CDA Rotterdam
PERSBERICHT
Overlast Now & Wow aanleiding voor schriftelijke vragen CDA
CDA-woordvoerder Alaattin Erdal stelt het College schriftelijke vragen over overlast van Now & Wow. Club Now & Wow huist sinds enige maanden in de voormalige Graansilo aan de Maashaven. De club zelf ziet dit als een goede zaak voor Zuid . Buurtbewoners uitten direct bij het bekendmaken van de plannen hun zorgen over de komst, uit vrees voor de bezoekers en voor geluidsoverlast.
Alaattin Erdal meent dat Now & Wow op de huidige locatie zeker een belangrijke impuls aan de omgeving kan geven, maar heeft ook oog voor de bezwaren van de omwonenden. Al sinds december 2003 dringt Alaattin Erdal daarom aan op goede afspraken en overleg tussen omwonenden, deelgemeente, gemeente en Now & Wow.
Aanleiding voor het stellen van de vragen is een recentelijke rondgang door de aangrenzende wijken in de nachtelijke uren: Uit eigen waarneming en in gesprek met buurtbewoners vernemen wij dat in de openingsuren van Now & Wow de wijken hinder ondervinden. De bewoners was beloofd dat de komst van Now & Wow niet voor overlast zou zorgen. Ik heb dat ook steeds in de commissie (Haven Economie en Milieu, red.) bepleit. Nu blijkt dat dit wel zo is, heb ik gemeend schriftelijke vragen te moeten stellen , aldus Alaattin Erdal. Zijn Charloise collega Jasper Greveling (CDA) deelt deze mening. Deze heeft laten weten ook in de deelgemeente Charlois vragen te zullen stellen.
Alaattin Erdal vraagt zich in zijn vragen af of de gemaakte afspraken wel worden nagekomen en zo ja, of de gemaakte afspraken dan wel voldoen:
Ondanks de aanwezigheid van parkeervoorzieningen worden de straten overspoeld met auto s. De wijk is hier niet op berekend en uiteraard zorgt dat voor de nodige overlast: geen parkeerplaats voor bewoners die na elf uur s avonds thuiskomen en vele dubbel en- of fout geparkeerde auto s in de straten. In een enkel geval blijken auto s op de tramrails geparkeerd te staan. Omdat er in de nachtelijke uren geen - of niet tijdig - een sleepwagen van politie aanwezig kan zijn om de doorgang vrij te maken, is de tram genoodzaakt lang te wachten. Met gebruikmaking van megafoon en bellen probeert de trambestuurder de aandacht van auto-eigenaren te trekken, tevergeefs want de eigenaar woont niet in de wijk. Begrijpelijk dat de trambestuurder actie onderneemt, maar het zijn de buurtbewoners die wakker blijven. Met name de laatste trams ondervinden hiervan hinder; bezoekers realiseren zich blijkbaar niet dat in Rotterdam de laatste trams ook na elf uur nog onderweg zijn. Ook gaan bezoek en vertrek van de bezoekers (door de wijk) bepaald niet geruisloos en bij hoge nood wordt niet geschroomd tegen één van de gevels of auto s te plassen.
De volgende vragen zijn bij het College ingediend:
* Welke afspraken zijn gemaakt over het voorkomen van overlast voor de wijken?
* Is het College van mening dat de gemaakte afspraken in het licht van de geconstateerde overlast voldoen? Zo ja, waarom? Zo nee, is zij van mening dat aanvullende afspraken nodig zijn?
* Is het College bereidt tot een evaluatie van de afspraken, samen met de instellingen en de bewoners?
* Indien de afspraken voldoen, is het College dan bereidt meer in te zetten op handhaving ter voorkoming van overtreding van gemaakte afspraken? Zo nee, waarom niet?
Rotterdam, 31 augustus 2004
------
noot voor de redactie/