1-9-2004
Vier Mazdadealers winnen klanttevredenheidstrofee
Vier Mazdadealers zijn onlangs winnaar geworden van één van de vier
MSI-Awards 2003. Deze jaarlijkse trofee op het gebied van
klanttevredenheid werd overhandigd door de Algemeen Directeur van Auto
Palace - de Binckhorst (Mazda-importeur voor Nederland), de heer P.C.
de Roos, tijdens een feestelijke bijeenkomst in Restaurant Hof van
Holland in Noordwijk.
De MSI Awards worden elk jaar uitgereikt in vier verschillende
categorieën (op basis van de bedrijfsgrootte en geografische ligging)
en bewijzen dat het betreffende dealerbedrijf tot de absolute top
behoort op het gebied van klanttevredenheid. De vier winnende
Mazda-dealers zijn Autobedrijf Jan Voets in Sint-Oedenrode,
Autobedrijf Megens in Wychen, Autobedrijf Hans Kolenaar in Enschede en
Van Vegten Autobedrijf in Gouda.
MSI
MSI (Mazda Satisfaction Index) is door Mazda Motor Japan ontwikkeld om
de Mazda-dealers, met behulp van de verkoop- en service-ervaringen van
alle Mazda-dealers en hun medewerkers, van waardevolle informatie te
voorzien over hun klanten.
De Europese meting van klanttevredenheid vindt plaats via de Industry
Wide Customer Satisfaction Survey (IWCSS). Dit onderzoek wordt
uitgevoerd in acht Europese landen en beslaat tien Japanse en Europese
automobielfabrikanten.
MSI is ontwikkeld als aanvulling op IWCSS om het niveau van de service
die de klanten ontvangen te optimaliseren. MSI is echter veel meer dan
een programma dat alleen de klanttevredenheid meet. Het biedt
nauwkeurige en tijdige informatie over de mening van klanten en over
het service-niveau van de dealer, alsmede informatie over de plannen
van klanten om weer een aankoop te doen. De onderzoeksmethode is
ontworpen om de verschillen tussen de verwachtingen van klanten en de
service die zij daadwerkelijk ontvangen te onderkennen.
Vanaf 1992 hebben klanten maandelijks een mailing ontvangen met
vragen-lijsten. De resultaten daarvan worden geanalyseerd en
samengevoegd met dealerrapportages en ieder kwartaal aan de
dealerdirecties gestuurd. Voor de vragenlijst op het gebied van
verkoop werden klanten benaderd die de maand daarvoor een nieuwe Mazda
hadden gekocht. Service-klanten kregen 25 maanden na aankoop van hun
nieuwe Mazda een vragenlijst toegestuurd.
AutoRai