SIRE


Persbericht nieuwe SIRE-campagne: `Wie dit niet kan lezen is niet gek`...

01 september 2004

persbericht, embargo tot 1 september 11.00 uur

Wie dit niet kan lezen is niet gek...
Nederland telt 1,5 miljoen analfabeten

Op 1 september (11.00 12.00 uur) aanstaande lanceert de Stichting Ideële Reclame (SIRE) in het SER-gebouw in Den Haag een grootscheepse landelijke alfabetiseringscampagne onder de titel wie dit niet kan lezen is niet gek. Nederland kent ruim 1,5 miljoen mensen die in het geheel niet kunnen lezen of zo gebrekkig kunnen lezen, dat ze in het dagelijks leven voorkomende schrijf-, lees- en rekentaken niet goed kunnen uitvoeren. (functioneel analfabeten*). SIRE wil met haar campagne niet alleen aandacht vragen voor dit probleem, ze roept analfabeten ook rechtstreeks op 'hun tweede kans' te grijpen door een cursus te gaan volgen. Voor aanmelding en informatie is een landelijk gratis telefoonnummer beschikbaar: 0800-0234444."

Achtergrond
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) ziet haar campagne als een noodzakelijke aanvulling op de activiteiten van de overheid. Ze wil de doelgroep bereiken door de omgeving van analfabeten op het probleem attent te maken en analfabeten te stimuleren hun tweede kans te grijpen. Tijdens haar alfabetiseringscampagne zal SIRE nadrukkelijk het landelijk gratis telefoonnummer voor cursusinformatie communiceren. Dit nummer 0800 - 0234444 is 24 uur per dag beschikbaar voor informatie.
De campagne richt zich allereerst op alle Nederlanders vanaf 13 jaar. De boodschap die in een print-, tv- en radio-campagne aan hen vertelt wordt luidt: verslijt analfabeten niet voor dom, maar help ze liever door ze te attenderen op hun tweede kans. Daarom ook zegt de campagne tegen analfabeten in een radio-campagne: pak je tweede kans. De campagne is voor SIRE geslaagd als bij een breed publiek bekendheid is bewerkstelligd voor de problematiek én de bestaande leermogelijkheden. De campagne is ook geslaagd als bij de ROCs - al is het maar tijdelijk - een toename zien van het aantal cursisten te zien is.

Perslancering
In het SER-gebouw in Den Haag (Bezuidenhoutseweg 60, 2594 AW Den Haag) wordt tussen 11.00 12.00 in het bijzijn van Herman Wijffels (voorzitter van de SER), Clemens Cornielje (voorzitter vaste Kamercommissie Onderwijs) en Thomas Bersee (adviseur bij het Centrum voor Innovatie van Opleidingen, CINOP) de SIRE campagne officieel getoond en gelanceerd. Tevens is er ruimte voor vragen en debat aan de verantwoordelijke makers en bedenkers van de campagne.

SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële campagnes. Alle SIRE campagnes komen tot stand door de vrijwillige en belangeloze medewerking van alle betrokken partijen.
De SIRE alfabetiseringscampagne is ontwikkeld door PPGH JWT en de PR wordt verzorgd door campagnebureau Booij en Van Bruggen. Daarnaast is de campagne mede mogelijk gemaakt door de (passieve) medewerking van een aantal grote adverteerders, zoals onder meer: Vodafone, ABN AMRO, BMW, NS, KPN/Hi, Mazda, Lever Farbarge / Robijn, Gemeente Den Haag, Rabobank en de Belastingdienst. Allen hebben een verklaring van geen bezwaar hebben afgegeven voor het gebruik van hun corporate huisstijl.


* De meeste functioneel analfabeten in Nederland hebben wel ooit leren lezen, schrijven en rekenen, maar hebben nooit een goed niveau bereikt of zijn het weer verleerd. Ze hebben moeite met het schrijven van een brief, het lezen van een bijsluiter of een brief van de gemeente, de woningbouwverenging of het ziekenfonds. Ze kunnen hun eigen administratie niet bijhouden en hun kinderen niet helpen met huiswerk. Een treinkaartje kopen in een automaat is een probleem voor ze evenals het lezen van aanbiedingen in de supermarkt.