Actuele berichten
1 september 2004
Geen racebanen langs basisscholen
Officier van Justitie mr. J. (Koos) Spee krijgt een glimlach om de
mond als hem wordt gesuggereerd dat hij nooit de populairste figuur
van Nederland zal worden. ,,Als je mensen wijst op hun fouten, dan is
dat het gevolg. Dat weet je. Vergis je echter niet in het aantal
mensen dat zich prima kan vinden in de controles op de
maximumsnelheid. Uit onderzoeken blijkt iedere keer weer dat een
meerderheid van de Nederlanders dit toejuicht.
Spee is deze week uitgebreid in het nieuws. Dinsdag presenteerde hij
twee nieuwe trajectcontrolesystemen, woensdag maakte hij (mede) bekend
dat politie en Openbaar Ministerie meer controles gaan uitvoeren op
plaatsen die door burgers als onveilig worden ervaren. De nadruk ligt
op snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, met name in
30-kilometerzônes en bij scholen.
Spee: ,,Met die laatste controles richten we ons echt op de plekken
die als onveilig worden ervaren. We beginnen in de regio IJsselland,
de overige politieregios volgen later. Het is ook de bedoeling dat de
mensen zelf gaan aangeven wat volgens hun onveilige plekken zijn. Dat
gaan we inventariseren en in samenspraak met het lokaal bestuur
aanpakken. Wat mij betreft zijn extra snelheidscontroles in zônes waar
je maar 30 mag rijden en bij scholen een belangrijk middel om het
aantal overtredingen van automobilisten te verlagen en de veiligheid
te vergroten."
Infrastructurele maatregelen
De landelijk verkeersofficier legt de nadruk op de samenwerking met
gemeenten en andere betrokken overheden. ,,Zeker. Je krijgt de
snelheid namelijk niet structureel omlaag als je alleen maar meer
bonnen gaat uitdelen. Er zal ook gekeken moeten worden naar de
inrichting van de weg. Een mooie, brede racebaan langs een basisschool
is onhandig. In zon geval moeten infrastructurele maatregelen worden
getroffen om de snelheid omlaag te krijgen. De diehards, die
desondanks hun rechtervoet niet in bedwang hebben, zijn voor ons.
De meeste bekeuringen voor te snel rijden worden in de bebouwde kom
uitgeschreven. Desondanks gebeurt nog altijd een groot aantal
ongelukken juist hier. Spee: Veel kwetsbare verkeersdeelnemers zoals
voetgangers en fietsers zijn hiervan het slachtoffer. Nog altijd rijdt
een groot aantal automobilisten daar sneller dan is toegestaan. Dat
moet veranderen.
Trajectcontroles
Dinsdag presenteerde Spee twee nieuwe trajectcontrolesystemen. Op de
A4 tussen Hoofddorp en Nieuwe Vennep en op de A12 tussen De Meern en
Woerden. Trajectcontrole is een relatrief nieuwe manier van snelheid
controleren. Het systeem meet over langere afstand de snelheid van elk
passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week en 24
uur per dag. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen
tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de verkeersveiligheid, de
doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.
Trajectcontroles worden door het publiek als eerlijker ervaren, zo
blijkt uit onderzoeken. ,,Eerlijker dan een puntmeting, zoals bij een
flitskast. Op de zitting bij de rechter heb ik nogal eens mensen horen
zeggen: ik moest even inhalen en net op dat punt stond zon camera. De
rechter heeft aan zon verhaal overigens geen boodschap, maar bij
trajectcontroles wordt ook dit ondervangen. Daarbij wordt de
gemiddelde snelheid over een traject van zon drie kilometer berekend.
De systemen op de A4 en A12 zijn de eerste van de in totaal zes
systemen die de komende tijd in gebruik worden genomen. De trajecten
zijn uitgekozen op basis van onder meer de ongevalscijfers. Zo behoren
zowel de A2, de A4 als de A12 tot de 120 kilometervakken waar de
meeste aanrijdingen plaatsvinden.
Op het moment rijdt tien tot vijftien procent van de automobilisten er
te snel. ,,Wij verwachten dat dit snel zal dalen tot ongeveer één
procent. Dat was ook het geval op de A13 bij Rotterdam. Daar worden de
controles overigens gehouden voor het milieu en voor de overlast voor
de wijk die er pal omheen ligt, bij de nieuwe projecten vooral met het
oog op het aantal slachtoffers.
Spee verwacht dat er in de komende jaren veel meer
trajectcotnrolesystemen komen. ,,Ik schat zon dertig in de komende
drie, vier jaar. Het vormt voor ons één van de middelen die wij
inzetten om de maximumsnelheid onder controle te krijgen. Andere
middelen zijn de flitspalen, mobiele controles en de onopvallende
autos die rondrijden. We moeten als je ziet dat er jaarlijks toch nog
meer dan 1000 doden en tienduizenden gewonden vallen in het verkeer.
Dat is een te hoge prijs.
Openbaar Ministerie