SIRE
Persbericht nieuwe SIRE-campagne: `Wie dit niet kan lezen is niet
gek`...
01 september 2004
persbericht, embargo tot 1 september 11.00 uur
Wie dit niet kan lezen is niet gek...
Nederland telt 1,5 miljoen analfabeten
Op 1 september (11.00 12.00 uur) aanstaande lanceert de Stichting
Ideële Reclame (SIRE) in het SER-gebouw in Den Haag een grootscheepse
landelijke alfabetiseringscampagne onder de titel wie dit niet kan
lezen is niet gek. Nederland kent ruim 1,5 miljoen mensen die in het
geheel niet kunnen lezen of zo gebrekkig kunnen lezen, dat ze in het
dagelijks leven voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken niet goed
kunnen uitvoeren. (functioneel analfabeten*). SIRE wil met haar
campagne niet alleen aandacht vragen voor dit probleem, ze roept
analfabeten ook rechtstreeks op 'hun tweede kans' te grijpen door een
cursus te gaan volgen. Voor aanmelding en informatie is een landelijk
gratis telefoonnummer beschikbaar: 0800-0234444."
Achtergrond
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) ziet haar campagne als een
noodzakelijke aanvulling op de activiteiten van de overheid. Ze wil de
doelgroep bereiken door de omgeving van analfabeten op het probleem
attent te maken en analfabeten te stimuleren hun tweede kans te
grijpen. Tijdens haar alfabetiseringscampagne zal SIRE nadrukkelijk
het landelijk gratis telefoonnummer voor cursusinformatie
communiceren. Dit nummer 0800 - 0234444 is 24 uur per dag beschikbaar
voor informatie.
De campagne richt zich allereerst op alle Nederlanders vanaf 13 jaar.
De boodschap die in een print-, tv- en radio-campagne aan hen vertelt
wordt luidt: verslijt analfabeten niet voor dom, maar help ze liever
door ze te attenderen op hun tweede kans. Daarom ook zegt de campagne
tegen analfabeten in een radio-campagne: pak je tweede kans.
De campagne is voor SIRE geslaagd als bij een breed publiek bekendheid
is bewerkstelligd voor de problematiek én de bestaande
leermogelijkheden. De campagne is ook geslaagd als bij de ROCs - al is
het maar tijdelijk - een toename zien van het aantal cursisten te zien
is.
Perslancering
In het SER-gebouw in Den Haag (Bezuidenhoutseweg 60, 2594 AW Den Haag)
wordt tussen 11.00 12.00 in het bijzijn van Herman Wijffels
(voorzitter van de SER), Clemens Cornielje (voorzitter vaste
Kamercommissie Onderwijs) en Thomas Bersee (adviseur bij het Centrum
voor Innovatie van Opleidingen, CINOP) de SIRE campagne officieel
getoond en gelanceerd. Tevens is er ruimte voor vragen en debat aan de
verantwoordelijke makers en bedenkers van de campagne.
SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn aan de orde te
stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het ontwikkelen van
ideële, dus niet commerciële campagnes. Alle SIRE campagnes komen tot
stand door de vrijwillige en belangeloze medewerking van alle
betrokken partijen.
De SIRE alfabetiseringscampagne is ontwikkeld door PPGH JWT en de PR
wordt verzorgd door campagnebureau Booij en Van Bruggen. Daarnaast is
de campagne mede mogelijk gemaakt door de (passieve) medewerking van
een aantal grote adverteerders, zoals onder meer: Vodafone, ABN AMRO,
BMW, NS, KPN/Hi, Mazda, Lever Farbarge / Robijn, Gemeente Den Haag,
Rabobank en de Belastingdienst. Allen hebben een verklaring van geen
bezwaar hebben afgegeven voor het gebruik van hun corporate huisstijl.
* De meeste functioneel analfabeten in Nederland hebben wel ooit leren
lezen, schrijven en rekenen, maar hebben nooit een goed niveau bereikt
of zijn het weer verleerd. Ze hebben moeite met het schrijven van een
brief, het lezen van een bijsluiter of een brief van de gemeente, de
woningbouwverenging of het ziekenfonds. Ze kunnen hun eigen
administratie niet bijhouden en hun kinderen niet helpen met huiswerk.
Een treinkaartje kopen in een automaat is een probleem voor ze evenals
het lezen van aanbiedingen in de supermarkt.