal ondernemen en samenwerken. De EVD stimuleert internationale activiteiten met informatie over buitenlandse markten, met projectmatige en financiële ondersteuning en door het leggen van contacten met zakenpartners in het buitenland. Daarbij benut de EVD zijn wereldwijde netwerk van nationale en internationale organisaties. Door de combinatie van kennis, ervaring, maatwerk en het wereldwijde netwerk opent de EVD werelden op het gebied van internationaal ondernemen die voorheen gesloten leken.