Fontys


Investeren in kennis en kwaliteit om te overleven in een open bestel Fontys waarschuwt voor privatisering hoger onderwijs

De recente bezuinigingen in het hoger onderwijs leiden maar tot een conclusie; in Den Haag is impliciet besloten tot privatisering van hoger onderwijs, ofwel invoering van een open bestel. Fontys bereidt zich hierop voor door in te zetten op kwaliteit en innovatie. Dit stelt bestuursvoorzitter Norbert Verbraak tijdens de opening van het nieuwe studiejaar van Fontys Hogescholen.
woensdag 1 september 2004 door
Verbraak vroeg in zijn speech aandacht voor de echt harde bezuinigingsmaatregel die juist het hbo en vele tweedekansstudenten treft: het niet meer financieren van onderwijs voor studenten ouder dan dertig jaar. Samen met andere bezuinigingen - verhoging collegegeld, geen bekostiging van niet EU-studenten - bewijzen deze maatregelen dat de overheid onderwijs niet ziet als investering maar als consumptiemiddel. Is de nieuwe concurrent de LOI? Het open bestel betekent ook dat hogescholen meer ruimte krijgen om zich te onderscheiden op kwaliteit. Kwaliteit van onderwijs, kwaliteit van kennis en kwaliteit van kennisontwikkeling. Verbraak stelt zelfs de vraag of er zoiets als een universitair hoger beroepsonderwijs mogelijk is, dat op termijn in staat is de drie cycli Bachelor-Master-Professional Doctorate te omvatten.

Jan Fransen, voorzitter van de Stichting Kennisontwikkeling hbo en Commissaris van de Koningin in Zuid Holland, maakt de balans op van het verschijnsel lectoraten, nu staatssecretaris Mark Rutte de gelden hiervoor heeft gecontinueerd. In de afgelopen twintig jaar hebben onderwijsfabrieken en het daarbij bijbehorende profiel van een docent te lang het beeld van de hogeschool bepaald. Hogescholen moeten de docent, de professional centraal stellen, werken aan professioneel management en het human resource management versterken. Hogescholen moeten een visie hebben op hun rol als kennisinstelling en de plaats van lectoren daarin. Zij moeten ook een heldere visie ontwikkelen over wat toegepast of vraaggestuurd onderzoek is; doublures met universiteiten zijn zinloos en improductief. Onderzoek moet bijdragen aan de functie van een hogeschool: kennisinstelling zijn ten behoeve van omgeving en regio. Hogescholen moeten lectoren koesteren als dragers van innovatie, docenten moeten gestimuleerd worden meer te doen dan alleen lesgeven. De aanwas van jong talent dat het komende decennium de vele duizenden docenten die met pensioen gaan, moet vervangen, biedt perspectieven voor een modern personeelsbeleid. Op dit punt zijn de plannen van Fontys om jonge docenten te laten promoveren een stap in de goede richting. Of dit alles er toe moet leiden dat alle hogescholen in de toekomst zelfstandig `professional doctorates' kunnen verlenen, is de vraag. Het is beter dat Fontys en wellicht enige andere hogescholen de kans krijgen om zich hiervoor bij wijze van experiment te kwalificeren. Dat zal nog een lange weg zijn.

Een concrete actie als vertaling van Fontys Learning Community is de Fontys databank die vandaag gelanceerd wordt. Fontys is hiermee de eerste hbo-instelling in Nederland die zo de publicaties van medewerkers beschikbaar stelt. Hiermee wil Fontys concrete invulling geven aan haar rol inzake beroepsinnovatie en haar functie als kennisinstelling. Men kan via www.fontys.nl de databank doorzoeken, of via de bereikbaarheidsgids per medewerker een overzicht van publicaties opvragen. Het streven is om niet alleen de referenties en samenvattingen van publicaties en onderzoek op te nemen, maar ook de volledige teksten en rapporten. Deze databank is het initiatief van de werkgroep kennisontsluiting. Deze werkgroep bestaat uit enkele lectoren, medewerkers van het studielandschap, de afdeling Marketing en Communicatie en beleidsmedewerkers van de Raad van Bestuur.