Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Basisadministratie Persoonsgegevens - Persberichten - Kabinet versnelt wetgeving eenmalige gegevensverstrekking

Kabinet versnelt wetgeving eenmalige gegevensverstrekking


1 september 2004

Wetgeving voor de invoering van basisregistraties zal reeds in 2006 bij de Tweede Kamer worden ingediend. Dat is de strekking van de nota Wetgeving basisregistraties die minister De Graaf aan de Tweede Kamer heeft gezonden. In het Programma Andere Overheid (PAO) werd nog een termijn genoemd van 2007. Wetgeving is nodig om er voor te zorgen dat burgers en bedrijven gegevens die over hen in basisregistraties zijn opgenomen, niet opnieuw aan de overheid hoeven te verstrekken. Aanleiding voor de versnelling is de motie van het VVD-Kamerlid Szabo, waarin wordt gevraagd om wettelijke verankering van eenmalige gegevensverstrekking.
---

Een basisregistratie is een registratie met gegevens die door één bepaalde overheidsorganisatie (bijv. gemeenten of het Kadaster) worden verzameld en vervolgens door vele overheidsorganisaties worden gebruikt. Voorbeelden zijn bevolkingsadministratie en het bedrijvenregister. Kern van de wetgeving zal daarom ook zijn dat overheidsorganisaties die bepaalde in basisregistraties opgenomen gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun taken, toestemming krijgen om die gegevens te gebruiken. Daarnaast zullen ze ook verplicht worden die gegevens te gebruiken en zullen ze deze niet opnieuw bij burgers of bedrijven mogen opvragen. Hierop zijn uitzonderingen.

Zo zal voor gegevens waarvan het uit privacy-oogpunt niet gewenst is dat deze overheidsbreed gebruikt worden (bijv. inkomensgegevens), slechts toestemming worden gegeven aan bepaalde overheidsorganisaties om deze gegevens te gebruiken. Ook gegevens die de overheid nodig heeft om eerder vastgelegde gegevens te kunnen controleren, zullen bij burgers of bedrijven opgevraagd blijven worden (zo zal een bedrijf onder omstandigheden aan controlerende instanties de administratie moeten tonen).

Het kabinet kiest niet voor één algemene wettelijke regeling maar voor wetgeving per basisregistratie, omdat op die manier de meeste vaart kan worden gemaakt. Als eerste worden basisregistraties met gegevens over personen, bedrijven, gebouwen, adressen, kaarten en percelen gerealiseerd. Dat zijn gegevens die veel overheidsorganisaties nodig hebben om hun diensten aan burgers en bedrijven te kunnen verlenen. Zij vormen de kern van het zich geleidelijk uitbreidende stelsel van basisregistraties.

Wetgeving is belangrijk, maar er is meer nodig om het doel van eenmalige gegevensverstrekking te bereiken. De registraties moeten worden gebouwd en de gegevens daarin verzameld en opgeslagen. Alle dienstverleningsprocessen van de overheid waarin die gegevens een rol spelen, moeten opnieuw ingericht worden. Dat kost tijd. In de nota staat voor elk van de zes genoemde basisregistraties een planning opgenomen. Sommige kunnen al in 2006 klaar voor gebruik zijn, omdat de kern van de registratie al aanwezig is. Andere, zoals de gebouwen- en adressenregistratie, moeten geheel nieuw worden gebouwd en zijn medio 2009 klaar.

---

---

---

---