CREATIVE VENUE
Speurders Zolder Waarde Onderzoek 2004
PERSBERICHT
Amsterdam, 31 augustus 2004
Nederland heeft voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder liggen
Speurders.nl rekent op forse impuls tweedehands markt door nieuwe
mogelijkheden internet
De Nederlandse consument ontdekt in hoog tempo rubrieksadvertenties op
internet. Speurders.nl, de nieuwe online rubrieksadvertentie website
van het Telegraafconcern, in drie weken tijd de op één na grootste van
Nederland, signaleert dat Nederland zich de komende maanden massaal
zal storten op de verkoop van tweedehands artikelen. Uit het vandaag
gepubliceerde Speurders Zolder Waarde Onderzoek 2004, blijkt dat
Nederlandse gezinnen voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder hebben
liggen. Door de gebruikersvriendelijkheid en de lage kosten van
internet, overweegt een meerderheid een groot deel van die spullen te
verkopen. De motieven daartoe zijn niet alleen economisch van aard
(koopkrachtdaling, extraatje). Zo wordt ook ruimtegebrek en
milieubewustzijn vaak genoemd. De vraag wordt sterk gestimuleerd omdat
tweedehands kopen inmiddels de schaamte voorbij is. Ook de populaire
vintage lifestyle trend draagt daar fors aan bij, aldus het
onderzoeksteam. Speurders.nl ging op 18 augustus van start.
Het Speurders Zolder Waarde Onderzoek 2004, uitgevoerd door Bureau
Consumenten Onderzoek, berekent een bedrag van bijna 9 miljard Euro
dat Nederlandse huishoudens aan spullen op zolder hebben liggen. Dat
komt neer op gemiddeld circa 1250 Euro per huishouden. Bijna de helft
van de Nederlandse gezinnen schat de waarde van (on)gebruikte
zolderspullen (kleding, meubelen, sportartikelen, kinderspeel-goed) op
meer dan 1000 Euro. Een grote meerderheid zegt om uiteenlopende
motieven bereid te zijn de spullen te willen verkopen, mits dat niet
te veel rompslomp geeft. De presentatie van de onderzoeksbevin-dingen
komt net na de start van Speurders.nl, de nieuwe generatie vraag en
aanbod site van het Telegraaf-concern. Het Speurders.nl Zolder Waarde
Onderzoek (ZWO) zal jaarlijks plaats vinden. Speurders.nl zal
regelmatig onderzoeken uitvoeren en trends monitoren op de tweedehands
markt.
Ongekende zolderwaarde
De waarde van de (on)gebruikte artikelen op zolder is door de
ondervraagden zelf ingeschat. De totale waardemix betreft onder meer
meubels (Euro 280,-), kleding (Euro 180,-), kinderartikelen (Euro
100,-), keukenspul-len (Euro 60,-), sportartikelen (Euro 130,-),
audio/ video (Euro 145,-), computers en telefonie (Euro 135,-),
entertainment (Euro 55,-), decoratie (Euro 55,-), tuinieren en
doe-het-zelf (Euro 25,-) en muziekinstrumenten (Euro 75,-).
Consument bereid tot verkoop
De ondervraagden zeggen om uiteenlopende redenen bereid te zijn hun
spullen te willen verkopen: uit humanitaire motieven, milieubewustzijn
(recycling) en ook gewoon om het geld. Velen denken juist vandaag de
dag makkelijker dan voorheen spullen te kunnen verkopen omdat het
steeds meer in is om niet alleen nieuw te kopen maar ook slim op
internet te speuren naar goede tweedehands aanbiedingen. De markt van
gebruikte goederen heeft de laatste twee jaar een enorme lift
gekregen, vooral door de populariteit van internetsites met
rubriekadvertenties.
Onstuitbare opmars online rubriekadvertenties
De lage advertentiekosten, het eenvoudig plaatsen van
advertentieteksten en beeldmateriaal en de steeds betere
zoekmogelijkheden voor kopers op internet, zullen een enorme boost
geven aan de handel in tweedehands spullen, zo voorziet Michiel van
der Meer, opdrachtgever van het onderzoek bij Speur-ders.nl. Het wordt
voor consumenten steeds makkelijker om spullen aan te bieden én te
vinden: 56% van de ondervraagden geeft duidelijk aan de (on)gebruikte
spullen graag te willen verkopen om er anderen een plezier mee te
doen, 34% wil verkopen omdat men het zonde vindt dat ze niet gebruikt
worden en 33% wil er gewoon geld mee verdienen. Bijvoorbeeld om een
deel van de vakantie te bekostigen. Een klein deel geeft als reden op
dat ze het huis te vol vinden en simpelweg ruimte willen creëren. Op
de vraag waarom men niet eerder overgegaan is tot verkoop, antwoordt
het merendeel dat het nu uiterst eenvoudig is om spullen met een foto
te koop te zetten op Speurders.nl. Internet gaat een enorme rol
spelen. Cijfers uit 2003 tonen aan dat het aantal rubriekadvertenties
op internet inmiddels een factor zes (6) is van het volume in
traditionele (gedrukte) media. Dit jaar zullen we ook de trends en
bewegingen volgen vlak voor en na vakanties, bij aanvang en einde van
een nieuw studiejaar, rondom Sinterklaas en Kerst. Juist die momenten
waarop consumenten de opbrengst van niet gebruikte spullen goed kunnen
gebruiken.
