VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl
Amersfoort, 30 augustus 2004
Nieuwe consumentenvoorwaarden van schilders, behangers en glaszetters
Klanten van schilders, behangers en glaszetters die erkend zijn door
de Stichting Erkenningsregeling voor het Afwerkingsbedrijf (STAF),
worden met ingang van 1 september 2004 beschermd door vernieuwde
consumentenvoorwaarden.
De consumentenvoorwaarden bieden een ruime bescherming. Zo moet de
ondernemer een schriftelijke offerte uitbrengen waarin de
werkzaamheden en materialen goed worden omschreven en waarin de prijs
en betalingswijze duidelijk worden vermeld. Daarmee kan de consument
de aanbieding goed beoordelen en vergelijken. Verder bevatten de
voorwaarden een goede garantieregeling voor gebreken die na verloop
van tijd worden geconstateerd. Op binnenschilderwerk is de garantie 4
jaar, op buitenschilderwerk minimaal 2 jaar oplopend tot 4 jaar. De
garantieperiode op de levering en plaatsing van dubbelglas is 10 jaar,
op voorwaarde dat de consument het glas na 5 jaar laat inspecteren.
Als er een geschil ontstaat tussen de consument en de STAF-erkende
ondernemer, kan de koper dit eenvoudig en tegen geringe kosten
voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie van de Stichting
Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag. De STAF
garandeert dat uitspraken van de geschillencommissie in alle gevallen
worden nagekomen.
De vernieuwde consumentenvoorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg
met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond en met medewerking van
de Sociaal-Economische Raad (SER). De door STAF erkende ondernemers
zijn te herkennen aan het AF-vignet en te vinden op de website
www.af-erkend.nl
Noot voor de redactie,