nummer 171 / Ede, 31 augustus 2004
Verkeersbesluit voor Kernhem
Het college nam vandaag een nieuw verkeersbesluit voor de wijk Kernhem
(vlek A). Het was noodzakelijk een besluit voor de gehele wijk te
nemen. omdat Kernhem fors is uitgebreid. In het verkeersbesluit wordt
ingegaan op de aanwijzing tot 30 km/h-zone, de aanwijzing van de
busbaan en de aanwijzing van een parkeerverbodszone.
In Kernhem wordt volop gebouwd aan nieuwe delen van de wijk. Dit
betekent dat de wijk in omvang steeds wijzigt. In het begin van de
bouw van Kernhem is een verkeersbesluit genomen dat van toepassing was
op de bebouwing die toen aanwezig was. Nu de wijk fors is uitgebreid,
is een nieuw verkeersbesluit voor de hele wijk (vlek A) noodzakelijk.
Een verkeersbesluit wordt genomen op het moment dat een
verkeersfunctie wijzigt. Dit staat in de Wegenverkeerswet.
30km/h-zone
In Nederland worden vrijwel alle nieuwe woonwijken ingericht als 30
km/h-zone. Dit betekent dat er maximaal 30 km/h gereden mag worden.
Getracht wordt dit met de inrichting ook af te dwingen. Het is geen
verplichting om dit af te dwingen; het is en blijft een
verantwoordelijkheid van de weggebruiker. In Kernhem is er voor
gekozen om het verkeer te verzamelen op de zogenaamde dreven. Het
Laarwoud is zon dreef. Hier wordt het verkeer vanuit de verschillende
woonstraten verzameld. De dreven worden aangesloten op de omliggende
hoofdinfrastructuur zoals de N224. Dit is ook reden dat alle
woonstraten in Kernhem als 30 km/h-straat worden aangewezen met
uitzondering van de verzamelwegen zoals de Stakenberg en het Laarwoud.
Voor deze wegen blijft een maximumsnelheid van 50 km/h. van
toepassing. De inrichting van deze wegen is daar ook op afgestemd. Dat
wil zeggen een verharding bestaande uit asfalt en voldoende breedte om
het verkeer voldoende vlot te kunnen afwikkelen.
Busbaan
Door Kernhem loopt een busbaan. Deze busbaan is tevens een belangrijke
fietsverbinding dwars door Kernhem en kan ook door de hulpdiensten
gebruikt worden. De busbaan zal straks aangesloten worden op een
vrijliggende busbaan die ook in vlek B aangelegd zal worden. In het
verkeersbesluit is geregeld dat alleen bussen en fietsers van deze
rijbaan gebruik kunnen maken. Vanaf 12 december 2004 rijdt stadslijn 5
een tijdelijke route door Kernhem.
Parkeerverbod
Kernhem is al een parkeerverbodszone. In het verkeersbesluit is de
uitbreiding van de nieuwe bebouwing opgenomen. Een parkeerverbodszone
is een gebied waarin alleen geparkeerd mag worden op de aangegeven
parkeerplaatsen. Doel is om het zogenaamde wildparkeren tegen te gaan.
Bij de start van de bouw van Kernhem is een lage parkeernorm van 1,3
parkeerplaatsen per huishouden aangehouden. Dit bleek een te lage norm
gezien het autobezit van de inwoners van Kernhem en de loopafstanden
van een parkeerplaats naar de woning. In het
voorontwerpbestemmingsplan is daarom een aantal locaties aangegeven
waar extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden om de norm per
deelgebied naar 1,5 te kunnen verhogen. Er vond onlangs met de direct
belanghebbenden overleg plaats over de uitvoeringsmogelijkheden van
deze extra parkeerplaatsen. Nadat er meer parkeerplaatsen gerealiseerd
zijn, wordt er ook gehandhaafd.
De bestaande bebording wordt aangepast op basis van het nieuwe
verkeersbesluit. Dat betekent dat onjuiste borden worden weggehaald.
Het verkeersbesluit ligt vanaf 8 september aanstaande zes weken ter
inzage.
---
Gemeente Ede