Persberichten
Soesterberg, 31 augustus 2004
Trajectcontrole van start
In opdracht van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
worden deze week twee nieuwe trajectcontrolesystemen in gebruik
genomen. Het betreft de systemen op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw
Vennep en op de A12 tussen De Meern en Woerden.
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier van snelheid
controleren. Het systeem meet over langere afstand de snelheid van elk
passerend voertuig. Trajectcontrole werkt zeven dagen per week en 24
uur per dag. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen
tussen de weggebruikers kleiner en dat komt de verkeersveiligheid, de
doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.
Overtreders
De nieuwe trajectcontrolesystemen zijn gebouwd door zes verschillende
leveranciers, die zijn uitgekozen via een Europese
aanbestedingsprocedure. De apparatuur draait al een tijdje op proef.
Daarbij werd wel de snelheid van de weggebruikers gemeten, maar volgde
er geen bekeuring. Uit de tests blijkt dat relatief veel chauffeurs
zich niet aan de maximumsnelheid houden; op de A4 lag het
overtredingspercentage bijvoorbeeld boven de 10%. Door borden langs de
weg te plaatsen en veel ruchtbaarheid te geven aan de start van
trajectcontrole, hoopt het Bureau Verkeershandhaving OM dat het aantal
overtreders snel daalt. De ervaring leert dat weggebruikers zich met
trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet houden: op de A13 bij
Rotterdam Overschie, waar sinds mei 2002 met trajectcontrole wordt
gecontroleerd, rijdt minder dan 1% van de passanten te hard.
Zes systemen
De systemen op de A4 en de A12 zijn de eerste van de in totaal zes
systemen die de komende tijd in gebruik worden genomen. De andere
systemen bevinden zich op de N919 ter hoogte van Veenhuizen, de A2
tussen Maarssen en Breukelen en de Zeelandbrug (beide richtingen).
Daarnaast komt er een verplaatsbaar systeem dat in Flevoland gebruikt
zal worden. Het systeem op de N919 wordt volgende week in gebruik
genomen; de andere systemen volgen naar verwachting in oktober of
november. Het precieze moment van ingebruikname is afhankelijk van de
resultaten van de laatste tests. De weggebruikers worden van tevoren
geïnformeerd, o.a. met borden langs de betreffende trajecten.
Locatiekeuze
De belangrijkste reden om voor deze wegen te kiezen, is het feit dat
er relatief veel ongelukken gebeuren. Zo behoren zowel de A2, de A4
als de A12 tot de 120 km/uur-wegvakken waar de meeste aanrijdingen
plaatsvinden en vinden er de komende jaren geen infrastructurele
verbeteringen plaats. Ook op de N919 en de wegen waarop het
verplaatsbare systeem van Flevoland gebruikt zal worden, is in het
ongevallenbeeld terug te zien dat de snelheidslimiet veel wordt
overschreden. Bij de keuze voor de Zeelandbrug speelt mee dat het een
cruciale verkeersader is voor de bereikbaarheid van Walcheren en
Schouwen-Duiveland. Voor alle zes locaties geldt dat de betere
naleving van de snelheidslimiet moet leiden tot een aanzienlijke
vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.
Kenmerken trajectcontrole
Kenmerkend van trajectcontrole is dat de snelheid niet op één punt
wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over langere
afstand gaat. Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende
punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig.
Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt
die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een
bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de
pakkans 100%.Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en
24 uur per dag. Het systeem is niet bedoeld als vervanging van de
flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden
(flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance
etc.).
Meer informatie is te vinden in dossier Trajectcontrole op verkeershandhaving.nl
Terug
______________________________
Zoeken >
Openbaar Ministerie