Trends
In eerder consumentenonderzoek dit jaar vroeg Speurders.nl naar de
motieven van mensen om tweede-hands spullen te verkopen of kopen,
ongeacht of dat op traditionele wijze gebeurt of via internet.
Economische motieven
De tweedehands markt lijkt een impuls te krijgen door het teruglopen
van de koopkracht en de inflatoire werking van de Euro. Ook zeggen
Nederlandse gezinnen een extraatje te kunnen gebruiken voor duurdere
maanden (Kerst) en vakanties.
Lifestyle trends: vintage is in.
De mode-, meubel en autofabrikanten hebben de laatste jaren
vlijmscherp ingespeeld op de populariteit van de retro look door deze
te herintroduceren in nieuwe collecties en ontwerpen. En niet zonder
succes. De tweedehands markt voor vintage spullen heeft daarmee een
enorme lift gekregen. Een grote groep consumenten is met een
bescheiden budget op zoek naar een eigen individuele stijl. Dat kan
vooral met unieke tweedehands spullen, aldus consumenten.
Milieubewustzijn
Milieubewustzijn beweegt consumenten vaker om hun spullen tweedehands
te verkopen. Veel producten worden niet vervangen omdat ze stuk zijn,
maar eerder omdat er bijvoorbeeld een nieuw model op de markt is. Dan
geven consumenten deze spullen liever een tweede leven, dan dat ze
iets wat nog bruikbaar is, bij het grof vuil zetten.
Internet: meer gebruik, meer mogelijkheden
Meer en meer consumenten worden handig met internet, de drempel wordt
steeds lager om spullen te verkopen óf te kopen. De sterk verbeterde
zoekmogelijkheden en de visualiteit van de aangeboden producten (het
in beeld brengen met foto maakt het consumenten makkelijker om
doelgericht te zoeken of te kopen; het bezoek aan vlooienmarkten neemt
naar verwachtingen af, los van de liefhebbers pur sang.
Het Speurders.nl Zolder Waarde Onderzoek 2004 is uitgevoerd door
Bureau Consumentenonderzoek in opdracht van Speurders.nl in april tot
juni 2004. Het onderzoeksrapport is vrij van rechten en op aanvraag
beschikbaar.
Noot aan de
redactie:
1. Bij onduidelijke ontvangst gaarne contact opnemen met 020-5853106
of 5852818
2. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
N.V. Telegraaf Holding
Basisweg 30
1043 AP Amsterdam
Michiel van der Meer (manager Speurders.nl)
Michiel.van.der.meer@telegraaf.nl
Tel. 020 585 2128
Fax 020 585 4130
www.telegraaf.nl / www.speurders.nl
Creative Venue communicatieadvies en PR
Frank Witte (woordvoerder)
Paasheuvelweg 26
1105 BJ Amsterdam Z-O
f.witte@creativevenue.nl
Tel. 020 452 5225
Fax 020 452 8650
www.creativevenue.nl (zie persruimte Speurders.nl)
Over N.V. Telegraaf Holding
N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf is een beursgenoteerde,
onafhankelijke Nederlandse mediagroep, primair actief op het gebied
van dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen, voornamelijk in
Nederland. Daarnaast wordt informatie geëxploiteerd via internet,
teletekst en de (mobiele) telefoon, al dan niet via een strategische
deelneming. Ten slotte wordt er drukwerk voor derden verzorgd en heeft
de onderneming belangen in Wegener N.V., SBS Broadcasting B.V. en het
Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). De onderneming is voortgekomen
uit het gelijknamige dagblad De Telegraaf. Door overnames en lancering
van nieuwe producten is het bedrijf uitgegroeid tot een
gediversifieerde mediagroep.
Over Speurders.nl
Speurders.nl is een nieuwe generatie vraag- en aanbodsite. Deze wordt
door De Telegraaf Holding gefaciliteerd. Een nieuw, digitaal vraag- en
aanbod platform dat naast de bekende Speurders in gedrukte vorm.
Speurders.nl startte op 18 augustus 2004 met een aanbod van ruim
600.000 rubrieksadvertenties. Consumenten kunnen zowel kopen als
verkopen op de site. Speurders.nl spreekt van een nieuwe generatie
vraag- en aanbodsite die wat betreft gebruikersvriendelijkheid en
betrouwbaarheid het beste biedt van het zogenaamde veilingmodel en het
advertentiemodel Speurders..nl belooft superieure
gebruikersvriendelijkheid en een groot aanbod.
31 aug 04 09:26