Persberichten
1 september 2004
Meer controles in 30 km-zones en rond scholen
Er zullen meer verkeerscontroles worden gehouden op onveilige plaatsen
als 30 kilometerzônes en bij scholen. De nadruk van de extra controles
ligt op onveilige situaties binnen de bebouwde kom. Het startschot
voor deze controles is vandaag gegeven in de regio IJsselland
(Zwolle). De rest van Nederland volgt later. Dit heeft het Bureau
Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie bekend gemaakt.
Start vandaag
Vandaag start een pilot met verkeerscontroles bij zogenoemde
klachtlocaties. Dat zijn locaties waar mensen het gevoel hebben dat
het er verkeersonveilig is. De primeur is voor de regio IJsselland
waar een grootschalig project subjectieve verkeersonveiligheid van
start gaat. De overige politieregios volgen later. Het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) stelt middelen
beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid te
onderzoeken. De nadruk ligt op snelheidscontroles binnen de bebouwde
kom, met name in 30 kilometer-zones en bij scholen.
Klachten melden
Met de pilot subjectieve verkeersonveiligheid wordt tegemoet gekomen
aan de belangrijke wens van veel partijen om meer aandacht te besteden
aan gevoelens van verkeersonveiligheid. De pilot bestaat uit een
loketfunctie voor burgers, politie en bestuur. Klachten over
verkeersonveilige locaties worden geïnventariseerd en in samenspraak
met het lokaal bestuur aangepakt. Extra snelheidscontroles in 30
km-zones en rond scholen zijn een belangrijk middel om het
overtredingsgedrag van automobilisten aanzienlijk te verlagen en de
veiligheid te vergroten.
De pilot is een aanvulling op de reguliere controles van de
verkeershandhavingsteams. Ook is sprake van een planmatige werkwijze.
De klachten worden vertaald in objectieve criteria, zodat
verkeerscontroles op een verantwoorde manier worden ingezet. Op
locaties waar gegronde klachten zijn, vinden extra controles plaats.
Door middel van tussentijdse evaluaties worden zowel de
onveiligheidsgevoelens als het overtredingsgedrag gemeten.
Jaarlijks gebeurt een groot aantal ongevallen binnen de bebouwde kom.
Veel kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers zijn
hiervan het slachtoffer. Nog altijd rijdt een groot aantal
automobilisten binnen de bebouwde kom sneller dan is toegestaan,
waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Uit gegevens van het
CJIB blijkt dat vorig jaar meer dan de helft van het aantal
hardrijders is bekeurd binnen de bebouwde kom. De aanvullende
snelheidscontroles vormen een extra stimulans voor het verbeteren van
de veiligheid en leefbaarheid in de buurt.
Meer informatie over verkeershandhaving is te vinden op
verkeershandhaving.nl, de verkeerssite van het Openbaar Ministerie.
Openbaar Ministerie