Fontys
Investeren in kennis en kwaliteit om te overleven in een open bestel
Fontys waarschuwt voor privatisering hoger onderwijs
De recente bezuinigingen in het hoger onderwijs leiden maar tot een
conclusie; in Den Haag is impliciet besloten tot privatisering van
hoger onderwijs, ofwel invoering van een open bestel. Fontys bereidt
zich hierop voor door in te zetten op kwaliteit en innovatie. Dit
stelt bestuursvoorzitter Norbert Verbraak tijdens de opening van het
nieuwe studiejaar van Fontys Hogescholen.
woensdag 1 september 2004 door
Verbraak vroeg in zijn speech aandacht voor de echt harde
bezuinigingsmaatregel die juist het hbo en vele tweedekansstudenten
treft: het niet meer financieren van onderwijs voor studenten ouder
dan dertig jaar. Samen met andere bezuinigingen - verhoging
collegegeld, geen bekostiging van niet EU-studenten - bewijzen deze
maatregelen dat de overheid onderwijs niet ziet als investering maar
als consumptiemiddel. Is de nieuwe concurrent de LOI? Het open bestel
betekent ook dat hogescholen meer ruimte krijgen om zich te
onderscheiden op kwaliteit. Kwaliteit van onderwijs, kwaliteit van
kennis en kwaliteit van kennisontwikkeling. Verbraak stelt zelfs de
vraag of er zoiets als een universitair hoger beroepsonderwijs
mogelijk is, dat op termijn in staat is de drie cycli
Bachelor-Master-Professional Doctorate te omvatten.
Jan Fransen, voorzitter van de Stichting Kennisontwikkeling hbo en
Commissaris van de Koningin in Zuid Holland, maakt de balans op van
het verschijnsel lectoraten, nu staatssecretaris Mark Rutte de gelden
hiervoor heeft gecontinueerd. In de afgelopen twintig jaar hebben
onderwijsfabrieken en het daarbij bijbehorende profiel van een docent
te lang het beeld van de hogeschool bepaald. Hogescholen moeten de
docent, de professional centraal stellen, werken aan professioneel
management en het human resource management versterken. Hogescholen
moeten een visie hebben op hun rol als kennisinstelling en de plaats
van lectoren daarin. Zij moeten ook een heldere visie ontwikkelen over
wat toegepast of vraaggestuurd onderzoek is; doublures met
universiteiten zijn zinloos en improductief. Onderzoek moet bijdragen
aan de functie van een hogeschool: kennisinstelling zijn ten behoeve
van omgeving en regio. Hogescholen moeten lectoren koesteren als
dragers van innovatie, docenten moeten gestimuleerd worden meer te
doen dan alleen lesgeven. De aanwas van jong talent dat het komende
decennium de vele duizenden docenten die met pensioen gaan, moet
vervangen, biedt perspectieven voor een modern personeelsbeleid. Op
dit punt zijn de plannen van Fontys om jonge docenten te laten
promoveren een stap in de goede richting. Of dit alles er toe moet
leiden dat alle hogescholen in de toekomst zelfstandig `professional
doctorates' kunnen verlenen, is de vraag. Het is beter dat Fontys en
wellicht enige andere hogescholen de kans krijgen om zich hiervoor bij
wijze van experiment te kwalificeren. Dat zal nog een lange weg zijn.
Een concrete actie als vertaling van Fontys Learning Community is de
Fontys databank die vandaag gelanceerd wordt. Fontys is hiermee de
eerste hbo-instelling in Nederland die zo de publicaties van
medewerkers beschikbaar stelt. Hiermee wil Fontys concrete invulling
geven aan haar rol inzake beroepsinnovatie en haar functie als
kennisinstelling. Men kan via www.fontys.nl de databank doorzoeken, of
via de bereikbaarheidsgids per medewerker een overzicht van
publicaties opvragen. Het streven is om niet alleen de referenties en
samenvattingen van publicaties en onderzoek op te nemen, maar ook de
volledige teksten en rapporten. Deze databank is het initiatief van de
werkgroep kennisontsluiting. Deze werkgroep bestaat uit enkele
lectoren, medewerkers van het studielandschap, de afdeling Marketing
en Communicatie en beleidsmedewerkers van de Raad van Bestuur.