Openbaar Ministerie

Persberichten

1 september 2004

Meer controles in 30 km-zones en rond scholen

Er zullen meer verkeerscontroles worden gehouden op onveilige plaatsen als 30 kilometerzônes en bij scholen. De nadruk van de extra controles ligt op onveilige situaties binnen de bebouwde kom. Het startschot voor deze controles is vandaag gegeven in de regio IJsselland (Zwolle). De rest van Nederland volgt later. Dit heeft het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie bekend gemaakt.

Start vandaag
Vandaag start een pilot met verkeerscontroles bij zogenoemde klachtlocaties. Dat zijn locaties waar mensen het gevoel hebben dat het er verkeersonveilig is. De primeur is voor de regio IJsselland waar een grootschalig project subjectieve verkeersonveiligheid van start gaat. De overige politieregios volgen later. Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) stelt middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid te onderzoeken. De nadruk ligt op snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, met name in 30 kilometer-zones en bij scholen.

Klachten melden
Met de pilot subjectieve verkeersonveiligheid wordt tegemoet gekomen aan de belangrijke wens van veel partijen om meer aandacht te besteden aan gevoelens van verkeersonveiligheid. De pilot bestaat uit een loketfunctie voor burgers, politie en bestuur. Klachten over verkeersonveilige locaties worden geïnventariseerd en in samenspraak met het lokaal bestuur aangepakt. Extra snelheidscontroles in 30 km-zones en rond scholen zijn een belangrijk middel om het overtredingsgedrag van automobilisten aanzienlijk te verlagen en de veiligheid te vergroten.

De pilot is een aanvulling op de reguliere controles van de verkeershandhavingsteams. Ook is sprake van een planmatige werkwijze. De klachten worden vertaald in objectieve criteria, zodat verkeerscontroles op een verantwoorde manier worden ingezet. Op locaties waar gegronde klachten zijn, vinden extra controles plaats. Door middel van tussentijdse evaluaties worden zowel de onveiligheidsgevoelens als het overtredingsgedrag gemeten.

Jaarlijks gebeurt een groot aantal ongevallen binnen de bebouwde kom. Veel kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers zijn hiervan het slachtoffer. Nog altijd rijdt een groot aantal automobilisten binnen de bebouwde kom sneller dan is toegestaan, waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Uit gegevens van het CJIB blijkt dat vorig jaar meer dan de helft van het aantal hardrijders is bekeurd binnen de bebouwde kom. De aanvullende snelheidscontroles vormen een extra stimulans voor het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in de buurt.

Meer informatie over verkeershandhaving is te vinden op verkeershandhaving.nl, de verkeerssite van het Openbaar Ministerie.