1-9-2004
25 straatversies van MC12 gereed om afgeleverd te worden
Maserati heeft deze week de 25 straatversies van de MC12 die gereed
zijn om aan klanten afgeleverd te worden, aan de FIA (Federation
Internationale Automobile) gepresenteerd. Daarnaast toonde Maserati de
Fia tevens de drie race-uitvoeringen van de MC12: de auto die
afgelopen maart tijdens de Autosalon van Genève werd onthuld en de
twee racewagens die namens AF Corse in Imola zullen debuteren.
Maserati maakt een zeer welkome rentree in de autosport en voegt
daarmee een nieuw hoofdstuk toe aan haar autosportgeschiedenis. Het
waren de enorme race-successen van Maserati, mede dankzij enkele
legendarische coureurs, en de onuitputtelijke zucht naar innovatie die
de legende rondom het merk met de drietand vorm hebben gegeven. In
1954 bezorgde Juan Manuel Fangio Maserati bovendien het Formule 1
kampioenschap in de fantastische 250 F, dezelfde auto waarmee de
Argentijn in 57 nog een titel binnensleepte.
De laatste overwinning kwam een hele tijd na Maseratis officiële einde
in de autosport, eind 1957, met dank aan Cooper in 1967 (F1 Grand Prix
in Zuid Afrika, coureur Pedro Rodriguez, 12-cilinder Cooper-Maserati).
De mooiste overwinningen van het merk met de drietand in de Sportscars
klasse waren echter de Targa Florio, de 1.000 kilometer van Buenos
Aires en de Nürburgring. De twee zeges van Wilbur Shaw in de Indy 500
(1939-1940) achter het stuur van de 8CTF nemen eveneens een zeer
speciale plaats in in Maseratis autosportgeschiedenis.
Martin Leach (CEO van Maserati) verklaarde: De geschiedenis van
Maserati bestaat uit sportieve successen, fantastische en
indrukwekkende autos en exclusieve klanten. We hebben de reeks
straatversies van de MC12 klaar en de autos zijn gereed om aan onze
klanten te worden afgeleverd. Bovendien worden onze raceversies
waarmee we onze rentree in een internationaal kampioenschap maken op
dit moment optimaal geprepareerd. Dit vormt voor ons een belangrijke
historische mijlpaal.
Claudio Berro (Directeur van Maserati Corse) onderstreept die woorden:
Het is zeker een spannend moment, want na een stilte van 30 jaar
betekent dit de terugkeer van een grootse autofabrikant in de
autosport. Alle autos zijn gereed en geselecteerd en wat nog rest is
het circuit dat de doorslag zal moeten geven. Ik denk dat we de
afgelopen twee jaar in ieder geval goed werk hebben geleverd.
De raceversie is afgeleid van de straatuitvoering van de MC12, waarbij
we nauwlettend de prestaties en kosten in het oog hebben gehouden,
licht Giorgio Ascanelli (Technisch Directeur van Maserati Corse)
vanuit technisch oogpunt toe. We willen onze toekomstige klanten de
mogelijkheid bieden een gemakkelijk handelbare, betrouwbare auto met
fantastische prestaties te bezitten.
De coureurs zijn vol vertrouwen. De specificaties van de
straatuitvoering en de racewagen zijn in veel opzichten gelijk aan
elkaar, aldus Andrea Bertolini. De MC12 is erg gemakkelijk te rijden
en het is eenvoudig de grenzen van de mogelijkheden op te zoeken. Ik
werk goed samen met Mika Salo. We hebben de laatste drie tests samen
gereden en, wat belangrijker is, we hebben onze monteurs voorzien van
dezelfde feedback. De Fin bevestigt dat. Het is erg spannend. Het is
een zeer druk testprogramma geweest en ik denk dat we klaar zijn voor
de race. De auto is eenvoudig te besturen, hij is zeer uitgebalanceerd
en vooral comfortabel voor langere afstanden.
Het andere duo bestaat uit Johnny Herbert en Fabrizio De Simone. Ik
heb het uitstekend naar mijn zin, vertelde Herbert. We hebben onze
overeenkomst een aantal dagen geleden getekend en de eerste test op
Mugello is prima verlopen. De MC12 is een plezierige auto om te
rijden. Comfort is zeer belangrijk tijdens dit soort races. Een auto
moet op twee manieren en voor twee verschillende rijders worden
geprepareerd en ik denk dat we de perfecte combinatie hebben gevonden.
Fabrizio De Simone is dezelfde mening toegedaan: Mijn eerste ervaring
is dat de MC12 een uiterst precieze en betrouwbare auto is. Het is in
ieder geval een fantastische racewagen om te besturen.
Fotos van en interviews met de coureurs zijn beschikbaar op de
websites www.media.maserati.com en www.maseraticorse.it.
AutoRai