Openbaar Ministerie

Actuele berichten

1 september 2004

Geen racebanen langs basisscholen

Officier van Justitie mr. J. (Koos) Spee krijgt een glimlach om de mond als hem wordt gesuggereerd dat hij nooit de populairste figuur van Nederland zal worden. ,,Als je mensen wijst op hun fouten, dan is dat het gevolg. Dat weet je. Vergis je echter niet in het aantal mensen dat zich prima kan vinden in de controles op de maximumsnelheid. Uit onderzoeken blijkt iedere keer weer dat een meerderheid van de Nederlanders dit toejuicht.

Spee is deze week uitgebreid in het nieuws. Dinsdag presenteerde hij twee nieuwe trajectcontrolesystemen, woensdag maakte hij (mede) bekend dat politie en Openbaar Ministerie meer controles gaan uitvoeren op plaatsen die door burgers als onveilig worden ervaren. De nadruk ligt op snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, met name in 30-kilometerzônes en bij scholen.

Spee: ,,Met die laatste controles richten we ons echt op de plekken die als onveilig worden ervaren. We beginnen in de regio IJsselland, de overige politieregios volgen later. Het is ook de bedoeling dat de mensen zelf gaan aangeven wat volgens hun onveilige plekken zijn. Dat gaan we inventariseren en in samenspraak met het lokaal bestuur aanpakken. Wat mij betreft zijn extra snelheidscontroles in zônes waar je maar 30 mag rijden en bij scholen een belangrijk middel om het aantal overtredingen van automobilisten te verlagen en de veiligheid te vergroten."

Infrastructurele maatregelen
De landelijk verkeersofficier legt de nadruk op de samenwerking met gemeenten en andere betrokken overheden. ,,Zeker. Je krijgt de snelheid namelijk niet structureel omlaag als je alleen maar meer bonnen gaat uitdelen. Er zal ook gekeken moeten worden naar de inrichting van de weg. Een mooie, brede racebaan langs een basisschool is onhandig. In zon geval moeten infrastructurele maatregelen worden getroffen om de snelheid omlaag te krijgen. De diehards, die desondanks hun rechtervoet niet in bedwang hebben, zijn voor ons.

De meeste bekeuringen voor te snel rijden worden in de bebouwde kom uitgeschreven. Desondanks gebeurt nog altijd een groot aantal ongelukken juist hier. Spee: Veel kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers zijn hiervan het slachtoffer. Nog altijd rijdt een groot aantal automobilisten daar sneller dan is toegestaan. Dat moet veranderen.

Trajectcontroles
Dinsdag presenteerde Spee twee nieuwe trajectcontrolesystemen. Op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuwe Vennep en op de A12 tussen De Meern en Woerden. Trajectcontrole is een relatrief nieuwe manier van snelheid controleren. Het systeem meet over langere afstand de snelheid van elk passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week en 24 uur per dag. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.

Trajectcontroles worden door het publiek als eerlijker ervaren, zo blijkt uit onderzoeken. ,,Eerlijker dan een puntmeting, zoals bij een flitskast. Op de zitting bij de rechter heb ik nogal eens mensen horen zeggen: ik moest even inhalen en net op dat punt stond zon camera. De rechter heeft aan zon verhaal overigens geen boodschap, maar bij trajectcontroles wordt ook dit ondervangen. Daarbij wordt de gemiddelde snelheid over een traject van zon drie kilometer berekend. De systemen op de A4 en A12 zijn de eerste van de in totaal zes systemen die de komende tijd in gebruik worden genomen. De trajecten zijn uitgekozen op basis van onder meer de ongevalscijfers. Zo behoren zowel de A2, de A4 als de A12 tot de 120 kilometervakken waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden.

Op het moment rijdt tien tot vijftien procent van de automobilisten er te snel. ,,Wij verwachten dat dit snel zal dalen tot ongeveer één procent. Dat was ook het geval op de A13 bij Rotterdam. Daar worden de controles overigens gehouden voor het milieu en voor de overlast voor de wijk die er pal omheen ligt, bij de nieuwe projecten vooral met het oog op het aantal slachtoffers.

Spee verwacht dat er in de komende jaren veel meer trajectcotnrolesystemen komen. ,,Ik schat zon dertig in de komende drie, vier jaar. Het vormt voor ons één van de middelen die wij inzetten om de maximumsnelheid onder controle te krijgen. Andere middelen zijn de flitspalen, mobiele controles en de onopvallende autos die rondrijden. We moeten als je ziet dat er jaarlijks toch nog meer dan 1000 doden en tienduizenden gewonden vallen in het verkeer. Dat is een te hoge prijs.