Gemeente Rotterdam

Nr. 108
1 september 2004

Rotterdam intensiveert aanpak uitkeringsfraude

Rotterdam gaat uitkeringsfraude intensiever aanpakken. Door strenge controle aan de poort wil Rotterdam voorkomen dat mensen ten onrechte een beroep op bijstand doen. Uitkeringen moeten terecht komen bij mensen voor wie de uitkering bedoeld is en die deze nodig hebben. Fraude moet worden voorkomen en fraude mag niet lonen. De gemeente trekt voor de bestrijding van uitkeringsfraude op jaarbasis E 2,4 miljoen extra uit.

Risicoprofielen
Nieuw in de aanpak van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) is het werken met risicoprofielen. Deze risicoprofielen laten zien welke omstandigheden vaker tot fraude leiden. Daarbij wordt onder meer gelet op de woonsituatie, in hoeverre in het verleden bij iemand fraude is geconstateerd en of mensen in het bezit zijn van een dure auto. Klanten die voldoen aan een profiel worden extra gecontroleerd.

Huisbezoeken
Mensen en middelen worden gericht ingezet waar de tref- en pakkans het grootst is. Daarom doet SoZaWe meer huisbezoeken. In het bijzonder bij een eerste aanvraag van de uitkering, in zogenaamde 'hotspot gebieden' of bij verhuizing uit hotspot gebieden. De klantmanagers, die de cliënten begeleiden vanaf het moment van de eerste uitkeringsaanvraag tot het uitstromen naar werk, zijn belangrijke schakels in de het tegengaan van fraude. Daarom worden klantmanagers van SoZaWe opgeleid om fraude vroegtijdig te signaleren. Ze worden daarbij ondersteund door speciaal daarvoor aangestelde coaches.

Koppeling bestanden
Op basis van signalen van de Belastingdienst en het Inlichtingenbureau wordt achterhaald of er fraude met sofi-nummers wordt gepleegd. Dit is het geval als meerdere mensen het sofi-nummer van een SoZaWe-klant gebruiken. Verder gaat SoZaWe samenwerkingsverbanden aan die kunnen bijdragen aan het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand. Daarbij gaat het om samenwerking in de regionale interventieteams, met de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) en het Internationaal Bureau Fraudebestrijding van het UWV. Ook op deelgemeentelijk niveau wordt samengewerkt, bijvoorbeeld in de interventieteams in de hotspot gebieden. Door gegevensuitwisseling met onder meer de Gemeentelijke Basisadministratie, het Inlichtingenbureau en de Rijksdienst voor het Wegverkeer, ontvangt SoZaWe signalen die kunnen duiden op fraude. Deze worden uitgezocht. Als blijkt dat er sprake is van fraude wordt de uitkering beëindigd. De ten onrechte verstrekte uitkering wordt teruggevorderd.

Strikte maatregelen
Mensen die misbruik maken van voorzieningen worden hard aangepakt. Bij mensen die wel kunnen werken, beëindigt SoZaWe de uitkering. Als klanten van SoZaWe verplichtingen niet nakomen, worden maatregelen strikt toegepast. Bij terugvordering van uitkeringen als gevolg van fraude hanteert SoZaWe een streng incassobeleid. Deze nieuwe aanpak kan leiden tot agressie tegen medewerkers van SoZaWe. Van elke bedreiging wordt aangifte gedaan bij de politie.

noot voor de redactie/