Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Verkeersslachtoffers en blackspots afgenomen
01/09/2004 - In de periode 2001-2003 is het aantal
slachtofferongevallen op blackspots met 287 afgenomen. Dit blijkt uit
het jaarverslag 2003 van de gemeentelijke Werkgroep Blackspots
Amsterdam. Uit dit verslag blijkt ook dat het aantal blackspots een
locatie waar in een periode van drie jaar zes letselongevallen of meer
plaatsvinden - is gedaald naar 150.
Een vergelijking tussen de periode 1998-2000 en de periode 2001-2003
toont aan dat:
a) het aantal slachtofferongevallen op blackspots met 287 (-19%) is
afgenomen;
b) er een duidelijke verschuiving gaande is van de zware blackspots
(met 18 of meer letselongevallen) naar de lichtere blackspots (6 t/m
11 letselongevallen);
c) er voor tien grote blackspots een specifieke projectmatige aanpak
is gestart.
Complexe blackspots
Er zijn in Amsterdam tien complexe blackspots die niet met eenvoudige,
op korte termijn te realiseren maatregelen zijn op te lossen. De
aanpak deze blackspots zal worden gecoördineerd en projectmatig worden
aangepakt. De oplossingen voor de aanpak van deze blackspots zijn van
meer ingrijpender aard en daardoor meer op de langere termijn.
Het gaat om de volgende blackspots:
Einsteinweg - Nieuwe Hemweg oostzijde (Westpoort).
Weteringschans - Museumbrug (Amsterdam-Centrum).
Marnixstraat - Elandsgracht (Amsterdam-Centrum).
Admiraal De Ruijterweg - Willem de Zwijgerlaan (De Baarsjes).
Van Nijenrodeweg - Van der Boechorststraat (ZuiderAmstel).
Johan Huizingalaan - Henk Sneevlietweg (Slotervaart).
Pieter Calandlaan - Louis Bouwmeesterstraat (Slotervaart).
Hofddorpplein (Amsterdam Oud Zuid).
Hobbemakade - Roelof Hartstraat (Amsterdam Oud Zuid).
Stadionweg - Beethovenstraat (Amsterdam Oud Zuid).
Eind 2000 is de Werkgroep Blackspots Amsterdam opgericht met als taak
om op korte termijn relatief simpele en goedkope maatregelen te
(laten) nemen met als uiteindelijk doel het aantal blackspots in
Amsterdam en daarmee het aantal dodelijke ongevallen en
letselongevallen omlaag te brengen. Het college van B&W heeft voor de
komende jaren 3 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanpak van de
gevaarlijke kruisingen voor het verminderen van het aantal
verkeersslachtoffers en het bevorderen van verkeersveiligheid. Samen
met het betreffende stadsdeel wordt een blackspot uitvoerig onder de
loep genomen en wordt de situatie beoordeeld aan de hand van
tekeningen, ongevalgegevens en foto's in combinatie met lokale kennis.
Behandeling in de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur is op 12 oktober.
Kruispunt Overtoom