VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl

Amersfoort, 30 augustus 2004

Nieuwe consumentenvoorwaarden van schilders, behangers en glaszetters

Klanten van schilders, behangers en glaszetters die erkend zijn door de Stichting Erkenningsregeling voor het Afwerkingsbedrijf (STAF), worden met ingang van 1 september 2004 beschermd door vernieuwde consumentenvoorwaarden.

De consumentenvoorwaarden bieden een ruime bescherming. Zo moet de ondernemer een schriftelijke offerte uitbrengen waarin de werkzaamheden en materialen goed worden omschreven en waarin de prijs en betalingswijze duidelijk worden vermeld. Daarmee kan de consument de aanbieding goed beoordelen en vergelijken. Verder bevatten de voorwaarden een goede garantieregeling voor gebreken die na verloop van tijd worden geconstateerd. Op binnenschilderwerk is de garantie 4 jaar, op buitenschilderwerk minimaal 2 jaar oplopend tot 4 jaar. De garantieperiode op de levering en plaatsing van dubbelglas is 10 jaar, op voorwaarde dat de consument het glas na 5 jaar laat inspecteren. Als er een geschil ontstaat tussen de consument en de STAF-erkende ondernemer, kan de koper dit eenvoudig en tegen geringe kosten voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag. De STAF garandeert dat uitspraken van de geschillencommissie in alle gevallen worden nagekomen.

De vernieuwde consumentenvoorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond en met medewerking van de Sociaal-Economische Raad (SER). De door STAF erkende ondernemers zijn te herkennen aan het AF-vignet en te vinden op de website www.af-erkend.nl

Noot voor de redactie,